از نتیجه جلسه نسبتاً راضی هستیم/ دریافتی خانوار ۳.۳ نفره ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت/ افزایش ۵۳.۵ درصدی روی کل دریافتی کارگران
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
علی خدایی گفت: از نتیجه جلسه شورایعالی کار راضی هستیم هرچند هنوز تا سبد معیشت فاصله زیادی داریم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، بعد از یک نشست چهارده‌ساعته در شورایعالی کار، بالاخره افزایش مزد و مزایای مزدی کارگران مشخص شد.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در تحلیل این نتیجه به ایلنا می‌گوید: با افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد و افزایش ۵۳.۵ درصدی کل دریافتی کارگران، دستمزد برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره که مبنای محاسبات ما قرار دارد، به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان رسید؛ افزایش ریالی دستمزد خانوار متوسط، ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود.

وی افزود: علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد کارگران، بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان رسید. سنوات ماهانه کارگران نیز ۲۱۰ هزار تومان شد. کارگری که اصلاً سابقه ندارد و فاقد اولاد است و تازه پا به کارگاه گذاشته، ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی ماهانه خواهد داشت.

خدایی در ارتباط با روند جلسه شورایعالی کار گفت: یک جلسه چهارده‌ساعته و بسیار طولانی داشتیم؛ نشست پرچالشی بود؛ دولت تقریباً دخالت چندانی نداشت و اصل چانه زنی، بین گروه کارگری و کارفرمایی بود و بعد از ساعت‌های طولانی توانستیم به این نتیجه دست پیدا کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از نتیجه راضی هستید؛ گفت: جلسه سختی بود، از نتیجه رضایت نسبی داریم؛ هرچند عدد نهایی با سبد معیشت محاسبه شده تفاوت دارد و نمی‌توانیم بگوییم تامین کننده تمام نیازهای خانواده‌های کارگری هست؛ با این حال، توانستیم بخش زیادی از قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کنیم؛ فاصله سبد معیشت سال قبل و سبد معیشت امسال، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در ارتباط با دریافتی یک خانوار متوسط، بخش زیادی از این افزایش هزینه‌های زندگی جبران شد.

انتهای پیام/