توافق قدرت‌های نوظهور اقتصادی برای توسعه سبز همراه با آموزش مهارت و حمایت از کارگران
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
گای رایدر (مدیرکل سازمان جهانی کار) به وزرای کار و اشتغال BRICS درباره خطر فزاینده بدتر شدن وضعیت بازار کار در سال ۲۰۲۲ هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، در هفته اخیر نشست دو روزه وزرای کار و اشتغال کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی بریکس (برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی) برگزار شد که این نشست همزمان مورد توجه سازمان جهانی کار نیز قرار گرفت.

طبق این گزارش، گای رایدر (مدیرکل سازمان جهانی کار) به وزرای کار و اشتغال BRICS درباره خطر فزاینده بدتر شدن وضعیت بازار کار در سال ۲۰۲۲ هشدار داده است.

مدیرکل سازمان جهانی کار (ILO) از تعهد و توافق اخیر وزرای کار و اشتغال کشورهای بریکس در برای ترویج اشتغال سبز، سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌ها و حمایت از کارگران در اشکال جدید اشتغال استقبال کرده است.

وزیران کار اتحادیه اقتصادی بریکس مطرح کردند: بحران‌های جهانی متعددی در جهان در حال آشکار شدن است. علاوه بر افزایش نابرابری بین کشورها و در داخل، بیش از هر زمان دیگری تلاش‌های ما برای ایجاد قوانین اصلاح‌کننده و انعطاف دهنده به بازارهای کار را مختل می‌کند.

رایدر به وزیران کار بریکس پیام داده است: وخامت بیشتر اوضاع در بازارهای کار باتوجه به همزمانی بحران کرونا و بحران ناشی از جنگ‌های اخیر، در طول سال ۲۰۲۲ میلادی، ترویج اشتغال سبز برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا و تسریع توسعه پایدار سبز و کم کربن را سخت کرده است.

وزرای کار عضو بریکس توافق کردند «حمایت از کارگران در اشکال جدید اشتغال و ارائه خدمات نوین» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند. همچنین بحث «سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های نیروی کار برای آماده‌سازی کارگران آینده در مواجهه با انقلابات جدید صنعتی و دیجیتالی‌سازی تولید» در دستور کار باشد.

وزیران کار بریکس همچنین روی بحث تامین اجتماعی باتوجه به گرایش عمومی جهان به پیری جمعیت و بحران تحولات سنی جوامع به بحث و ارائه راهکار و بررسی مشکلات پرداختند.

وزرای BRICS در بیانیه نهایی این نشست متعهد شدند که به درک مشترک و عمیق‌تری از مشاغل سبز و توسعه پایدار همسو با محیط زیست برسند. آن‌ها متعهد شدند آن دسته اقداماتی را برای توسعه اشتغال و منابع انسانی اجرایی کنند که توسعه پایدار و بدون آسیب به منابع زمین و محیط زیست را نیز به همراه داشته باشد.

این بیانیه همچنین بر روی هماهنگی بیشتر بین وزارتخانه‌ها و حمایت هماهنگ از شرکت‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش مهارت‌ها، گسترش برنامه‌های کارآموزی و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای در کسب و کار تاکید کرده است. تهیه یک پروتکل مشترک و برنامه آموزشی نیروی کار مشترک از جمله پیشنهادات این بیانیه برای آینده است.