با مدل‌های سوخته نمی‌توان جایابی درستی در دنیا داشت/ مشکل ما این است که گدایی غرب را می کنیم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دنیا قدرت دچار پراکندگی شده و جهان در حال تغییر است و با مدل های سوخته نمی توان جایابی درستی داشت.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، علیرضا زاکانی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیلپماسی منزلت طلبانه ایده های خود را ترسیم کردیم و باید با چهارچوب مشخص که مبتنی بر قدرت داخلی و انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌هی ملی و منطقه‌ای و جهاین است ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کنیم و جایگاه جدیدی را برای ایران ثبت کنیم.

وی ادامه داد: این سیاست نیز به سه محور مکتب امام خمینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تکیه بر اراده مردم است. در دنیا قدرت دچار پراکندگی شده و جهان در حال تغییر است و با مدل های سوخته نمی توان جایابی درستی داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۵ گام در این راستا تعریف کرده‌ایم گفت: ارتقای کرامت انسانی یعنی بازیابی پیام انقلاب اسلامی در سراسر جهان این پیام امروز در سراسر جهان شنیده می شود چراکه بر یافته‌های کرامت انسانی تکیه زده است. ارتقای منزلت تصویر جهانی از ایران و حصاری که دور ایران کشیده شده و این سیاه‌نمایی که می‌شود باید شکسته شود بهترین کسانی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند ایرانیان خارج از کشور هستند و مستضعفان و حق‌مداران و محور مقاومت هستند.

زاکانی تصریح کرد: سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت مهم است ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم امروز ایران یک تجلی ویژه در منطقه پیدا کرده است به بعد از وعده صادق و طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای برهم خورد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته چهارم؛ دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا دیگران را به خودمان وابسته کنیم به جای اینکه به دیگران وابسته باشیم. وقتی درون کشور ظرفیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم که ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می کنند این قدرت برای ایران ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: در قدرت‌های نوظهور ارتباطات و مواردی را دنبال می کنید که آرزوی یک عده بود اما در دوره شهید رییسی به ثمر رسید، شما فرصت‌های جدیدی را خلق می کنید و این نیاز به تحول در وزارت خارجه دارد.

زاکانی ادامه داد: موقعیت ژئوپلیتک نکته پنجم است. با منزلت جویی باید مسیری را برویم که  ایران را در قله‌های جهان بنشانیم به مردم تکیه کنیم و از تمام ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کنیم تا ارتقای کرامت انسانی را داشته باشیم و بازیابی قدرت خودمان را در منطقه و جهان انجام دهیم.

مشکل ما این است که گدایی غرب را می کنیم

رییسی دنبال مذاکره ندوید و به دنبال نقد کردن آن بود

زاکانی در بخش دوم مذاکره گفت: صحبت‌هایی را می کنند که ما هم مجبور هستیم صحبت‌هایی را بکنیم که بعدا باعث خجالت‌زدگی آن‌ها می‌شود بعدا از ما گلایه نکنید این صحبت‌ها به دلیل بی‌برنامگی است. آقای روحانی قرار شد عزت را به پاسپورت ما برگرداند اما ۶۴ نفر از دانشجویان ما را از نروژ برگرداند. بانوان ما را در استانبول زدند و به کودک ایرانی در آمریکا دسبتند زدند و نماینده ایران را راه ندادند و بنزین هواپیمای ظریف هم داده نشد مشکل ما این است که گدایی غرب را می کنیم، تا در داخل کشور مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: مشاور عزیز آقای پزشکیان در ۲۶ شهرویور سال ۹۳ گفت ما روندی را شروع کرده ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی است اگر با وجود تلاش‌های ما بی‌نتیجه بماند مردم ۱۶ ماه بعد در انتخابات پارلمانی پاسخ می‌دهند. مردم با انتخاب رییس‌جمهور متفاوت پاسخ دادند و من را هم بازنشسته کردند.

زاکانی تاکید کرد: نمی‌شود از غرب گدایی کرد و التماس کرد. مشکل ما جریان تحریف است تا جریان تحریف حل نشود جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد.

