بر اساس مقدورات و امکانات وزارت خارجه باید انتقاد کنیم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
یک کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از تکرار اقداماتی از جمله لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن در سایر نهادهای بین‌المللی و در آینده جلوگیری کنیم، باید مجموعه اقداماتی در داخل کشور انجام دهیم تا سیاست خارجی فعالانه برای خنثی کردن اقدامات علیه ایران اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، حسن بهشتی‌پور با اشاره به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل با طرح این سوال که «چگونه در سال ۹۸ توانستیم توطئه و تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران و عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی را خنثی کنیم اما در سال ۱۴۰۱ تلاش آمریکا با همراهی کشورهای دیگر به حذف ایران از کمیسیون مقام زن منجر می‌شود؟»، گفت: در مورد اخیر آمریکا سعی کرد کشورها را با خودش همراه کند، این در حالی است که آمریکا در سال ۹۸ تلاش کرد قطعنامه علیه ایران برای عدم رفع تحریم تسلیحاتی بگیرد و قطعنامه‌های تحت فصل هفتم را بازگرداند اما در هر دو اقدام ناموفق ماند. در هر دو اقدام فقط دومینیکن با آمریکا همراه شد و این کشور در انزوای محض قرار گرفت. ۹ کشور عضو شورای امنیت به تلاش آمریکا رای ممتنع دادند و دو کشور چین و روسیه رای منفی دادند. خوب چه شد که الان در ۱۴۰۱ می‌آید چنین اقدامی را علیه ایران انجام می‌دهد و کشورهای دیگر را با خود همسو می‌کند؟

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب و سپس لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت: این اقدامات باید برای‌مان سوال باشد که چه شد افکار عمومی دنیا یا دولت‌ها در شورای امنیت با آمریکا همراهی کردند؟ چه شد که آمریکا توانست علیه ایران اجماع کند؟ به نظرم به جای این‌که نگاهمان محدود به تئوری توطئه آمریکا باشد باید به این هم معطوف باشد که در داخل ایران چه اتفاقی افتاده است که این اجماع و همراهی به سادگی اتفاق می‌افتد؟ سیاست داخلی مقدمه سیاست خارجی است و این دو بر همدیگر تاثیرگذار هستند. نمی‌توانیم انتظار معجزه از دستگاه دیپلماسی داشته باشیم در حالی که یک بال آن یعنی سیاست داخلی به خوبی پرواز نمی‌کند.

وی ادامه داد: البته این هم که برخی در داخل می‌گویند اهمیتی ندارد که ایران را حذف کنند یا علیه مان قطعنامه صادر کنند درست نیست. باید بدانیم که این اقدامات پازل ایران هراسی و ترسیم چهره بد از ایران را ترسیم می‌کند. اگر دلسوز ایران هستیم باید کاری انجام دهیم که ایران را از این مساله دور نگه دارد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل انتقادات درباره عملکرد وزارت خارجه در لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن را درست ندانست و گفت: این تحلیل‌هایی جناحی است و در گذشته هم در دولت آقای روحانی، برخی او را به کم کاری در سیاست خارجی متهم می‌کردند، اما در عرصه دیپلماسی باید بستر مناسب فراهم شده باشد. آن‌ها بهانه‌هایی در ایران در موضوع حقوق بشر پیدا کردند که بر اساس آن توانستند علیه ایران اقدام کنند. ما بر اساس مقدورات و امکانات وزارت خارجه باید انتقاد کنیم. در موضوع کمیسیون حقوق زن یا تشکیل کمیته حقیقت یاب وزارت خارجه کاری نمی‌تواند انجام دهد، باید اول در داخل اقدامات و اصلاحاتی انجام دهیم.

بهشتی‌پور درباره ادامه تلاش آمریکا و دیگر کشورها علیه ایران در مجامع بین‌المللی در آینده اظهار کرد: ممکن است در آینده مسایلی در راستای مسایل حقوق بشری علیه ایران مجدد مطرح شود که لازم است با همه امکانات در سیاست داخلی و خارجی مانع آن شویم اما این‌که انتظار داشته باشیم دستگاه سیاست خارجی یکه و تنها در برابر این اقدامات مقابله کند، امکان‌پذیر نیست. همراهی و هماهنگی سیاست داخلی و خارجی مکمل هم هستند. اگر می‌خواهیم از تکرار این ماجرا در سایر نهادهای بین المللی جلوگیری کنیم، باید مجموعه اقداماتی در کشور انجام دهیم تا سیاست خارجی فعالانه برای خنثی کردن اقدامات علیه ایران اقدام کند.

  • منبع خبر : ایسنا