تدوین طرح رتبه‌بندی محلات قم/ بررسی ۱۳۲ محله با جزئیات فرهنگی و اجتماعی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مجید نیلی احمدآبادی در هفتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مجید نیلی احمدآبادی در هفتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در خصوص تدوین مدل رتبه‌بندی محلات شهر قم اظهار داشت: برای رتبه‌بندی محلات از شاخصه توسعه‌یافتگی استفاده‌شده و محلات بر اساس میزان توسعه‌یافتگی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و توسعه‌یافتگی محلات نسبت به هم در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های توسعه‌یافتگی محلات افزود: در این مطالعات محلات به سه محله توسعه‌یافته، کمتر توسعه‌یافته و عقب‌مانده تبدیل می‌شود که این تقسیم‌بندی با توجه به معنای توسعه‌یافتگی که میزان برخورداری محلات از خدمات بوده، انجام‌شده است.

مجری تدوین طرح رتبه‌بندی محلات تصریح کرد: سؤال اصلی این است که آیا می‌توان محلات شهر قم را از نظر توسعه‌یافتگی با هم مقایسه کنیم، در شهر قم ۱۳۲ محله دارد که شاخص‌های زیادی برای این مقایسه وجود دارد و باید مدلی برای این اندازه‌گیری نیاز داریم.

وی تأکید کرد: برای مشخص شدن میزان توسعه‌یافتگی و میزان شکاف بین محلات در توسعه باید بر اساس معیار و شاخصه‌های معینی استدلال کنیم تا در مدیریت شهری مؤثر باشد، در این رتبه‌بندی می‌توانیم به مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌صورت جداگانه نگاه کنیم.

نیلی ادامه داد: در این رتبه‌بندی شاخصه‌های زیادی برای توسعه‌یافتگی دیده‌شده مانند مسائل زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در مجموع ۱۰۹ شاخص است و سعی شده به مسائل بیشتر مهم برای شهرداری توجه بیشتری شود و حدود بیش از ۱۴ هزار داده استخراج‌شده است.

وی اضافه کرد: شاخص‌های توسعه‌یافتگی که در این پژوهش استخراج‌شده، مختص شهر و فرهنگ قم و اختصاصی است، بر اساس این شاخص‌ها می‌توان بودجه به محلات اختصاص داده می‌شود و بودجه به سهم اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تقسیم می‌شود.

مشاور کمیته توزیع عادلانه خدمات و امکانات شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بر اساس این مطالعات می‌توانیم در موضوعات و بخش‌های مختلف شرایط محلات شهر را در توسعه‌یافتگی با جزییات مورد بررسی قرار دهیم و می‌توان یکی از ویژگی‌های مثبت این تحقیق را این دانست که می‌توان ۱۰ هزار عنوان را مورد بررسی قرار دهد و حتی اگر تعداد محلات و یا فاکتورها نیز تغییر این تحقیق می‌تواند پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: هر چه شورای شهر و شهرداری اطلاعات بیشتری در اختیار قرار دهد ما می‌توانیم موضوعات بیشتری در شهر بررسی کنیم تا مدیریت شهری تصمیم‌گیری دقیق‌تر و علمی تری نسبت به موضوعات شهری و اجتماعی داشته باشد.

نیلی در پایان تأکید کرد: شورای شهر و شهرداری می‌توانند یک پایگاه داده در شهر ایجاد کنند تا قبل از آنکه این شهر مانند تهران بزرگ شود بر شهر حاکمیت اطلاعاتی پیدا کنیم بر اساس همین مهم باید یک رصدخانه ایجاد شود تا ما بتوانیم هر ۶ ماه یکبار اطلاعات به‌روز را در اختیار مدیریت شهری قرار دهیم.