۲۷۵ هزار دستگاه کامیون در پروژه متروی قم خاک‌برداری شده است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: تا امروز دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب حفاری و خاک‌برداری که معادل ۲۷۵ هزار دستگاه کامیون می‌شود، در پروژه متروی قم انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، محمدرضا انگشت‌باف با اشاره به انعقاد دو قرارداد مهم و راهبردی برای پروژه متروی قم اظهار کرد: قراردادهای سیگنالینگ و حفاری تونل سنتی با ارزش ۱,۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و قراردادهای باقی‌مانده که شامل ایستگاه‌های مسافری و عبوری، زیرسازی و روسازی است در حال پیگیری طبق برنامه زمان‌بندی بوده و امور اسناد مناقصه و موارد دیگر در حال انجام است.

وی افزود: مبلغ اولیه قرارداد تونل‌های سنتی ۵۵۰ میلیارد تومان است و برنامه زمان‌بندی آن ۲۴ ماه تعریف شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه یک ماه است که اقدامات اجرایی و تجهیز کارگاه با پیمانکار آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیمانکار این تونل‌ها نیز از پیمانکاران باسابقه کشور است که در مناقصه انتخاب شده و امید است طبق برنامه‌ریزی‌ها بتواند ظرف ۱۸ ماه کار تونل را انجام دهد تا اتصال حرم به جمکران بر اساس زمان‌بندی چهار ساله انجام شود.

انگشت‌باف اضافه کرد: سه پروژه ریلی خط یک و دو مترو و منوریل قم قرار است به صورت یکپارچه دسترسی به همه نقاط شهر را محقق کند.

وی اضافه کرد: خط یک مترو غرب به شرق و خط دو مترو شمال به جنوب شهر را متصل می‌کند و منوریل مسیر تعریف شده را طی خواهد کرد. این سه خط قرار است در آینده در میدان شهید مطهری به یکدیگر متصل شود و تبادل مسافر صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: تا امروز در پروژه متروی قم حدود ۴۰۹ هزار متر مکعب بتن‌ریزی معادل ۶۲ هزار ماشین حمل بتن، دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب حفاری و خاک‌برداری که معادل ۲۷۵ هزار دستگاه کامیون است، بیش از ۴۲۰ هزار متر مربع تملک در دپو و ایستگاه‌ها و حدود ۳۱ هزار تن آرماتوربندی در پروژه انجام شده که بر اساس ارزش روز ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

انگشت‌باف با بیان اینکه برای تکمیل فاز دوم مترو تا جمکران همین میزان بودجه نیاز است، ادامه داد: پیش‌بینی‌های اولیه انجام شده است و سال جاری با پیگیری‌های انجام شده عددی معادل ۲,۵۰۰ میلیارد تومان برای قم لحاظ شد تا با یک زمان‌بندی چهارساله به نتیجه برسد.