دعوا سر این است که برجام به اسم چه کسی تمام شود/ افرادی که از دیوار سفارت انگلیس و عربستان بالا رفتند در این دولت پست گرفتند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته ایجاد کرد؛ اما نگذاشتند و دعوا سر این است که به اسم چه کسی تمام شود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مسعود پزشکیان در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نامه‌ای از حضرت علی به مالک اشتر اظهار داشت: حضرت علی (ع)  دستورالعملی برای مالک نوشته مبنی بر اینکه آن چیزی را باید بیشتر دوست داشته باشی که وسط حق باشد و عدلی که همه را پوشش دهد و رضایت همه مردم را باید ببینی. مشکل امروز ما هم همین موضوعات است و این بحث‌هایی که دکتر قالیباف مطرح کرد زاییده همین وضعیت عدالتی است که در سیستم شکل گرفته است.

وی ادامه داد: عمود و ستون دین و عِده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم هستند و نه یک خواص و در این زمینه باید به عموم مردم باید توجه داشته باشیم و برای حل  مشکلات اقتصادی و بین‌المللی باید عموم مردم را درنظر بگیریم. اینجا مشکل داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین برجام برای همین دولتی است برادرها می گویند بد است الان خودشان دنبال این هستند که آن را نهایی و حل کنند. پس برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته ایجاد کرد و آن را به اجرا رساند اما نگذاشتند و اختلافات باعث شد جلوی آن گرفته شود، هر چند که در حوزه برنامه همه چیز جلو می‌رفت اما به دلیل همین اختلافات روز به روز وضعیت برجام بدتر شد و دعوا سر این است که به اسم چه کسی تمام شود.

پزشکیان ادامه داد: نفت و گاز و وضعیت ژئوپلیتیکی از مزایای ایران است و امروز ایران باید مسیر ترانزیت شرق و غرب باشد و مسیر ترانزیت انرژی باشد اما این موضوع محقق نمی‌شود چراکه ما در داخل کشور با خودمان و با کشورهای دیگر دعوا می‌کنیم.   جای تقدیر دارد که شهید رییسی تلاش کرد مشکلات ما با کشورهای همسایه حل شود و تلاش کردند تا پرونده برجام را جلو ببرند  اما کاری کردند که این موضوعات حل نشود.

وی تاکید کرد : باید تحریم های ظالمانه و FATF را حل کنیم چراکه امروز با وجود تحریم‌ها هم گران می خریم و هم ارزان می‌فروشیم، امروز چرا چین توافقنامه با ایران را انجام نمی‌دهد چون تا ارتباطات بین‌المللی را حل نکنیم نه چین و نه عراق و روسیه نمی‌آیند و باید ضوابط بین المللی را حل کنیم و باید

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید سهم خود از بازار را با گفت و گو با دنیا و وحدت افزایش دهیم و مشکل را حل کنیم. در مناظره‌ها همواره ستاد من را نقد می‌کنند افراد در ستاد من خودشان آمدند.

چه کسانی از دیوار سفارت انگلیس و عربستان بالا رفتند ودر این دولت پست گرفتند؟

اگر گوشت و مرغ به برجام ربطی ندارد چرا قیمت گوشت به هر کیلو ٨٠٠ هزار تومان رسید؟

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: من اصولگرا هستم اما به شدت معتقدم که برای رسیدن به اصول باید اصلاحات انجام دهیم و کاملا به اصلاحات اعتقاد دارم و اصول هم حق و عدالت است.

وی افزود: اما حق و عدالت دیده نشده است و حق و عدالت در کانون های مشارکت دیده نشد و برای اینکه همه مشارکت داشته باشند باید کشور را از اینکه تنها یک جریان و یک گروه کشور را اداره کنند، خارج کنیم و امکان اداره کشور با یک جریان و گروه وجود ندارد. تا مشکلات داخلی حل نشود تمام حرف‌ها قابلیت اجرا ندارند.

