انتقاد کارگران کارخانه «ایران چوکا» از عدم ثبت عناوین شغلی سخت و زیان‌آور
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کارگران صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» نگران ثبت عناوین شغلی غیرواقعی در لیست بیمه‌ای خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، یک منبع کارگری در استان گیلان گفت: شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» که از سال ۱۳۵۲ در زمینه انواع کاغذ در ۳۵ کیلومتری جاده انزلی به تالش فعالیت تولیدی دارد، حدود ۸۰۰ کارگر دارد که شمار زیادی از آنها در شرایط سخت و زیان‌آور مشغول کارند.

کارگران این کارخانه معتقدند: باتوجه به ماهیت فعالیت شرکت چوکا و نیز شرایط آلودگی محیط کار، تمامی کارگران فنی این واحد مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند.

آن‌ها می‌گویند: طبق تحقیقاتی که از اداره کار و تامین اجتماعی انجام شده است عناوین شغلی کارگران این کارخانه از سال ۱۳۸۲ در مشاغل سخت و زیان آور ثبت نشده و در مقابل کارفرما مدعی است لیست بیمه کارگران با ثبت عناوین سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی ارسال شده اما تامین اجتماعی در درج عناوین سخت وزیان آوری در سوابق بیمه‌ای کوتاهی کرده است.

این کارگران مدعی هستند: طبق اسناد بیمه‌ای عنوان شغلی برخی از آن‌ها از شمول مشاغل سخت و زیان‌آور خارج شده و این نگرانی وجود دارد که درصورت صحت ماجرا، امکان بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها در آینده وجود نداشته باشد.

کارگران صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» با بیان اینکه نگران درج عناوین شغلی غیرواقعی در پرونده‌های بیمه‌ای خود هستند، می‌افزایند: بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

کارگران چوکا می‌گویند: اگر در پرونده‌های بیمه‌ای آن‌ها ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شود، در زمان بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نخواهد کرد.

آن‌ها همچنین از نبود آگاهی صنفی در میان کارگران بیمه شده به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این اتفاق یاد کرده و می‌افزایند: بی‌اطلاعی صنفی باعث می‌شود تا کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان‌آور دیگر توان جسمی و روحی بودن در محیط کار ندارد، به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

کارگران چوکا در پایان درباره پیگیری مطالبات خود گفتند: به دنبال تجمع اعتراضی که شماری از همکاران در روز ۲۲ آبان ماه سال جاری در محل کارخانه انجام دادند، فرماندار شهرستان رضوانشهر با همراهی مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان وعده پیگیری و رفع مشکلات کارگران را تا حداکثر یک ماه آینده داده‌اند.

  • منبع خبر : ایلنا