گزارش روزنامه لوموند از گرایش کارگران به حاشیه‌نشینی در فرانسه
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
هلن میله جغرافیدان حوزه شهر و جمعیت توضیح می‌دهد که فرار به سواحل و حاشیه شهرها و حرکت به حومه شهر یک پدیده رایج بعد از شیوع کرونا در میان کارگران کم درآمد بخش خدمات و دورکاری در فرانسه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند، مطالعات یک جغرافی‌دان جمعیت نشان می‌دهد که کارگران دورکار همراه با کودکان به ندرت پاریس را ترک می‌کنند تا در دهکده‌های کوچک مستقر شوند اما دیگر گروه‌های فرانسوی تمایل به زندگی در حاشیه‌ی شهرها را دارند.

هلن میله (جغرافی‌دان حوزه شهر و جمعیت فرانسوی) توضیح می‌دهد که  فرار به سواحل و حاشیه شهرها و حرکت به حومه شهر یک پدیده رایج بعد از شیوع کرونا در میان کارگران کم درآمد بخش خدمات و دورکاری در فرانسه بوده است.

براساس نتایج یک مطالعه چند رشته‌ای و میان رشته‌ای در مورد تحرکات جمعیت فرانسه از زمان شیوع کرونا و بحران اقتصادی جدید اروپا روندهای ظریفی در تحرک جمعیت از کلانشهرها به سوی حاشیه قابل مشاهده است.

اگر همه مدیران ارشد و فارغ التحصیلان جوان تاکنون به حومه شهر نقل مکان نکرده باشند، بحران اقتصادی و کرونا مطمئناً تمایل مردم فرانسه را برای مهاجرت به خارج از شهرهای بزرگ برای زندگی در مناطق حومه‎ای و حتی مناطق اسکان غیررسمی را افزایش داده است. حضور در شهرها و روستاها و حاشیه‌هایی که رفاه کمتری دارند و زندگی درکنار مهاجران غیرقانونی در فرانسه، امری عادی شده است.

برای اقلیتی از آنها مهاجرت از شهری به سبک زندگی روستایی جایگزین دشوار است. هلن میله در مطالعه گروهی خود با جمعی از دانشجویانش با تجزیه و تحلیل آماری و بررسی‌های میدانی برای اندازه‌گیری تأثیر همه‌گیری کرونا بر جابجایی جمعیت فرانسه اقدام کرده بود؛ اما در ادامه وی به نقش تحولات اقتصادی پس از کرونا در این جابه‌جایی‌ها برخورد و تحقیقات خود را در اختیار لوموند قرار داد.

آیا بحران بهداشتی و قرنطینه‌های زیاد، جغرافیای مسکونی فرانسه را وارونه کرده است؟

پاسخ هلن میله به این پرسش وجود یک رابطه معکوس است. او متوجه شده علیرغم اینکه ظاهر امر فرار از کرونا و مشکلات روزمره زندگی شهری قلمداد شده است، اما جمعیت به جای دوری از محل‌های شلوغ، به دلیل مسئله اشتغال همچنان تمایل به حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ از جمله پاریس را دارد. او می‌گوید: چیزی که ما ابتدا در این مطالعه متوجه شدیم این است که اکثر خانوارهای فرانسوی به حومه شهرهای بزرگ نقل مکان می‌کنند: پاریسی‌ها به حاشیه پاریس یا حاشیه شهرهای اطراف حرکت می‌کنند و به شهرهای بسیار کوچک یا روستاها کمتر روی می‌آورند.

وی ادامه می‌دهد: آمار مردمی که پس از بحران اقتصادی و فروکش نسبی کرونا در اروپا از شهرهای بزرگ خارج می‌شوند در حال افزایش است و فرانسوی‌هایی که شهرها را ترک می کنند به سمت چهار نوع منطقه حرکت می‌کنند: حومه شهرهای بزرگتر، عمدتا در نزدیکترین مناطق حومه شهر، شهرهای متوسط و مناطق ساحلی که بازار کار دارند.

به نظر خانم میله، روستاها و شهرهای کوچک به دلیل مسائل جغرافیایی و امکانات اشتغال و رفاه، در ردیف آخرین گزینه‌ها برای مهاجرت داخلی نیروی کار هستند.

  • منبع خبر : ایلنا