تداوم اعتراضات کارگران مزارع چای بنگلادش برای افزایش مزد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
بسیاری از کارگران مزرعه چای روز گذشته به اعتراض خود ادامه دادند و موافقت رهبران اتحادیه خود را مبنی بر عقب نشینی از اعتصاب مستمر برای افزایش دستمزدها نادیده گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، کارگران مزارع و باغات چای بنگلادش از جمله کسانی هستند که دیروز (بیست و یکم نوامبر) پس از اعتصاب یازده روزه دوباره به کار بازگشتند اما با این حال همچنان خواستار افزایش دستمزد روزانه خود به عنوان کارگر روزمزد شدند. با این حال، اکثر کارگران دیگر به پرهیز از کار و اعتصاب در باغات دیگر ادامه دادند، اگرچه رهبران آنها پس از موافقت مالکان باغ‌ها با افزایش مزدها به اعتراضات پایان دادند.

بسیاری از کارگران مزرعه چای روز گذشته به اعتراض خود ادامه دادند و موافقت رهبران اتحادیه خود را مبنی بر عقب نشینی از اعتصاب مستمر برای افزایش دستمزدها نادیده گرفتند.

یکشنبه شب، رهبران اتحادیه و بخشداری مولوی‌-بازار بنگلادش(اصلی‌ترین قطب کاشت و فرآوری چای)، توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن کارگران اگر نخست‌وزیر مشکل‌شان را در جلسه‌ای قبل از ماه آینده میلادی حل و فصل کند، دست از اعتصاب خواهند کشید.

با این حال، کارگران ۱۳۱ چایخانه از ۱۳۵ شهرک بنگلادش با رد این توافقنامه، روز گذشته در اعتراض به مطالبه دستمزد روزانه تظاهرات خیابانی کردند.

صدها کارگر تظاهراتی سه ساعته در نقطه لوهایونی در کولاورا برگزار کردند و بزرگراه داکا-بیانی‌بازار را مسدود کردند.

رانجیتا تانتی، یک کارگر چای گفت: “ما برای غذا در خیابان ها بوده‌ایم و و این روزها در تهیه حداقل اغذیه روزانه خود ناتوانیم. حال می‌گویند علیه آقای نخست وزیر شعار ندهید! چطور ممکن است؟”

اوجیت کایری، یکی دیگر از کارگران، گفت: “اگر با افزایش دستمزد ناچیز مورد توافق دولت و کارفرمایان موافقت کنیم، جنبش ما بدون هیچ دستاوردی به پایان خواهد رسید.”

روز شنبه، جناح حزب حاکم در دولت در رابطه با افزایش دستمزدها مصوبه‌ای صادر کرد اما به دلیل ناچیز بودن نسبت به هزینه‌ها، کارگران بخش باغات و کشاورزی از جمله کارگران مزارع چای که یکی از مهمترین محصولات صادراتی بنگلادش است، آن را رد کرده و به حرکت خود ادامه دادند.

در همین حال، قرار است امروز نشستی سه جانبه با ریاست وزیر کار و اشتغال در داکا برگزار شود.

کارگران مزارع چای بنگلادش جمعیت قابل توجهی از کارگران این کشور را تشکیل داده و موتور محرک بخش صادرات محصولات کشاورزی این کشور به حساب می‌آیند.