دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام‌اسلامی فعال شد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جامعه‌اسلامی نیازها و اقتضائاتی دارد و حوزه باید در قبال آن پاسخگو باشد گفت: به منظور ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی، دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام و جامعه در سالجاری فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: هدف‌گذاری این دبیرخانه، جهت‌دهی به پژوهش‌های مراکز مختلف پژوهشی و حمایت شخصیت‌های حقیقی از پژوهشگران برای ثبت‌ پاسخ‌گویی عینی به نیازهای نظام و انجام پژوهش‌های راهبردی و کاربردی است.

وی اولویت کارهای پژوهشی را حل مساله و رفع نیاز جامعه و یا یک دستگاه اجرایی عنوان کرد و گفت: در طول یک سال گذشته کتابچه بسته اولویت‌های پژوهشی در میان همه مراکز پژوهشی انتشار پیدا کرد تا پژوهشگران آزاد دانشگاهی و حوزوی در انتخاب موضوع‌های پژوهشی و حتی پایان‌نامه‌ها از این اولویت‌ها استفاده کنند، و پژوهش‌ها به سمت پاسخگویی به سوی نیازهای نظام‌اسلامی سوق پیدا کند.

معاون حوزه‌های علمیه در ادامه بیان داشت: برای همین امر نیز روزهای ۲۶ و ۲۷ آذرماه‌ جاری جلسه هم‌اندیشی رئیسان و معاونان پژوهشی مراکز پژوهشی را با مدیریت آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور خواهیم داشت.

وی یادآور شد: موضوع این هم اندیشی، بازنگری و آرایش جدید مراکز پژوهشی با توجه به نیازهای روز جامعه است.

مقیمی حاجی همچنین با اشاره به وجود ۵۰۰ حوزه علمیه برادران در کشور گفت: در این حوزه‌ها، بحث آموزش و ترویج پژوهش و آموزش مهارت‌های علمی و تخصصی پژوهش در حال برنامه‌ریزی و اجراست، در این عرصه نیز معاونت پژوهش حوزه، فعالیت‌هایی را هم در عرصه سیاست‌گذاری و هم عرصه برنامه‌ریزی دارد.

وی یادآور شد: با مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه، در سطوح مختلف تحصیلی حوزه‌ها به‌ویژه سطح یک، برنامه‌هایی را برای آموزش پژوهش به طلبه‌ها در ۶ سال نخست تحصیل در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در آشنایی آنها با نحوه نگارش و قلم زدن و کسب مهارت‌های عمومی پژوهش دارد.

وی اضافه کرد: این امر در سطوح بالاتر با برخی از برنامه‌ها به‌ویژه نگارش پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار تقویت می‌شود تا پس از دوران تحصیل بتوانند در عرصه پژوهش نیز به فعالیت برسند و خروجی داشته باشند.

مقیمی ادامه داد: برای تحقق این امر در کنار برنامه‌هایی که در نظام آموزش طراحی شده، چند برنامه تکمیلی نیز مانند جشنواره علامه‌حلی که در خصوص آثار طلبه‌های خواهر و برادر است را پیگیری می‌کنیم که به صورت مشترک بین ۲ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در حال اجرا می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین آثار قلمی طلبه‌های جوان طی مدت پنج سال بیش از ۱۵ هزار اثر است که نشان می‌دهد، پژوهش در نظام آموزش حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نهادینه شده و به یک خروجی حداقلی رسیده‌است.

وی با اشاره به انتشار ۵۹ مجله داخلی توسط طلاب اضافه کرد: نشریه‌ها و مجله‌های واحدهای آموزشی نیز، به صورت داخلی و غیررسمی منتشر می‌شود که با هدف مشق و تمرین پژوهش می‌باشد.

معاون حوزه‌های علمیه در بخشی از سخنان خود با اشاره به شعار هفته پژوهش و عنوان‌های انتخاب شده برای روزشمار این هفته گفت: رهبر معظم انقلاب امسال موضوع جنگ شناختی و ترکیبی و لزوم جهاد تبیین و فوری و قطعی بودن آن را تاکید کردند، از این رو لازم است، همه مراکز علمی و نهادهای دغدغه‌مند در جمهوری اسلامی به این مساله بپردازند، به همین علت مراکز پژوهشی شعار هفته پژوهش را تحت عنوان حوزه، پژوهش، جنگ شناختی و جهاد تبیین قرار دادند.