زاکانی با اشاره به ورود واکسن کرونا گفت: نمونه آن واکسن کرونا است که مشاور ایشان و رییس‌جمهور دولت دوازدهم خیلی به در و دیوار هم دررابطه با آن می زنند اما نامه آقای ظریف به آقای رییسی است چرا به مردم خلاف می‌گویید این امضای آقای ظریف است مردم می‌فهمند چرا به مردم دروغ می گوییدمن از این نحوه برخورد خنده‌ام می‌گیرد.

وی با اشاره به برجام گفت: کارنامه دارم کارنامه بنده اداره کمیسیون برجام است. آقای پزشکیان هم در این کمیسیون حضور داشتند برجام را نخوانده بودند اما اظهارنظر می کردند به ایشان می‌گفتیم خوانده‌اید می گفتند نه اما اطمینان می‌کنم ما این گزارش را در مجلس خواندیم بند به بند آن حکایت از آن دارد که درست گفتیم هم نکات مثبت را گفتیم هم نکات خسارت بار را گفتیم.

زاکانی ادامه داد: برجام چیزی نبود که رهبر انقلاب بخواهد. بعدا هم در دیدار با دانشجویان گفتند خطوط قرمز در برجام رعایت نشد ما چرا واقعیت‌های تاریخ را منحرف می‌کنیم. ما در برجام کارنامه داریم و موضع ما کاملا معلوم و مشخص است گزارشات سه ماهه شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید در سال ۹۵ می‌گویند نشد نشد نشد چرا ما یادمان رفته است؟ این گزارشات ثبت تاریخ می شود حقیقت معلوم و آشکار شد خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود بعدا وندی شرمن خندید و گفت شما انگلیسی بلد نیستید آن چیزی که گفتید تعلیق دائم نبود تعلیق موقت بود رییس‌جمهور و وزیر خارجه هم پشت تریبون آمدند و صحبت کردند. برجام نیاز به نقد کردن دارد و هیچ کسی بهتر از آقای رییسی آن را نقد نکرد. آقای رییسی دنبال مذاکره ندوید و به دنبال نقد کردن آن بود.

نمی دانم درباره آتش زدن برجام درباره چه کسی صحبت می کنند

زاکانی خطاب به پزشکیان گفت: ما یک کارنامه داریم که امروز صددرصد درست از آب درآمده است و تحملی داشتم که دو طرف ماجرا را دعوت کردم و حرف دو طرف برجام را در کمیسیون مربوطه شنیدم یعنی هم آقای ظریف آمدند و هم آقای دکتر تشریف آوردند و حرف همه را شنیدیم از مجموعه دانشگاه‌ها هم بودند آقای پزشکیان شما هم تشریف داشتید حقوق‌دان‌ها را از مخالف و موافق آوردیم و صحبت کردند و نهایت جمع‌بندی شد که صددرصد درست از آب درآمده است. حالا نمی‌دانم چطور است که این که صددرصد درست از آب درآمده کارشناسی نیست از نظر ایشان و آنکه بدون کار کارشناسی صادر شده است کار کارشناسی داشته است لذا امروز این سند حقانیت ما است.

وی درباره آتش زدن سفارت خطاب به پزشکیان گفت: ناظر به آتش زدن برجام گفتند بنده هیچ وقت در عمرم چنین حرفی را نزدم نمی دانم درباره چه کسی صحبت می کنند در مورد بالارفتن از سفارتخانه هم هیچ وقت نه به عمرم کسی را با این مشخصات تایید و تکذیب کردم. این حرف‌ها حرف‌های خود ایشان است مردم عزیزم با احساس و پشتوانه نظری تهی تلاش می کنند تا رای بگیرند من سری قبل گفتم نمی‌گذارم؛ آقای پزشکیان با رفاقت عرض می‌کنم ما رفیق هستیم با منطق و آگاهی دارم می‌گویم این گزارش‌های آقای ظریف است نمی‌خواهد جای دوری برویم همه آنچه که ما تشخیص دادیم و تشخیص کارشناسان بود درست از آب درآمد. آنچه که دوستان گفتند نخواندند پیش خدا باید آن را دنبال کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره احزاب خطاب به پورمحمدی گفت: بزرگترین حزب‌های کشور با ۲۷۰ شعبه در وزارت کشور راه انداختم بزرگترین تشکل دانشجویی را سال‌ها ادراه کردم و کار با تشکل را بلدم و صاحب حرف در این حوزه هستم اما نمی‌شود از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۷۰ و  ۸۰ بیان داشت عزیزی که معتقد است که مردم هدایت شده بیایند پای صندوق رای و آنکه ما می‌خواهیم از صندوق رای بیرون بیاید حضرت آقا مخالف این بود و می‌گویند هر کسی دربیاید من با آن کار می‌کنم. آن عزیز از من شکایت کرد من دادگاه رفتم و معلوم شد این حرف را زده بود نمی‌شود سر مردم را کلاه گذاشت مردم متوجه می‌شوند.

