امیدآفرینی، پرهیز از سیاه‌نمایی و نشاط آفرینی را در فیلم‌های جشنواره فجر امسال شاهدیم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رعایت ضوابط شرعی، امیدآفرینی، پرهیز از سیاه‌نمایی، به رخ کشیدن سیمای زیبای ایران و نشاط آفرینی را در فیلم‌های جشنواره فجر امسال شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، «محمد مهدی اسماعیلی» شامگاه پنجشنبه در پایان سفر یک روزه خود به قم در نشست هم اندیشی با فرهیختگان و نخبگان حوزوی در سالن همایش دارالشفاء قم اظهار داشت: امسال در جشنواره فجر بنیاد فارابی ۱۱ فیلم را به جشنواره رسانده است و اگر ایراد محتوایی جدی در این فیلم‌های تولیدی جریان انقلاب وجود داشت شخصا پاسخگو هستم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر کدام از بخش های وزارت ارشاد اقتضائاتی دارند و بین تمامی وزارت خانه ها تنها وزارتی که پسوند اسلامی دارد وزارت ارشاد است و بیشترین کارها در این وزارتخانه در حوزه های دینی است.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه کتاب در سال ۸۵ کل اقتصاد کتاب کشور حدود ۲۵۰ میلیارد تومان و میزان بودجه وزارت ارشاد در این حوزه ۸۰ میلیارد تومان بود و یک سوم اقتصاد کتاب بر عهده ارشاد قرار داشت. اما در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب کشور هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده بود و اعتبار وزارت ارشاد ۳۰ میلیارد تومان بود.
وی با اشاره به این‌که‌ انقلاب در فضای مجازی، حوزه فرهنگ را نشانه گرفته است، گفت: در شش سال اخیر شبکه نمایش خانگی فعال شده است، در حوزه سینما که کار اصلی ما به شمار می رود سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان ردیف بودجه داشتیم که ۲۰۰ میلیارد تومان آن در تبصره ۱۴ از هدفمندی یارانه ها باید تامین می شد که ۳۵ میلیارد آن نقد شد این در حالیست که یکی از این شبکه های خانگی با یک بازیگر قرارداد ۴۰۰ میلیارد تومانی بسته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روزی در کشور ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم خواننده روزنامه ها بودند، اما در آخرین پیمایش ما زیر یک درصد مردم مخاطب آنها هستند. در هیات نظارت به ۱۴ هزار روزنامه و مجله مکتوب یارانه می دهیم، آن گاه یک فرد یک صفحه در فضای مجازی با ۲۰ میلیون نفر دنبال کننده دارد و اگر پستی در صفحه اش می گذارد ۴۵۰ هزار نفر در پنج شش ساعت آن را می بینند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اکنون شمارگان برخی روزنامه ها به چند هزار عدد می رسد و در جذب آگهی هم مشکل دارند.
اسماعیلی گفت: برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۱۲۵ اقدام را در سایت وزارتخانه قرار دادیم و فصل به فصل ارزشیابی آن به من تحویل داده می شود و معتقدیم در دولت سیزدهم تقریبا به بیش از چیزی ‌که هدف گذاری کرده بودیم رسیدیم.
وی بیان کرد: به خوشامد کسی و به طعنه ها و کنایه ها کاری نداریم، در دیدار رهبر معظم انقلاب با هیات دولت، ایشان دو سه نقطه قوت دولت را مورد اشاره قرار دادند و از رویکرد و عملکرد فرهنگی دولت ابراز رضایت کردند.
اسماعیلی خاظر نشان کرد: «حالا فلان بازیگر به بنده طعنه بزند، آرزوی ‌مرگ من را بکنند و فحش بدهند، خیلی ها جان شیرین خود را در این انقلاب فدا کردند اما ما مسیر مطالبات بر جا مانده را جلو می بریم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به ۱۰۰ هزار نفر آموزش رایگان هنر در مساجد دادیم چون فیزیک مسجد خودش بسیاری از مشکلات را خود به خود حل می کند؛ اقدام مهمی بود که انحصار را از برخی آموزشگاه های بالای شهر تهران گرفت که قیمت های نجومی در آنها گرفته می شود و یکسری اتفاقات در آن جا می افتد.

وی در پاسخ به سووال یکی از طلاب در مورد شبکه نمایش خانگی، گفت: نظارت بر این شبکه قبلا از وزارت ارشاد به صدا و سیما داده شده است و باید مدیریت آن را به ارشاد بازگرداند تا زمینه نظارت دقیق خود را اعمال کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شورای نمایش وزارت ارشاد قبلا از مدیران ارشد صدا و سیما بودند و هر ۹ نفر را اکنون چهره های جدید انقلابی گذاشتیم که سخت گیری شود تا بعد از ساخت فیلم، شاهد توقیف فیلم نباشیم.
اسماعیلی افزود: نمایش خانگی را فرصت می دانیم تا با نظارت قوی محصولاتی عرضه کنند که مشکلات فعلی را نداشته باشیم.
وی در پاسخ به سووال دیگری در مورد پلتفرم های تبلیغ کالا، گفت: مجوزهای کانون های تبلیغاتی را ما می دهیم و روی آنها نظارت می کنیم و در این بین، متولی بین وزارت ارشاد و ارتباطات مشخص نبود، لذا در موضوع نظارت بر درگاه های اینترنتی، قواعد را شفاف کردیم و بدون ایجاد نگرانی برای کسب و کارها، مسیر کار را اصلاح خواهیم کرد.

وزیر ارشاد در پاسخ به سووال دیگری در مورد برخورد با بی حجابی و بدحجابی، گفت: موضوع عفاف و حجاب تا سال ۸۷ در وزارت ارشاد بودکه کار آن را به وزارت کشور دادند، این در حالیست که مساله حجاب یک کار فرهنگی است و کار مدیریت حجاب باید به وزارت ارشاد داده شود و در این مورد نامه ای هم به رئیس جمهور نوشته ام که نیازمند همکاری حوزه های علمیه هستیم.