روزهای پرکار شهرداری قم در ایام نوروز/ از اسکان ۸۷ هزارنفری تا ارائه خدمات روز طبیعت در ۳۷۰ بوستان
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس کمیته اسکان و زیباسازی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم از آماده‌سازی 13 مکان برای اسکان زائران و مسافران در ایام نوروز خبر داد و گفت: 87 هزار نفر در این مدت در این مکان‌ها اسکان‌یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، شهر قم امسال بعد از دو سال از شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم، میزبان زائران و مسافرانی بود که برای تعطیلات نوروز شهر قم را مقصد سفر تفریحی زیارتی خود انتخاب کرده بودند.

روزهایی که برای شهروندان و ساکنان قم با حضور دوباره مسافران و زائران شورونشاط روزهای قبل کرونا را تکرار کرد و شهرداری نیز میزبان دوباره جمع زیادی از مسافران بود.

۱۹ روز اسکان و مدیریت زائران و مسافران در ۱۳ محل توسط شهرداری قم

امسال شهرداری قم با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای حضور گسترده مسافران و زائران در شهر قم و بعد از دو سال به‌صورت ویژه آماده شد تا پذیرا و میزبان مسافران باشد.

رئیس کمیته اسکان و زیباسازی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، از حضور گسترده زائران و مسافران در ایام نوروز در شهر قم خبر داد و اظهار داشت: کمیته اسکان زیر نظر ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری قم از روز ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۴ فرودین ۱۴۰۱ و به مدت ۱۹ روز به‌صورت ۲۴ ساعته فعال بود و وظیفه اسکان زائران و مسافران را انجام داد که در شب تحویل سال و ۱۲ و ۱۳ فرودین بیشترین تراکم حضور مسافر را تجربه کردیم.

پیام جوادیان از اماده‌سازی ۱۳ مکان برای اسکان زائران و مسافران در شهر قم خبر داد و افزود: در منطقه یک بوستان هاشمی و بوستان مهدی، در منطقه دو بوستان امام رضا(ع)، منطقه ۳ بوستان فدک، منطقه ۵ بوستان نیایش و نیاز و در منطقه ۸ بوستان غدیر اما ده پذیرایی مسافران بودند.

وی ادامه داد: همچنین به علت حضور زائران در مسجد مقدس جمکران پارکینگ شماره ۳ و ۴،  مهدیه انتظار در بلوار انتظار و سالن ورزشی جوانمرد در منطق دو، سالن ورزشی حیدریان و طاهریان و همچنین سالن ورزشی ظهور برای اسکان زائران و مسافران اما ده شده بود.

اسکان ۸۷ هزار نفر در بوستان‌های مناطق هشتگانه در ۱۹ روز

رئیس کمیته اسکان و زیباسازی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم تعداد مسافران نوروزی اسکان داده‌شده در بوستان‌ها و مراکز زیر نظر شهرداری را از شب ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ را عددی بالغ‌بر۸۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در آمارها نصب ۲۱ هزار و ۷۰۰ تخت چادر در بوستان‌ها ثبت‌شده است.

وی تعطیلات نوروز را برای شهر قم بدون حادثه توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در این ۱۹ روز هیچ حادثه‌ای که منجر به خسارت یا فوت باشد اتفاق نیفتاده و نیروهای آتش‌نشانی و نیروهای ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری به‌صورت ۲۴ ساعته در ۱۳ مکان حضور داشتند.

نوروز بی حادثه

حفظ ایمنی مسافران و زائران در کنار ارائه خدمات نکته‌ای است که باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شود و این موضوع نیاز به هم‌افزایی و همکاری همه سازمان و دستگاه‌ها در کنار هم دارد که امسال به گفته جوادیان، سال بدون حادثه بوده است.

وی تصریح می‌کند: تنها ۱۳ مورد ورود پیک‌نیک به چادر گزارش شد که نیروهای آتش‌نشانی با دستگاه حرارت‌سنج چادرها را شناسایی کرده و دو مورد مسمومیت در محل رفع شد.

رئیس کمیته اسکان و زیباسازی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم تأکید کرد: تمام امکانات شهرداری به‌صورت رایگان در اختیار زائران و مسافران قرار گرفت و تنها در دو سوله ورزشی مبلغ اندکی دریافت شد.