زاکانی تصریح کرد: در این ۳۳ ماه عمل کردم در بروکسل موفقیت به دست آوردیم و هم در چین و کارنامه‌ای است که وجود دارد ناظر به حوزه کرسنت واقعا تعجب کردم آقای پورمحمدی چنین موضعی گرفت بعید بود همچین موضعی. در دروه آقای خاتمی در دوره ای که آقای پزشکیان وزیر بودند بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شد توتال و استات اویل و کرسنت. گزارشی را هم آماده کرده ایم تحت عنوان زالو که دیروز گفتم بارگذاری کنند تا معلوم شود که چه کسی باید جنبه سیاهی بر چهره‌اش بنشید من مکرر گفته‌ام که چه کسانی خیانت کرده‌ند در مجلس هم به آقای روحانی این بیان را داشتم وزیر نفت پیشنهادی هم آنجا بود.

وی گفت: گفتم اگر این اتفاق بیفتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم آقای روحانی گفتند دو ماه نمی‌توانم تحمل کنم آقای زنگنه گفت دو هفته‌ای حل می کنم. ۵۳ میلیارد دلار عدم النفت ۲.۵ میلیارد دلار خسارت اول من تجعب می‌کنم چطور رویتان می‌شود درباره این موضوعات صحبت کنید من حاضرم با هر کسی که خواست مذاکره کنم این سه نفر هستند آقای زنگنه اقای روحانی و خاتمی فردا حاضر هستم بنشینم و صحبت کنم که چه جنایتی اتفاق افتاد و من فریاد زدم و گوش نکردند و من دادگاه رفتم بارها و از حق ملت دفاع کردم. ملت نمی‌گذاریم عده‌ای حق این ملت را به یغما ببرند.

بین مردم دیوار نکشیم

زاکانی در ادامه چهارمین مناظره گفت: ما هیچ راهی نداریم الا اینکه مشارکت کنیم هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم در سیاست بین مردم دیوار نکشیم اقوام و مذاهب را در مقابل هم قرار ندهیم این گل و بوستان ایران را بپذیریم همه ایرانیان عزیز هستند. همه ایرانیان عزیزند با هر سیلقه.

وی ادامه داد: نمی دانم دوستان از چه منظری صبحت می‌کنند نگاه ما این است که همه اقوام و ادیان رسمی کشور عزیزند ملت ما از عدالت فساد ستیزی رفع تبعیض خوششان می‌ایند الا یک عده زالو صفتی. من دو دهه با بزرگان این ها مبارزه کردم و فهمیدم که عده‌ای نمی‌خواهند سر سفره چیزی بیاد و مردم صاحب امکان و اقتضاء شوند.

این نامزد انتختابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما هیچ راهی نداریم ما ملت هوشیاری داریم و ملت را سر سفره اقتصاد کشور می‌آوریم چه در حوزه مسکن که در بعد استیجاری بسته داریم و هم در بعد صاحب‌خانه شدم در این سی و سه ماه در یک روز سه هزار واحد مسکن را شروع کردیم و در ابعاد مختلف مثل یارانه طلا مردم را در ثروت کشور شریک می‌کنیم تا مردم در حوزه های مختلف مانند معیشت سلامت مردم دغدغه نداشته باشند ما حرف‌های تفرقه‌انگیز نزنیم وحدت آفرین صحبت کنیم ما انسجام را لازم داریم هم باید قدرت اقتصادی را قوی کرد هم به وحدت و انسجام ملی توجه کرد.