پزشکیان افزود: چه کسانی از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند آیا اصلاح طلبان بودند، چه کسانی سفارت عربستان آتش زد و بعد از نماز خواندند و در روزنامه‌های در اختیار خود نوشتند که دستاورد بزرگی داشتند که بعد از آن هم با سایر سفارت‌ها روابط خود را کاهش دادند. همین افرادی که از دیوار سفارت‌ها بالا رفتند پست گرفتند چرا جلوی این افراد را نگرفتیم؟

وی گفت: موضوع این است که ما با هم دعوا داریم و صادق نیستیم. هر گروهی به دنبال این است که گروه دیگر موفق نباشد و بگویند که ما کارها را انجام دادیم، چه کسی این روند را ایجاد کرده که امروز فرزندان ما از کشور مهاجرت می‌کنند؟ ما هستیم و باید واقعیت را ببینیم.

پزشکیان تاکید کرد: روز اول که برای ثبت نام آمدم گفتم که آنچه که دنبال می‌کنم سیاست‌های کلی نظام رهبری است آیا الان می‌توانیم بگوییم قبول ندارم؟ اگر کسی چیزی گفته به دیدگاه من برنمی‌گردد. مگر نمی‌گفتند که گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد چرا پس از توقف برجام مرغ به هر کیلو ١٠٠ هزار تومان و گوشت به هر کیلو ٨٠٠ هزار تومان رسید؟ چرا این اتفاقات رخ دارد اگر به برجام ربط ندارد؟ اگر بدون برجام می‌‌‌توانستند مشکلات داخلی را حل کنند چرا حل نشد؟ ما باید این اختلافات در داخل کشور حل کنیم و نه پشت تریبون.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمودند که بروید در خانه قایم شوید و اختلافات را حل کنید و کسی را بزرگ ندانید جز خدا. الان بحث این است که هر کدام از گروه می‌گوید شما نتوانستید، چرا در مجلس مشکل تورم را حل نکردیم؟ حرف زدن که مشکل را حل نمی کند. شهید رییسی به شدت به دنبال برجام بود و ما هم باید دست به دست بدهیم با دنیا مشکل را حل کنیم و در جلسات با هم بنشینیم و مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: اگر سیاست‌های کلی نظام اجرا می شد و به کارشناسان داخلی انگ نمی‌چسباندیم و آنها را حذف نمی‌کردیم می‌‌توانستیم با اقتدار مشکلات را حل کنیم اینطور نمی‌شد. مشکل این است که با هم دعوای می کنیم.

به جلیلی گفتم راه جایگزین برجام چیست، گفت نقشه دیگری نداریم

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از ابتدا چیزی که برای کسانی که صدای ما را می‌شنیدند گفتم این بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد و به شدت هم به موضوع اعتقاد دارم، گفت: تا برای حل مشکلات با این نگاه پیش نرویم، مشکلی حل نمی شود.

وی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر نخواندن و نظر ندادنش درباره برجام در جلسه‌ای گفت: بنده از ابتدا گفتم که موضوعات را باید با کارشناسان حل کرد  به زاکانی صادقانه‌ گفتم من سواد برجام را ندارم، اما مشکل این بود که اینها هم سواد نداشتند ولی نمی‌گفتند و اقدام می‌کردند و وقتی از آنها پرسیدم روش ارزیابی شما برای حل مشکل چیست می‌گفتند روش چیست؟ و با نگاه خودشان یک چیزی را درآوردند. از آقای جلیلی و این‌ها پرسیدم اگر برجام و این موضوع را نمی‌‌پذیرید راه دیگر که ارائه می‌دهید چیست؟ گفتند نقشه دیگری نداریم و همین است که در حال حاضر روزانه هزاران دلار ضرر می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در بخش نفت و زیرساخت‌های نفت و ضرر میلیاردها دلار ضرر می دهیم، تاکید کرد: من می فهمم  که یکسری چیز ها را نمی‌دانم اما این افراد نمی فهند و فکر می کنند که عقل کل هستند اما بنده در امتحانات بورد نفر دوم بودم. این افراد بگویند کجا دوره دیدند و چند مشکل را حل کردند که الان نسخه حل مشکل می‌پیچیند، بگویند اگر برجام بد است چه چیزی جایگزین آن دارند و چه برنامه دیگری دارند.  این بلا را بر سر مملکت همین هایی اوردند که کارشناس نیستند.

