قانون سخت و زیان‌آور برای کارگران کربنات سدیم اجرا شود
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
تعدادی از کارگران کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد خواستار لحاظ شدن عناوین شغلی خود در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شدند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، کارگران کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد در استان فارس می‌گویند: این کارخانه به دلیل وجود آلودگی‌های محیطی فراوان طبق گزارشات کمیته‌های استانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده است اما سختی کار کارگران به درستی لحاظ نمی‌شود بنابراین بازنشستگی کارگران این کارخانه مشمول مزایای مشاغل سخت نمی‌شود و در برخی موارد به‌صورت عادی انجام می‌شود.

این کارگران که خواستار بازنگری اداره کار در خصوص سخت و زیان‌آور بودن عناوین شغلی خود هستند، در ادامه گفتند: کارگرانی که آماده بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند، در آینده با مشکل روبرو شده و، امکان بازنشسته شدن برایشان فراهم نمی‌شود.

یکی دیگر از کارگران کربنات سدیم فیروزآباد در تشریح قانون سخت و زیان‌آور افزود: در قانون صراحتا مشاغل سخت و زیان‌آور مورد توجه قرار گرفته و ضوابط مشخصی درباره آن‌ها وضع شده است. مشاغل سخت و زیان‌آور مشاغلی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. آن‌طور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند.

به گفته وی، با این توضیحات کارگران این کارخانه در معرض انواع آلاینده‌ای هوایی به دلیل استفاده از گاز خطرناک آمونیاک قرار دارند. در عین حال گرد و غبار، آسیب‌های تنفسی زیادی برای کارگران این کارخانه ایجاد کرده است.

او در ادامه با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی طی این مدت از اداره کار فیروزآباد و کمیته تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور انجام داده‌ایم، گفت: در نتیجه بی‌توجهی مسئولان کارگران خود را اعلام کرده‌اند. مطمئنا بعداز ۲۰ سال این کارگران با کار مداوم در محیط سخت، دیگر توان و رمقی برای کار کردن ندارند.

  • منبع خبر : ایلنا