زاکانی تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها را جوری متحول کنیم که مایه افتخار کشور شود الان مایه افتخار است افتخارآمیزتر شود ناظر به حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی وجود دارد معدن نفت گاز و دریا همه ظرفیت هستند این سه ویژگی را داشته باشیم هم مردم را ثروت شریک کنیم هم انسجام ملت را آسیب نزنیم و هم زیرساخت‌ها را متحول کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما اتفاقا به دنبال اجرای برجام هستیم آن‌ها آتش زدند و خیانت کردند خودشان کفتند کسانی که با ما مذاکره کردند دقت نداشتند و کاملا معلوم و مشخص است. به اعتقاد بنده آنچه که کمک به مردم می‌کند شفافیت است و مردم را وارد حریم مسئولین کردن است و از درون شناختن است. مردم ویترین را می‌بینند پشت این صحنه صحنه‌ای است عده ای را اداره می‌کنند چه کسانی؟ کسانی که سالیان سال به این کشور آسیب جدی زدند این مردم ما هستند کسانی پای حاج قاسم و شهید رییسی آمدند چرا مردم را ناامید می‌کنیم ما می‌توانیم ظرفیت داخلی منطقه‌ای و جهانی داریم تمام دنیا به این نکته رسیده است که دنیا در حال تغییر است شما به ۲۰ سال گذشته بازگشته اید پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است چیزی که دولت قبل آرزوی آن را داشت شهید رییسی آن را محقق کرد الان وقت چیدن این میوه‌های اساسی است خود مان را به حرف سرگرم نکنیم.

اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است

کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد

زاکانی در بخش پایان مناظره با نشان دادن یک کلید گفت: این کلید را یادتان هستن هیچ قفلی را باز نکردند و قفل‌های متعدد دیگری هم زدند و کلید سازی هم نیامد که قفل‌ها را باز کند. تحریم برداشته نشد پاسپورت گرامی نشد سال آخر آقای روحانی آمد و نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم.

وی ادامه داد: الان همان آن ها آمده اند با ویترین جدید تا دولت سوم روحانی را تشکیل دهند. مراقب باشید. مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است، چراکه به سادگی حق مردم را می‌خورند یک آب هم روی آن. اما من فریاد می‌زنم می‌گویند جلوی مردم دعوا نکنید، این حرف یعنی تخلفات ما را به مردم نگویید در واقع من گویند صدایش را در نیاورید اما من نمی‌توانم و حتما خواهم گفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عزیز همکارم در تلویزیون دعوت به وحدت و عدم دعوا می کند اما مشاوران در کنار ایشان و در ستادها اختلاف اندازی و تفرقه‌افکنی می‌کنند. میکروفن پرت می‌کنند در اینجا عزیزم برای ما نهج البلاغه می‌خواند اما امیرالمومنین خطاب به یکی از اصحاب خود که انسان شریفی بود نوشت تو هرگز نمی‌توانی مدیریت کنی و پل مردانی شوی که به مردم ستم می‌کنند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین به ابوموسی اشعری گفت اگر می خواهی مذاکره کنی مذاکره کن اما به عقل و تجربه تکیه کن کسی که به عقل و تجربه تکیه نمی‌کند شقی است ببنید ما چگونه مذاکره کردیم.

زاکانی تصریح کرد: مردم اجازه دیوار کشی ندهید مردم اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند. مردم در داخل و خارج کشور همه ایرانی هستند همه شما خواهان عدالت هستید همه خواهان رفع تبعیض و هستید اجازه ندهید به نام مذهب قومیت یا جنسیت یا هر نام دیگری شما را از هم جداکنند این خیانت است. مردم عزیز اقوام ایرانی در کنار هم هویت ایرانی به نام تمدن و فرهنگ ایرانی را خلق کرده‌اند. این خیانت و حرف‌های فریبنده را بر هم بزنید کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد. اتحاد انسجام ملی موجب پیشرفت کشور خواهد شد نه تجزیه تقابل و درگیری.

وی گفت: ناامید نشوید آماده ایم مشکلات کشور را با توکل برخدا حل کنیم نمونه کارنامه را عرض کردم هم کارنامه دارم و هم برنامه جمعه ۱۸ (۸ )تیر همه پای صندوق‌های رای بازهم بیایید حتی اگر به بنده رای نمی‌دهید و به مخالف من رای می‌دهید چراکه هر رای شما رای به خط امام و اصل انقلاب و شهدای اردیبهشت است.

  • منبع خبر : ایلنا