پزشکیان افزود: در حالی که ترامپ هم به دنبال آتش زدن برجام بود و و نتانیاهو و دشمنان می‌خواستند برجام را پاره کنند، در مجلس خودمان برجام آتش زدند خب این‌ها چه فرقی با ترامپ و دشمنان دارند؟ اگر می‌گویند برجام خوب نیست بگوید و چه گزینه دیگری دارند؟ بگویند چه کسی از دیوار سفارت‌ها بالا رفت که امروز ترانزیت ما به وضعیت رسیده‌ است.

پزشکیان گفت: ما می‌گوییم باید مشکلات را کارشناسان حل کنند این حرف ها غلط است اما این افراد توهم دانایی بهشان دست داده و  فکر می کنند عقل کل هستند.

وی تاکید کرد: الان پشت تریبون می گویم، رهبری گفتند که نظر خود را درباره برجام بگویید و من نظر خود را به رهبری گفتم و نه اینکه مانند برخی آقایان نظری را که فکر می‌کنم نزدیک‌به نظر رهبری بگویم، واقعیت این است که همین‌ اتفاقات باعث وضعیت موجود شده و فقط حرف می‌زنیم و مشکل مردم را نمی‌بینم، وضعیت ما خوب است و می‌بینم که وضعیت سفره مردم چگونه است و وقتی به سفره مردم می‌رسیم می‌گوییم انقلاب کردیم.

چرا چیزی که ترامپ و نتانیاهو رد می‌کردند را شما هم رد می‌کنید؟ فرق شما با آنها چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما اگر برجام را نپدیرم و نخواهیم برجام و fatf را حل کنیم باید انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم، اظهار داشت: مردم سرمایه ما هستند و باید با مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند حالا تقصیر هر کسی که باشد به هر حال مردم با ما مشکل دارند.

وی گفت: از اتاق بازرگانی سوال بپرسید که آیا برجام و fatf را بد می‌بدانند یا نه حالا اینکه عده‌ای به اسم کارشناسان این‌ها را توجیه می‌کنند یک مسأله جداست. از همین اتاق بازرگانی بپرسید تا بینید چه بلایی سر تولید و تجارت کشور آمده است، افراد در اتاق‌های بازرگانی می‌گویند با این روند نمی‌توانیم ادامه دهیم اما این‌ها می‌گویند می‌توانیم با همین روند ادامه دهیم.

پزشکیان ادامه داد: در حالی که در حوزه گاز جزو کشور‌های اول هستیم اما در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان هم برق مردم را قطع می‌کنیم. این موضوعات که داخلی هستند چرا این مشکلات حل نشد؟ بگویند در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ در حال حاضر کشورهای عمان و قطر و امارات و کویت از میادین مشترک سهم خود را می‌برند و عین خیال ما نیست. منابع، فرصت‌ها و بازارها را از دست داده‌ایم، اگر در این شرایط برجام را از دست دهیم بگویند وفاق داخلی را چگونه درست می‌کنند؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز در داخل با کسانی دعوا داریم که رهبری می‌گفتند که صادق‌ترین و سالم‌ترین افراد هستند، گفت: این‌ها می‌گویند که همین افراد که رهبری گفته از صادق‌ترین افراد هستند خائن ترین هستند. چیزی که را رد می‌کنند که ترامپ و اسراییل و نتانیاهو هم همان موضوع را رد می‌کردند. بگویند فرق اینها و آنها چیست؟

