نسبت باسوادی میان مردان و زنان قمی به ۶ درصد کاهش یافت
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در مبارزه با بیسوادی در این استان گفت: فاصله باسوادی بین مردان و زنان قمی از ۳۰ درصد در ابتدای پیروزی انقلاب به کمتر از ۶ درصد درحال حاضر کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: رشد باسوادی در قم از ۴۷ درصد در ابتدای پیروزی انقلاب به بیش از ۹۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در شرایطی که نرخ بیسوادی افرادی بالای ۶ سال استان در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۰ هزار تَن اعلام شده بود، این نرخ به تازگی و بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران به ۱۰۴ هزار نفر رسیده است.

قاسمی‌نیا یادآور شد: نرخ باسوادی در گروه سنی ۶ سال به بالا از ۳۴ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۸۷ درصد در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی رشد باسوادی در میان مردان از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد را مورد توجه قرار داد و گفت: نسبت مردان باسواد به زنان باسواد از ۳۰ درصد به کمتر از ۶ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: نسبت جمعیت باسوادان شهری استان نیز با ۳۷ درصد رشد از ۵۳ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده‌، نرخ باسوادی روستایی هم به بالای ۸۰ درصد ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فاصله باسوادی بین شهر و روستا در استان کمتر از ۱۰ درصد است.

قاسمی‌نیا همچنین با اشاره به هفته سوادآموزی و چهل و سومین سالروز صدور فرمان حضرت امام برای تشکیل نهضت سوادآموزی تصریح کرد: سوادآموزی یکی از برکت‌های انقلاب و دستورهای صریح حضرت امام است که نشات گرفته از دستورات دین مبین اسلام می‌باشد.

وی ادامه داد: در عرصه مبارزه با بیسوادی، همه مردم، خیران، گروه‌های جهادی، همچنین همه باسوادان برای یاددادن، دستگاه‌های اجرایی برای حمایت و پشتیبانی و همه بیسوادان نیز برای یادگیری باید به صحنه بیایند.

  • منبع خبر : ایرنا