۱۴ سال انتظار کارگران شهرداری ایرانشهر برای دریافت عیدی و سنوات
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کارگران شهرداری ایرانشهر در آستانه سال نو به دنبال وصول ۵ماه حقوق معوقه و حدود ۱۴ سال عیدی و سنوات پرداخت نشده خود هستند. این کارگران می‌گویند انتظارها به سر رسیده و در صورت بی‌توجهی ناچار به طرح شکایت در مراجع قانونی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، جمعی از کارگران مجموعه شهرداری ایرانشهر که در بخش خدمات، فضای سبز و آتش‌نشانی کار می‌کنند، از عدم پرداخت مطالبات معوق خود خبر دادند.

این کارگران که در حال حاضر ۵ماه مزد معوقه طلبکارند، در ادامه می‌گویند: الان ۱۴ سال است که از شروع به کار ما در شهرداری می‌گذرد اما شهرداری اعتقادی به پرداخت عیدی و سنوات ندارد.

آن‌ها از تاخیر مکرر مطالبات خود انتقاد دارند و می‌گویند: تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود ۶۵۰نفر کارگر هستیم که در مجموعه شهرداری‌ایرانشهر مشغول به کار هستیم؛ اینکه به عنوان کارگر خدماتی و رفتگر همیشه حقوق و سایر مطالباتمان را با تاخیر چند ماهه می‌گیریم، بماند، حالا ۱۴ سال تمام است که منتظریم شهرداری، عیدی و سنوات ما را بپردازند.

به گفته یکی از کارگران: در مورد پرداخت یا عدم پرداخت عیدی کارگران کارفرما به جهت قانونی مکلف به پرداخت عیدی و سایر مطالباتمان است و این موضوع سلیقه‌ای نیست که اگر یک کارفرما دلش خواست پرداخت کند و کارفرمای دیگر اگر تمایل نداشت، پرداخت نکند.

این کارگر شاغل در مجموعه شهرداری ایرانشهر با بیان اینکه از حداقل‌های مزدی برخوردار نیستند، افزود: بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار همانند شهرداری ایرانشهر موظف هستند به هر یک از کارگران تحت پوشش خود به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد مقرر شده را به عنوان عیدی و پاداش پرداخت نمایند.

به گفته وی؛ ضمنا عیدی و پاداش کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌نمایند یعنی کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، بازنشسته، اخراج و یا به هر نحوی از انحاء رابطه کاری آن کارگر با کارگاه و کارفرما قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکرد در کارگاه مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

این کارگر شهرداری ایرانشهر همچنین گفت: اگر کارفرما محکوم به پرداخت مطالباتمان شود باید طبق آخرین مصوبه سالانه، پاداش و عیدی را با جرایم به کارگران بپردازد.

  • منبع خبر : ایلنا