تشکل‌های صنفی رسانه‌ای باید یکپارچه شوند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در عرصه رسانه با مشکل عدم وجود تشکل‌های یکپارچه مواجه هستیم گفت: هم اکنون تشکل‌های صنفی متعددی داریم، از این رو باید مانند حوزه‌های دیگر مانند پزشکی و مهندسی در بخش رسانه‌ نیز تشکل‌های واحدی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، ایمان شمسایی روز سه‌شنبه در آیین پایانی جشنواره رسانه‌ای ابوذر در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: برخی تشکل‌های رسانه‌ای مانند خانه مطبوعات و بسیج رسانه عملکرد خیلی خوبی دارند.

وی با بیان اینکه یکی از محسنات فعالیت‌های رسانه‌ای در استان‌ها، همراهی تشکل‌های رسانه‌ای است گفت: از این هماهنگی‌ها می‌شود برای پیشبرد اهداف استفاده کرد و از نظر صنفی صدای واحدی داشته باشیم، تا بتوانیم در سطح وزات ارشاد نیز موثرتر برنامه‌ریزی کنیم.

وی با ذکر اینکه موضوع سامانه جامع رسانه‌ای کشور در دستور کار هیات دولت است و قرار است تا با یک اصلاحاتی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز فرستاده شود گفت: اقدام‌های خوبی برای تحت وب شدن و الکترونیکی کردن شیوه ارائه خدمات به خبرنگاران در حال انجام است.

مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد همچنین با یادآوری مشکل‌های رسانه‌های قم افزود: چون نهادهای حاکمیتی در قم کم هستند، به همین علت سهم استان از یارانه مطبوعاتی نیز کمتر می‌شود، از این رو باید با برنامه‌ریزی این مساله را جبران کنیم.

شمسایی سیاست دولت سیزدهم را تقویت رسانه‌های محلی دانست و بیان کرد: هم استاندارد بین‌المللی به سمت ایجاد نشریه‌های داخلی و منطقه‌ای حرکت می‌کند، و هم سیاست دولت انقلابی این است که رسانه‌ها را در شهرها مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ای بر علیه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: دشمن با همه ابزارهای رسانه‌های خود به میدان آمده، و در فتنه اخیر نیز همه نقشه‌های آن برملا شد.

وی تصریح کرد: باوجود وجود برخی مشکل‌های اقتصادی و معیشتی در کشور، ولی منشاء این اقدامات دشمن، سیاسی است و اصل نظام، عدالت خواهی و انسانیت را هدف گرفته اند.

شمسایی با تمجید از بصیرت دینی و سیاسی خبرنگاران و اصحاب رسانه کشور بیان داشت: اگرچه در بخش صنفی مربوط به اصحاب رسانه برخی اتفاق‌ها رخ داد، ولی تحصن و اعتصاب و همین چیزهایی که در فضای فرهنگی و هنری می‌بینیم را نداشتیم، چراکه رسانه می‌داند باید چه بکند و کجا بایستد.

وی در ادامه افزود: یکی از علل اصلی نیز این است که در بخش رسانه یک بدنه انقلابی داریم، و هر چه خوب‌تر عمل کنیم، دشمن نیز خود را بیشتر مجهز می‌کند.

استفاده از ابزار هنر برای شکل دهی تمدن اسلامی

جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه باید به حوزه رسانه و هنر بیشتر بپردازیم گفت: محتوی و تولیدها در همه عرصه‌ها متنوع است.

سرهنگ مهدی کبیری‌پور اظهار کرد: در زمینه‌های نوشتاری و دیداری آثار رسانه‌ای خیلی خوبی تولید می‌شود و محتوای نابی نیز داریم، اما آرایه‌های هنری و رسانه‌ای قدری باید تقویت شود چون در این بعد کم کار شده است.

وی اضافه کرد: این محتواهای ناب که برگرفته از مبانی دینی و انقلابی است، اگر به زیور هنر آراسته، و با ابزارهای امروزی رسانه ای ارائه شود،مخاطب بیشتری مجذوب آنها می شود و نوجوانان و جوانان با اشتیاق بیشتری به استفاده از این آثار فاخر روی می‌آورند.

کبیری‌پور همچنین اهمیت بهره‌گیری از ابزار هنر و رسانه در شکل دهی تمدن اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: ابزار هنر می‌تواند این تمدن را تصویر کند، هر چه تصویرسازی از تمدنی که هنوز به غایتش نرسیده، خوب و هنرمندانه انجام گیرد، برای نسل جوان انگیزه بخش، امیدوار کننده و روحیه‌ دهنده است.

وی خطاب به فعالان رسانه‌ای خاطرنشان کرد: با نگاه کادرسازی و تربیت نسل انقلابی که متخلق به این ابزار کارآمد است، به این موضوع‌ها بپردازید و در کنار کار حرفه‌ و کار ذاتی خود، نیم نگاهی نیز به پرورش نسل کارآمد داشته باشید.

۵۷۹ اثر به دبیرخانه جشنواره رسانه ای ابوذر ارسال شد

دبیر هشتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر نیز با بیان اینکه ۱۰۰ نفر از فعالان رسانه‌ای و ۳۰ تَن از فعالان مجازی در این جشنواره شرکت داشتند افزود: این فعالان رسانه ای، آثار خود را در قالب‌های گوناگون از جمله گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، گزارش ویدیویی، تیتر، موشن و اینفوگرافی در موضوع‌های مختلف مانند شعار سال، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، دستاوردهای انقلاب، پیوند رسانه و صنعت، امید و نشاط آفرینی در جامعه، مکتب شهید سلیمانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی ارائه دادند.

علی شعبانی با بیان اینکه طبق فراخوان صورت گرفته، ۵۷۹ اثر به دبیرخانه ارسال شد گفت: کمیته داوری با ریاست خانه مطبوعات استان تشکیل، و در مرحله ارزیابی، بیش از ۵۰۰ اثر با موضوع‌های اعلام شده در فراخوان تطابق داشت، که ۱۸۷ اثر انتخاب، و در آخرین مرحله داوری نیز ۳۱ اثر به عنوان برتر شناخته شد.

  • منبع خبر : ایرنا