وی تأمین نیازها زائران و مسافران در محل اسکان را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: سرویس‌های بهداشتی به‌صورت مستمر نظافت می‌شد و نمازخانه‌ها از نماز صبح تا نیمه‌شب شرعی به‌صورت یکسره باز بود و همچنین در کنار این امکانات، مسافران می‌توانستند مایحتاج خود را از غرفه‌های شهرداری به‌راحتی تأمین کنند.

جوادیان در ادامه یادآور شد: تمام مناطق شهرداری با مسئله اسکان درگیر بوده و با ورود مسافران در تمام ساعات شبانه‌روز، به زائران و مسافران با کمک ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای اسکان به مرکز ۱۳ گانه هدایت می‌شدند.

۱۲ و ۱۳ فرودین روزهای پرنشاط در قم

روز طبیعت یکی از روزهای مهم شهروندان و شهرداری است، روزی که همه شهروندان انتظار دارند روزی آرام و زیبا را سپری کرده و شهرداری خدمات خوبی به آن‌ها ارائه کند.

جوادیان نیز در این زمینه استقبال زائران، مسافران و شهروندان را در روزهای ۱۲ و ۱۳ فرودین از بوستان‌ها را قابل‌توجه دانست و گفت: شهر قم در روزهای ۱۲ و ۱۳ فرودین روزهای پرتراکمی را در بوستان‌های خود تجربه کرد و بیش از یک هزار و ۵۶۰ نیرو در میدان حاضر بودند.

وی اضافه کرد: اکیپ‌های عملیاتی و کلیه عوامل اجرایی در مناطق و ادارات فضای سبز با کارشناسان و ناظران و کارگران حدود ۶۰  نفر به همراه ۱۵۰۰ نفر از پیمانکاران فضای سبز نیز در تمام شهر حضور داشتند.

تکمیل ظرفیت بوستان‌های شاخص شهر قم تا ساعت ۱۲ ظهر در روز طبیعت

امسال بوستان‌های شاخص قم مانند بوستان فدک، جوان، غدیر و علوی میزان تعداد زیادی از شهروندان مسافران بودند و این در حالی بود که ساعت ۱۲ ظهر از طرف شهرداری خبر تکمیل ظرفیت این بوستان‌ها اعلام شد.

جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: تقریباً ۳۷۰ بوستان با ابعاد مختلف ساعت ۲ بعدازظهر ظرفیت آن‌ها تکمیل شد و توانستیم روز بدون حادثه‌ای را مدیریت کنیم.

وی از مدیریت و جمع‌آوری به‌موقع پسماند در سطح بوستان‌ها خبر داد و یادآور شد: سازمان مدیریت پسماند در انتقال سبزه‌ها و توزیع پلاستیک بسیار خوب عمل کرد، به‌طوری‌که تا پایان روز ۱۳ فروردین زباله‌ها در تمام عرصه‌ها و بوستان‌ها جمع‌آوری شدند.

امسال بعد از گذشت دو سال، فضای تفریحی و گردشگری در شهر دوباره شاهد حضور گسترده شهروندان بود و صدای شادی و خنده و رضایت مردم شنیده شد و تمام امکانات رفاهی مانند سورتمه ریلی، تله ستیژ، شهربازی‌ها و پارک‌های بادی در سطح شهر و طرف قرارداد شهرداری و سایر امکان به‌صورت کامل و مستمر در خدمت شهروندان بود.

امسال سال بازگشت شورونشاط به شهر قم بود، روزهایی که برای مردم قم با حضور مسافران و زائران رنگ و بویی دیگری دارد و مهمانداری و میزبانی مردم شهر قم، شهر کریمه اهل‌بیت(س) دوباره رونق گرفت، اما شاید توجه به چند نکته لازم و ضروری باشد.

شهر قم شهر مسافر و زائر است و نیاز دارد امکانات رفاهی در شهر بیشتر شده تا مسافران روزهای بیشتری را در شهر به‌راحتی سپری کنند. نکته‌ای که رئیس کمیته اسکان و زیباسازی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم نیز به آن اشاره دارد که در این زمینه تجهیز بوستان غدیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بوستان شهر با مساحت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع است.

به گفته وی، این بوستان و بوستان تازه تأسیس زائر نیاز به سرویس‌های بهداشتی داشته و امیدواریم تا سال آینده این امکانات ایجاد شود.