آمادگی روحی قبل از ورود به ماه محرم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
حجت الاسلام شیخ علی زندقزوینی از خطبای مذهبی، در یادداشتی کوتاه، به مسئله آمادگی روحی قبل از ورود به ماه محرّم پرداخته است که در ادامه متن می آید:

یک هفته تا آغاز بهار عزای سیدالشهدا و ورود به ماه محرم باقیست. همه ی انسانهای مومن بلکه حتی انسان های بیدار در عشق به امام حسین شریکند. و قطعا زمان همدلی و همبستگی با نهضت حسینی ماه محرم و درک بهتر آن است.

عاشقان حسینی در تمام جهان محرم را به تاسی از اهل بیت پیامبر زمان انس و الفت با امام حسین میدانند و خود را آماده ی عزاداری بر سید اولاد انسان میکنند.

اما آنچه مهم است اینکه هر کاری و درک هر معنویتی نیازمند مقدماتی هست . قطعا مَحرَم شدن به ماه مُحرّم هم از این قضیه استثنا نیست. اما چه کنیم که این حالت در ما ایجاد شود؟!!

بزرگان ما همواره قبل از ماه محرم پیشنهاداتی داشته اند . حتی دستور به چهله نشینی برای درک محرم میدادند.

فی المثل : بالا بردن سطح درک معنوی مقام امام حسین، بالا بردن معرفت به ساحت اقدس حضرت، دعا برای توفیق اشک بر سید مظلومان، دوری از گناه، مراقبه از چشم و گوش و قلب که گناه آلود نشوند، اشک ریختن برای حضرت حسین، خواندن زیارت عاشورا همه روزه، یاد امام حسین بودن و توسل به ارواح پیامبر و اهل بیت جهت توفیق درک محرم و عزاداری و نوکری در دربار امام حسین و….

یادم آمد در این باب بیاناتی را از فقیه صمدانی و عارف متالّه حضرت آیت ا… میرزا جواد آقا ملکی تبریزی صاحب کتاب المراقبات و سر الصلاه برای دوستان نقل کنم که فکر میکنم تکلیف با این سطور از چنین عالمی برای ما روشن میشود.

ایشان مینویسد:

حسین بن علی علیه السلام، خود را فدای دنیا و آخرت ما کرد.

امام حسین (ع) این مصیبت ها را قبول کرد و نفس شریفش را برای شیعیانش فدا کرد، تا آنان را از عذاب دردناک نجات بخشد و فرزندان و عزیزانش را یتیم کرد و راضی به اسیری حرمش و زنانش و زینب و سکینه اش و ذبح علی اصغر و علی اکبرش و برادران و عترتش شد تا ما را از گمراهی و پیروی گمراه کنندگان نابود شونده و نابود کننده بیرون بیاورد تا با آتش جهنم عذاب نشده و از گناهان بزرگ نجات یابیم.

آن تشنگی عظیم را تحمل کرد تا شیعیانش را از تشنگی روز قیامت سیراب کند.

پس به حکم صفات کریمه واجب است که شیعیانش نیز بذل کنند برای او آن چه را که او برای آنان بذل نمود و جانشان را فدای او کنند، چنان که او جانش را فدایشان نمود.

تازه اگر این کار را بکنند باز هم حق همدردی را به جای نیاورده اند؛ زیرا نفس شریف او با نفس ما قابل مقایسه نیست. چون آن به منزله نفس نبی بزرگوار است که علت ایجاد جهانیان و آقای همه خلایق از انبیا و مرسلین و فرشتگان مقرب است و حبیب الله و محبوب حبیب الله است.

السلام علی الحسین

شیخ علی زند قزوینی

  • نویسنده : شیخ علی زندقزوینی