حلقه مفقوده در رشد و بالندگی صنایع‌دستی، عدم استفاده از اساتید باتجربه در دانشگاه‌ها است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان اظهار داشت : حلقه مفقوده در رشد و بالندگی صنایع‌دستی، عدم استفاده از اساتید باتجربه در دانشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی « ایونا » در کاشان ،  سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان در حاشیه مراسم آئین تجلیل از پیشکسوتان نساجی سنتی‌، ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته صنایع دستی و صنعت فرش و گرامی داشت یاد و خاطره اساتید و فرهیختگانی که در این عرصه و صنعت و هنر جزء سرمایه های  سرزمین بودند گفت: امروزه میراث فرهنگی و گردشگری یک قامت برافراشته و یک تابلو بسیار درخشانی را از خود بر روی دستانش دارد.
حمیدرضا محمدی فشارکی عنوان کرد: با شروع دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در سال گذشته در شهرستان کاشان در حوزه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری    رقم خورد و کاشان به صورت رسمی به عنوان شهرجهانی نساجی سنتی نامگذاری شد.
وی در ادامه با اشاره به برکت نامگذاری و تلاشی که در مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد، عنوان کرد:  کاشان بیشتر و بهتر از گذشته در دنیا شناخته شده، اما به دلیل برخی کم توجهی‌‌ها، دچار مشکلاتی در حوزه صنایع‌دستی است.
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان افزود: صنایع دستی دارای دوجنبه “کاربردی و تزئینی است که این مهم نیازمند یک توجه مضاعف و هدفمند است و فرمانداری کاشان نیز وظیفه دارد درحوزه عرضه و تقاضا و بازارچه های موقت در کنار این دستگاها قرار گیرد.
محمدی فشارکی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲ یکهزار ۲۵۲ بازارچه در کل کشور برگزار شده عنوان کرد:بازارچه ها گویای هویت و معرف هنرمند شهرستان خواهد بود که شهرستان کاشان به قدر کفایت، مکانی برای ارائه بازارچه های دائمی و موقت دارد.
وی هم چنین استفاده نکردن از مهارت ، تجربه و دانش اساتید معروف در خارج از  فضای آموزشی را یکی از حلقه‌های مفقوده دانست و بیان کرد: رشته‌های صنایع دستی در دانشگاه ها گسترش یافته اماعدم استفاده از اساتید تجربی که در دانشگاه‌ها حضور ندارند باعث شده تا انتقال تجربه صورت نگیرد و یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: وضعیت فروش صنایع دستی نسبت به گذشته در وضعیت خوبی است اما برای وضعیت مطلوب بایستی وضعیت صادرات تقویت شود.
محمدی فشارکی بیان کرد: در بودجه تملک دارایی ها اعتبار خوبی برای مجموعه میراث در نظر گرفته شده است و جزء موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.
وی در خصوص مشکلات هنرمندان صنایع دستی گفت: اگر دستگاه ها براساس شیوه نامه ها ادارات از جمله” آب و گاز و برق کم کاری صورت می‌گیرد بایستی به رفع این موانع پرداخت.
امید است شاهد اتفاقات عالی و مبارک در این شهرستان باشیم کما اینکه این شهرستان پیشگام و پیشرو در حوزه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی بوده و هست.
در این مراسم که در خانه موزه نساجی سنتی محتشمی برگزار شد، از ۱۰ نفر از پیشکسوتان نساجی سنتی کاشان تجلیل شد‌.

انتهای پیام./

  • نویسنده : سید مصطفی دولت آبادی