وی ادامه داد: اشکالی ندارد برجام اگر به نتیجه نرسد بگویند برنامه بعدی برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ در حال حاضر اختلافات داخلی را داریم و با سرمایه‌گذاران هم مشکل داریم با حرف زدن که این مشکلات حل نمی‌شود. صدا و سیما از این افراد مصاحبه کنند و بپرسند اینکه فرصت زیاد است را قبول دارند؟ سرمایه گذاران در حال خارج کردن سرمایه از کشور هستند چراکه ناراحت هستند از اینکه گران می‌خرند و ارزان می فروشند و در این میان عده‌ای هم پول خود را گم می‌کنند.

من تانک و نقطه‌زن و لاف‌زن نیستم

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در جمع بندی سخنان خود گفت: در این زمان فرصت برای جواب دادن ۴ نفر به یک نفر و ۵ دقیقه در مقابل ٢٠ دقیقه را ندارم، امیدوارم برادران تا پایان بمانند تا اشکالی نداشته باشد.

وی ادامه داد: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان اصل حکمت، عزت و مصلحت است اما این اصول سه گانه با سایر نامزدها متفاوت ‌است، من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جستجو می‌کنم. برای من سیاست خارجی یعنی هم ارتقای جایگاه و امنیت ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان. سیاست خارجی را فرصتی برای داخل کشور می‌دانم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من سیاست خارجی را توقف موج مهاجرت و ایجاد تشویق برای ماندن در دل جوانان می‌دانم. من می‌خواهم والدین ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه‌هایشان باشند و خاطرات شیرین بسازند نه اینکه پشت پنجره‌های سرد تبلت و موبایل‌ها دستی تکان دهند و در سکوت تنهایی و دلتنگی بمانند.

پزشکیان گفت: سیاست خارجی در دولت من فرو نشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن است، برای ثبات اقتصادی و آرامش روانی برای ایرانیان می‌خواهم و تلاش می‌کنم ایرانیان بدون اضطراب بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی را ابزاری برای بلند آوازه کردن ایرانیان می‌دانم، افزود: ٣ تمدن کهن و قدیمی ایران در جهان حرف زیادی برای گفتن دارند و ما آیین و فرهنگ ایران برای کمک به درمان دردها داریم و سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ ایرانی ارزش های بشر دوستانه ایرانی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می‌دانم و می‌خواهم ایرانی بودن برای داخلی‌ها و برای ایرانی های خارج از کشور یک امتیاز باشد و سیاست خارجی را وسیله‌ای برای بهبود روابط با کشورها و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرسود گردشگری و بهبود کسب و کار می‌دانم.

وی ادامه داد: دولت من برای ارتقا و افزایش سطح فناوری و دسترسی به آخرین تکنولوژی تمام ظرفیت‌ها را فعال می‌کند و سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و روابط محکم با کشورهای منطقه می‌دانم.

تاین نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کشورهای خارجی را به چشم فرصت می‌دانم، گفت: سیاست خارجی من درباره مردم مظلوم منطقه براساس ارزش‌های برخواسته از  فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیرالمومنین خواهد بود.فرهنگی که به ما یاد می‌دهد که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

پزشکیان  با تاکید بر اینکه با  غصب و اشغالگری سرزمین دیگران  و نژادپرستی هرگز کنار نمی آیم ، گفت: با سیاست خارجی عزتمند هزینه زندگی مردم را کاهش دهم ، قلب من یا قلب مردم می‌تپد و هزاران قلب را جراحی کردم و امروز قلب ایران مادرهمه  ایرانیان ارزده است ، من پزشک قلب هستم و آرامش بخش قلب ارزده شما خواهم بود.

پزشکیان در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: ای مردم دوست داشتنی! من تانک نیستم! من نقطه‌زن و لاف‌زن نیستم! من خاک پای مردم ایران، من مسعود پزشکیان هستم.

  • منبع خبر : ایلنا