افتتاح مرکز تماس آتش‌نشانی قم/ کارآمدی و تاب‌آوری ارتباطی آتش نشانان افزایش یافت
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم ارتباطی آتش‌نشانی قم شرایط بهتری را از نظر تاب‌آوری ارتباطی در حوادث ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، علی مؤمن حجازی امروز در آیین افتتاح پروژه‌های هوشمندسازی فرآیندهای آتش‌نشانی قم همزمان با دهه امامت و ولایت و برگزاری چهارمین گام افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۹۸ پروژه شهری در سال ۱۴۰۳ در طرح بزرگ “قم در مسیر تحول”، اظهار کرد: وظیفه سازمان فناوری اطلاعات، الکترونیکی کردن و هوشمندسازی تمام خدماتی بوده که توسط شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان مرکز فرماندهی آتش‌نشانی قم افزود: با انتقال مرکز فرماندهی آتش‌نشانی قم به بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد بستر ارتباطی مجموعه برای بسیار مهم بود؛ بنابراین یکی از اقداماتی که سازمان فناوری اطلاعات انجام داد، ارتباط فیبر نوری ساختمان مرکزی آتش‌نشانی قم با ۷۰۰ متر حفاری بود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: به‌موازات این اقدام و به‌دلیل اهمیت ارتباط در مجموعه آتش‌نشانی، ارتباطات رادیویی هم برای این ساختمان برقرار شد تا افزایش کارآمدی و تاب‌آوری ارتباطی در این مجموعه رقم بخورد.

مؤمن حجازی با اشاره به تحول در زیرساخت‌های ارتباطی آتش‌نشانی قم ازجمله بی‌سیم‌ها و دیگر تجهیزات ارتباطی اضافه کرد: مهاجرت از زیرساخت آنالوگ به دیجیتال قابلیت‌های ارتباطی آتش‌نشانی قم را ارتقا داده و افزایش کیفیت ارتباطی ازجمله دستاوردهای آن است.

وی اضافه کرد: ۱۵۰ دستگاه بی‌سیم و سه ایستگاه تکرارکننده فرکانس‌ها ازجمله زیرساخت‌هایی است که برای ارتقای ایمنی شهری و افزایش ضریب پوشش سیستم ارتباطی آتش‌نشانی قم تأمین‌شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به احداث مرکز تماس آتش‌نشانی تأکید کرد: این مرکز تماس از طریق فناوری مبتنی‌بر سیستم شبکه‌ای استقرار پیدا کرده است و علاوه‌بر ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر، ظرفیت تعداد تماس‌های هم‌زمان بالاتری نیز دارد.

مؤمن حجازی اضافه کرد: امکان جابه‌جایی خطوط میان ساختمان‌های مختلف و ارتقای تاب‌آوری سیستم ارتباطی در کنار اتصال به سامانه نرم‌افزاری آتش‌نشانی اتفاقات بزرگ در این حوزه است.

وی ادامه داد: طراحی سامانه جدید ارتباطی آتش‌نشانی بر اساس نیازمندی‌های این سازمان انجام شد و امکان مدیریت عملیات بر اساس نقشه شهر در این ساختار تعریف‌شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به ایجاد امکان تشخیص موقعیت مکانی تماس‌گیرنده به مرکز تماس آتش‌نشانی قم اظهار کرد: فناوری ارتباطی که در این زمینه به کار گرفته‌شده یک تکنولوژی امن و پایدار است.

مؤمن حجازی خاطرنشان کرد: تأمین خودروی ارتباط سیار و تأمین تجهیزات شبکه‌ای و تلفنی با قابلیت انتقال تماس‌ها در این خودرو ازجمله اقداماتی است که به‌تازگی رقم خورده است.

وی گفت: ۱۵۴ میلیارد ریال اعتباری است که در پروژه‌ها هزینه شده است و برای انجام آن ۶۰۰ نفر ساعت تحلیل سیستم و ۵۰۰ نفر ساعت اجرا داشتیم.