آخرین تصمیمات برای ساماندهی و توسعه محله دروازه ری قم/ بهبود بافت و اجرای طرح‌های مختلف شهری در این محله قدیمی قم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به اینکه مدیریت استان و مجموعه شهرداری به دنبال بازآفرینی این محله بودند، گفت: در همین راستا طرح بازآفرینی محله دروازه ری تعریف و تدوین شد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مجید محمدرضاخانی در خصوص طرح ساماندهی و توسعه محله دروازه ری، با اشاره به اینکه این محله در پیرامون هسته مرکزی شهر شکل‌گرفته است، اظهار کرد: ساخت‌وساز این محله در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ به‌نحوی‌که امروز قابل‌مشاهده بوده شکل‌گرفته است.

وی با بیان اینکه محله دروازه‌ ری یکی از محله‌های قدیمی قم است، مطرح کرد: همچنین این محل در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی نیز بسیار تأثیرگذار بوده است و این تأثیرگذاری به حدی بوده که از این محله حدود ۱۲۸ شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به اینکه متأسفانه ساختار کالبدی این محله در دهه‌های گذشته به سمت فرسودگی رفته است، عنوان کرد: متأسفانه امروز بخش زیادی از محله دروازه ری در قالب بافت فرسوده قرار گرفته و شایسته ساکنین این محله نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از ساکنین قدیمی این محله بابت این فرسودگی که اتفاق افتاده، از این محله مهاجرت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ازجمله معضلات اهالی این محله می‌توان به توان اقتصادی پایین برخی خانوارها، بروز برخی آسیب‌های اجتماعی، فرسودگی محله، کم‌عرض بودن معابر و … اشاره کرد.

محمدرضاخانی با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت شهری باید راه‌حل مناسب برای ساماندهی این محله اتخاذ کرده و به نتیجه برساند، تصریح کرد: دروازه ری محله‌ای با قدمت تاریخی است و اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی در این محله وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه شخصیت‌های فرهیخته‌ای در این محله سکونت دارند، یادآور شد: از ظرفیت این افراد نیز می‌توان برای ساماندهی محله دروازه ری بهره‌مند شد.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به اینکه مدیریت استان و مجموعه شهرداری به دنبال بازآفرینی این محله بودند، ابراز کرد: در همین راستا طرح بازآفرینی محله دروازه ری تعریف و تدوین شد.

وی با بیان اینکه مشاوران متعدد در طراحی این بازآفرینی نظرات خود را ارائه کرده‌اند، اضافه کرد: ازجمله مواردی که در این طرح تبیین شده، ارائه خدمات با رویکرد ایجاد ارزش‌افزوده ویژه واحدهای مسکونی محله است.

محمدرضاخانی با تأکید بر لزوم توسعه خدمات در محله دروازه ری، اظهار داشت: اگر این اتفاق رقم خورد انگیزه لازم برای بازسازی و استفاده از پتانسیل‌های خدماتی این محله در ساکنین ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه خدمات در تمامی سطوح این محله از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: با اجرای این طرح به دنبال این هستیم، کیفیت سکونت در سطح محله دروازه ری را رونق دهیم.

مدیر منطقه یک شهرداری قم اضافه کرد: ایجاد انگیزه در نوسازی و ارائه امتیاز به واحدهای خدماتی که در این محل احداث می‌شود، ازجمله هدف‌هایی بوده که در این طرح دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها سبب افزایش کیفیت زندگی اهالی این محله شویم، مطرح کرد: بحث تقویت محور دروازه ری و همچنین خیابان نوبهار در طرح تفصیلی در دستور کار قرار گرفت.

محمدرضاخانی با اشاره به اینکه این معابر در طرح تفصیلی تقویت‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین در طرح تفصیلی برای این محله‌ها تعریض نیز تعریف شد.

وی با بیان اینکه عرض خیابان دروازه ری در این طرح حدود ۱۸ متر تعریف شد، تصریح کرد: همچنین حدود ۱۳هزار مترمربع نیز براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان فضاهای شهری اعم از فضای بازی، مراکز خدمات ناحیه‌‎ای، مجموعه فرهنگی و ورزشی، فضای سبز، تأسیسات و تجهیزات شهری تعریف و تثبیت شد.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به هزینه بالای تملکات این محور، یادآور شد: متأسفانه برای تأمین منابع آن مجموعه مدیریت شهری و شهرداری توان لازم را ندارد و نیازمند منابع خاص هستیم.

وی با بیان اینکه بحث بازآفرینی محلات کمتر توسعه‌یافته در سفر ریاست جمهوری به قم به آن پرداخته شد، ابراز کرد: با پیگیری‌هایی که توسط شهرداری و همچنین مجموعه‌های استان انجام شد، مقرر گردید بخشی از منابعی که به‌عنوان زمین‌های ۴۸ هکتاری در پردیسان تعریف‌شده، به‌عنوان پشتیبان تملکات محور دروازه ری قرار گیرد.

محمدرضاخانی با اشاره به اینکه شهرداری نیز در بودجه سال جاری، حدوداً ۲۰ میلیارد تومان به‌عنوان منابع پشتیبانی در نظر گرفته است، بیان کرد: همکاری مردم در راستای تخصیص منابع چه به‌صورت نقدی و چه به‌صورت زمین‌های ۴۸ هکتاری مهم است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات مناسب طی امسال و سال آینده این محور به‌طور کامل بازگشایی شود، اظهار کرد: همچنین موضوع ارتقای سرانه‌های خدماتی نیز طی این مدت‌زمان باید به بهترین شکل، ایجاد شود.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به اینکه بار دیگر از همکاری شهروندان این منطقه تقدیر و تشکر می‌کنم، عنوان کرد: ان‌شاءالله همدلی و همراهی با مدیریت شهری در راستای ساماندهی این محور شکل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محورهایی مانند نوبهار که تقریباً محور موازی با دروازه ری است، نیز باید سامان یابد تا به نحوی این محور نیز از نظر کیفیت شهری وضعیت بهتری پیدا کند.