معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیره پیشوایان دینی بهترین روش جهاد تبیین است 
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه برای پیشبرد اهداف فرهنگی توسل به اهل بیت (ع)و مدد جستن از این بزرگان ضروری است گفت: باید از سیره و روش این بزرگواران برای جهاد تبیین الگو بگیریم‌.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، یاسر احمدوند روز جمعه در نخستین همایش تخصصی موسسه‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری قم، در تالار فرهنگ و هنر این استان افزود: وجود حضرت معصومه (س) موجب و موجد چنین برکتی است، معارف اهل بیت از این شهر به جهان منتشر شده و مبلغان و جهادگران عرصه تبیین از این شهر در سراسر دنیا خدمت می‌کنند.

وی همچنین تفرق و پراکندگی را بزرگترین ضربه و آسیب کارهای فرهنگی توصیف کرد و گفت: توقع می‌رود در این شرایط، همگرایی و هم‌افزایی مورد توجه و اهتمام حداکثری باشد، و این است که چنین جلسه‌هایی را دارای ارزش بیشتری می‌کند.

احمدوند یادآور شد:دستگاه‌های فرهنگی قطعا کوتاهی‌هایی داشتند و دارند، اما امروز ما باید درکنار هم باشیم و به پشتوانه انقلاب اسلامی این مسیر پیش رو را طی کنیم.

وی اظهار داشت: امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد در اختیار شما است که قطعا کافی نیست و گاهی نظام اداری هم پاسخگو نیست و فقط حمایت‌گر، تسهیل گر و پشتیبان در عرصه‌های فرهنگی است و تلاش دولت این است که تا حد امکان، مشکلات را رفع کند.

وی تصریح کرد: اجرای برخی ایده‌ها با موانع جدی روبه‌رو شده، ولی نباید خسته شد و برای رفع موانع تلاش کرد، مشکل‌ها و موانعی در ساختار نظام‌اداری و شرایط کلی کشور و اعتبارهایی که در اختیار دستگاه‌های فرهنگی است، وجود دارد، این جلسه‌ها می‌تواند به شناخت بیشتر ظرفیت‌ها کمک کند.

احمدوند با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده از اعتبارها و امکانات بهتری برای پشتیبانی از موسسه‌های فرهنگی برخوردار خواهیم شد گفت: با پیگیری‌های معاونت‌های امور حقوقی و همچنین توسعه وزارت ارشاد و همکاری سازمان برنامه و بودجه، شاید امکانات بهتری فراهم شود.

وی در بخش پایانی سخنان بیان کرد: برافراشته شدن پرچم دین و عمل به سنت‌های دینی، همچنین حفظ امنیت بندگان مظلوم، باید مصداق عمل ما در امور فرهنگی باشد.

ابزار و شیوه کار فرهنگی نیاز به نوسازی دارد

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین همایش با بیان اینکه ضربه دست فرهنگ انقلاب بسیار قوی بوده‌است گفت: با پیچیده‌تر شدن عرصه‌ها و ابزارهای فرهنگی و تا حدودی سخت پذیرتر شدن حرف و معنا از سوی مخاطب، به نوسازی ابزار، شیوه، و منطق کار فرهنگی نیاز داریم.

سید محمد هاشمی همچنین ایده‌پردازی، مخاطب‌گزینی و مخاطب‌شناسی را سه عامل مهم در رساندن موفقیت‌آمیز پیام‌های فرهنگی به جامعه دانست و گفت: نخستین مساله ایده‌پردازی است، ما سوژه‌های خوب داریم، این انقلاب پر از سوژه است، که یکهزار و ۵۰۰ مورد آن احصا شده، باید این سوژه‌ها را به ایده و ایده را نیز به کار فرهنگی تبدیل کنیم، این امر پرزحمتی است و نیاز به نواندیشی، همفکری و استفاده از افراد توانمند در این عرصه دارد.

وی همچنین مخاطب‌شناسی را یک مساله جدی دانست و گفت: امروز چقدر نوجوان دهه هشتادی و نودی و حتی قشر بانوان را می‌شناسیم؟، تا مخاطب را خوب بررسی نکرده باشیم، نمی‌توانیم خدمت فرهنگی متناسب با او را تولید و عرضه کنیم.

وی نفوذ کار فرهنگی به عمق جان را نیازمند شناخت دقیق مخاطب دانست و بیان کرد: باید در کار فرهنگی از اراده پولادین برخوردار باشیم.

فعالان فرهنگی با قدرت بیشتری کار خواهند کرد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش ایجاد همگرایی و انسجام  بین فعالان فرهنگی است، گفت: این دوره آموزشی، آغاز یک حرکت فرهنگی مطلوب‌تر خواهد بود.

امیرعلی عموزاده افزود: در این دوره، نقاط ضعف و قوت شناسایی می‌شود و فعالان فرهنگی با قدرت بیشتر در این مسیر حرکت خواهند کرد.

عموزاده افزود: فعالیت‌های فرهنگی و شبکه سازی و تشکیلاتی که صورت گرفته است، باید مورد واکاوی قرار بگیرد و این دوره آموزشی، آغاز یک حرکت فرهنگی مطلوب است.

وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم درصدد است که کمیسیون‌های مختلفی جهت برگزاری فعالیت‌های فرهنگی تشکیل دهد تا کارهای فرهنگی به صورت مطلوب تر انجام شود.

  • منبع خبر : ایرنا