مصوبه دولت و مجلس غیرشرعی و غیرقانونی است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کارگران شرکت‌های دولتی با حضور در مقابل شورای نگهبان، به تایید افزایش ۱۰ درصدی حداقل مزد اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، کارگران شرکت‌های دولتی صبح امروز (۲۱ اسفند) با حضور در مقابل شورای نگهبان، مصوبه اخیر دولت و مجلس در افزایش ۱۰ درصدی حداقل مزد را غیرقانونی دانسته و به آن اعتراض کردند.

تجمع کنندگان به تایید افزایش ۱۰ درصدی حداقل مزد در مجلس اعتراض دارند و از شورای نگهبان خواستند که مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۱ را تایید نکند.

آنها خواهان افزایش دستمزد متناسب با ماده ۴۱ قانون کار بر اساس سبد معیشت و تورم هستند.

مصوبه دولت و مجلس غیرشرعی و غیر قانونی است

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار) در اجتماع امروز کارگران شرکت‌های دولتی، از پیگیری این کارگران برای ارجاع تبصره ۱-۴ بند ۱۲ لایحه بودجه به شورای نگهبان خبر داد.

وی افزود: دولت و مجلس باید توضیح دهند که چه فرقی میان کارگران مشمول قانون کار و کارگران شاغل در کارگاه‌های دولتی مشمول قانون کار وجود دارد؛ در شرایطی که دستمزد تمام کارگران تابع قانون کار باید بک شیوه و بر اساس مصوبه شورای عالی کار تعیین شود.

حبیبی تصریح کرد: کلیه کارگران مشمول قانون کار، تابع این قانون محسوب می‌شوند و نمی‌توان دستمزد یا عیدی آن‌ها را از شمول قانون مستثنی کرد.

به گفته این عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کارگران شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی حتی از یک تبصره قانون کار مجزا نشده‌اند و مجلس نمی‌بایست بند ۱-۴ را که فاقد وجاهت حقوقی و شرعی است، تصویب می‌کرد.

این عضو هیات مدیره تشکل مرکزی کانون عالی شوراهای اسلامی کار، تصریح کرد: از شورای نگهبان می‌خواهیم که این مصوبه را بررسی و با دقت نظر شرعی و حقوقی ابطال کند تا کارگران مشمول قانون کار با مزد غیرقانونی سر و کار نداشته باشند و چنین مزدی به آن‌ها تحمیل نشود.

  • منبع خبر : ایلنا