پیام شهردار قم به مناسبت روز “شهرداری‌ها”/ تأکید ویژه بر لزوم توجه به نقش اثرگذار شهرداری‌ها در حوزه اجتماعی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شهردار قم در پیامی به مناسبت فرا رسیدن 14 تیر ماه روز ملی شهرداری‌ها با صدور پیامی بر لزوم توجه ویژه بر نقش شهرداری‌ها در شئونات اجتماعی و جلب رضایت از مجموعه حاکمیت تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، متن پیام دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد به این شرح است:

شهرها در نظام اجتماعی امروز، نقشی اثرگذار و محوری را ایفا می‌کنند و چارچوب مدیریتی آن در کنار بستر ارائه خدمات و تسهیلات موردنیاز شهروندان از شاخص‌ترین موضوعات جلب رضایت از مجموعه حاکمیت هر جامعه است و روز شهرداری‌ها فرصتی برای بیان و تبیین این نقش و جایگاه برای ذی‌نفعان خدمات متنوع و گسترده شهرداری‌ها در مدیریت و ساماندهی امور شهرهاست.

راهکارهای مدیریت شهرها در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای کرامت و شرافت شهروندان موردتوجه واقع‌شده و بر عهده نهادهایی عمومی و غیردولتی با عنوان “شهرداری‌ها” واگذارشده است، هرچند به جایگاه اصلی خود در اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه نرسیده و فاصله‌ای بسیار زیاد با آن دارد، همواره بر اصل اساسی خدمت به مردم در جریان بوده است و شهرداری‌ها امروز یکی از اصلی‌ترین پیشرانان رشد و تعالی جامعه و حاکمیت هستند.

این نقش اثرگذار اجتماعی شهرداری‌ها و وجوه عملکردی گسترده که جوانب مختلفی از زندگی قریب به اتفاق مردم جامعه را به‌صورت مستقیم در برمی‌گیرد، نیازمند حمایت‌ها، همراهی‌ها، تعامل‌ها و مشارکت‎‌هایی است تا در انجام مأموریت‌های خود بتوانند مسیر موفقیت را طی نموده و با کسب رضایتمندی زمینه ارتقاء سرمایه اجتماعی مجموعه حاکمیت را فراهم آورند.

در بُعدی دیگر مطالبات و سطح توقعات از شهرداری‌ها موضوعی است که در سال‌های اخیر از یک‌سو توسط شهروندان و به‌واسطه افزایش آگاهی ایشان به‌دنبال توسعه و فراگیری ابزار دسترسی به اطلاعات و ایجاد زمینه قیاس خدمات فراهم‌شده و از سوی دیگر دستگاه‌ها و نهادها دیگر نیز به دلایلی مختلف برای انجام مأموریت‌های خود چشم همراهی شهرداری‌ها را دارند.

در این شرایط شهرداری‌ها به‌عنوان نهادی خودگردان نیازمند همراهی و مشارکت هستند تا علاوه بر ایجاد زمینه تحقق دوجانبه حقوق و تکالیف شهروندان، بتوانند بر ساختار درآمد و هزینه خود نیز فائق آمده و مسیر و برنامه‌های رشد، توسعه و تحول شهرها را با تأمین منابع موردنیاز و تسهیل نموده و محقق کنند.

ضمن عرض تبریک فرارسیدن ۱۴ تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به همکاران و تلاش‌گران عرصه رشد، توسعه، پیشرفت و تعالی شهرها و روستاها در جای‌جای ایران اسلامی، امیدوارم در پرتو خدمات صادقانه این عزیزان شاهد سرزمینی آباد، جامعه‌ای رشد یافته و نظامی الگو در مسیر تعالی و پیشرفت در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد
شهردار قم