انتقاد کارگران راهدار ناحیه شمال به حقوق ناکافی و بی‌عدالتی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
برخی کارگران راهدار ابنیه فنی راه آهن شمال از گسترش تبعیض در اختلاف دستمزد و مزایای شغلی میان خود با سایر همکارانشان انتقاد دارند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، کارگران راهدار راه‌آهن ناحیه شمال، از ادامه مشکلات خود خبر دادند. تبعیض، تفاوت و نابرابری از لحاظ حقوق و مزایا و در شرکت‌های پیمانکاری وابسته به راه‌آهن این ناحیه، مشکلات زیادی برای کارگران این واحد به وجود آورده است.

یکی از کارگران راهدار راه‌آهن ناحیه شمال شرق در خصوص مشکلات خود و همکارانش گفت: چندین سال است ما کارگران راهدار از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم اما متاسفانه باتوجه به شرایط بد اقتصادی هیچ تغییری در میزان درآمد ما ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران ناچار به رسانه‌ای کردن این موضوع شدیم.

این کارگر گفت: ما کارگران راهدار ناحیه شمال خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. دستمزد و مزایای ما در مقایسه با دیگر همکاران این مجموعه متفاوت است اما مدیران شرکت کوچک‌ترین توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

وی با ذکر نمونه‌ای گفت: به عنوان مثال در بهمن ماه سال جاری برای بعضی از راهداران تعطیل کاری و برای برخی دیگر شبکاری رد شده است. در ماه‌های قبل بابت سه روز تعطیل کاری مناسبتی در ماه ۱۸ ساعت به راهداران تعلق می‌گرفت ولیکن از این ماه برای عده‌ای ۸ ساعت تعطیل کاری و برای عده‌ای دیگر ۶ ساعت شبکاری در نظر گرفتند.

طبق اظهارت وی، بخش دیگری از مشکلات مربوط به تفاوت دریافتی اضافه کاری‌ها و هزینه غذا بین راهداران است؛ دو راهدار شاغل در ناحیه شمال شرق دو که یکی در ناحیه مازندران و دیگری درناحیه گرگان تحت مسئولیت یک پیمانکار مشغول کارند، در میزان مزایای اضافه کاری با هم تفاوت دارند. راهدار در ناحیه گرگان برای سه روز تعطیلات مناسبتی در ماه ۴۴ ساعت اضافه کاری می‌گیرد به مبلغ ۴۶۵هزار تومان، اما یک راهدار در مازندران برای همین تعطیلات سه روزه ۶ ساعت اضافه کاری به مبلغ ۶۰ هزار تومان دریافتی داشته است. در عین حال در پرداخت هزینه غذا هم با تبعیض روبرو هستیم؛ در گرگان هزینه غذا برای یک راهدار ۶۹۰ هزار تومان ودر مازندران ۶۳۱ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او افزود: مگر می‌شود برای کارگران دو ناحیه که هر دو زیر نظر یک پیمانکار فعالیت دارند اینگونه اختلاف دریافتی باشد. قطعا این مشکل فقط برای راهداران نیست و همین تبعیض و بی‌عدالتی در حق کارگر خط و راه‌بان و باقی کارگران در ماشین‌آلات و … وجود دارد.

به گفته وی؛ کارگران راهدار حداقلی است و کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که برخی همکارانمان از انواع مزایای مزدی و رفاهی بهره‌مند هستند و برخی دیگر این مزایا را نمی‌گیرند یا اگر می‌گیرند بسیار کم است و این موضوع انگیزه کارگران را برای ادامه کار پایین می‌آورد. بنابراین از مدیریت تازه منصوب شده ناحیه ریلی شمال در خواست پیگیری و احقاق مطالباتمان را داریم.

  • منبع خبر : ایلنا