شرمندگی به جای نان در سفره‌های برخی کارگران
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد با تاکید بر اینکه هر کارگری که در کارگاه کار میکند، باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد، اما برای بسیاری از کارگران، از بیمه خبری نیست، گفت: با کمال تاسف شاهد فرار برخی کارفرمایان از اجرای قانون هستیم به نوعی که حتی کارگران را از بیمه تامین اجتماعی که حق انسانی نیروی کار است محروم می‌کنند.

غلامرضا زندی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با اعلام اینکه امروزه بسیاری از کارگران در کارگاههای بروجرد ۸ تا ۱۰ ساعت کار می کنند، اما هرگز حقوق واقعی به آنان پرداخت نمی شود، گفت: کارفرمایان در قبال ۱۰ ساعت کار، یک و نیم تا دو میلیون تومان حقوق می دهند و کارگری که اعتراض کند فردا صبح پشت در کارگاه می‌ماند و اجازه ورود به او نمی‌دهند.

غلامرضا زندی با تاکید بر اینکه در شرایطی که قوانین کار و تامین اجتماعی در بسیاری از نقاط کشور رعایت نمی شود، فریاد افزایش حقوق به جایی نمی‌رسد، گفت: بنابر اعلام قانون کار و تاکید وزارت کار، یک کارگر حداقل بگیر قراردادی، در قبال هشت ساعت کار، می بایست ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد، در حالی که نه تنها به کارگران این مبلغ را نمی پردازند، بلکه در بسیاری از کارگاهها، با بهره گیری بیشتر از نیروی کار، با پرداخت حقوق کمتر از آنچیزی که قانون تعیین کرده، به استثمار کارگران می‌پردازند.

دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد از مراجعات مکرر و اعتراضات گسترده کارگران قراردادی به خانه کارگر خبر داد و گفت: بارها اعتراض‌های کارگران را به علاوه اسناد و مدارک کارگاه هایی که به استثمار کارگران می پردازند، به صورت مکتوب و مستند  به ادارات کار اعلام کرده‌ایم، اما هیچ پیگیری منطقی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هر کارگری که در کارگاه کار میکند، باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد، اما از بیمه خبری نیست گفت: با کمال تاسف شاهد فرار برخی کارفرمایان از اجرای قانون هستیم، به نوعی که حتی کارگران را از بیمه تامین اجتماعی که حق انسانی نیروی کار است محروم می‌کنند.

زندی به تشریح وضعیت اسفبار وضعیت برخی بنگاههای صنعتی و اقتصادی پرداخت و گفت: هنگامی که کارگر را بیمه نکنند، حقوق قانونی به او نپردازند، بیش از ساعات تعیین شده در قانون از کارگر کار بکشند، اضافه کار او را نپردازند و کارگر را از حداقلها محروم کنند، تنها می‌توان به یاد دوران برده داری افتاد.

وی با تاکید بر اینکه سفره کارگران روز به روز کوچکتر می شود گفت: ای کاش برخی از دولتمردان مدعی حمایت از کارگر، سری به خانه های کارگران میزدند تا ببینند به جای نان شرمندگی را در سفره های شان میگذارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد با اشاره به اینکه شرایط برای برخی فقرا به اندازه ای غیر قابل تحمل شده که وقتی زن و فرزند آن دسته از کارگران فقیر که دست در سفره های خالی می برند، سر نان آور خانواده به زیر است، خطاب به مسئولان ادارات کار گفت: انصاف داشته باشید و به سراغ کارگاههایی بروید که حق کارگر را تضییع می کنند.

زندی خطاب به مسوولان وزارت کار و تامین اجتماعی گفت: بازرسان خود را به سراغ کارگاهها بفرستید تا کارگران دلخوش باشند که فراموش نشده اند و اگر حق شان ضایع می شود، در مملکت شان به ظاهر قانون کار اجرا می شود.

پایان پیام