شهرداری نهاد درآمد و هزینه است/ ردیف بودجه دولتی نداریم/ نقش پررنگ شهروندان با پرداخت عوارض در آبادانی شهرها
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم گفت: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی بوده که طبق قانون درآمد آن از محل عوارض تأمین می‌شود و به‌نوعی مدیریت درآمد و هزینه به عهده شهرداری بوده و از بودجه‌های دولتی استفاده نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، محمد وحیدنیا در برنامه رادیویی بی‌تعارف صداوسیما مرکز قم، با اشاره به راه‌های کسب درآمد شهرداری اظهار داشت: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی بوده که طبق قانون درآمد آن از محل عوارض تأمین می‌شود و به‌نوعی مدیریت درآمد و هزینه به عهده شهرداری بوده و از بودجه‌های دولتی استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ردیف بودجه دولتی برای شهرداری‌ها وجود نداشته و با وجود کمک‌های جزئی، شهرداری‌ها خودکفا هستند، ابراز کرد: محل درآمدهای شهرداری از محل عوارض است و به‌نوعی هزینه‌ها از عوارض ساختمانی در سطح شهر تأمین می‌شود.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم تصریح کرد: این درآمدها شامل عوارض نوسازی، عوارض ساختمانی، خودرو، کسب‌وکار مشاغل و بخشی از مالیات بر ارزش‌افزوده است که ۱۵ هرماه به‌حساب شهرداری‌ها باید واریز شود و عمده مبالغی تعمیمی به بودجه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه درآمد شهرداری مطابق با برنامه اجرایی و بودجه‌ای که هر ساله به تصویب می‌رسد به دست می‌آید عنوان کرد: بر اساس ابلاغیه معاونت برنامه‌ریزی، میزان مبالغی که باید وصول کنیم تعیین‌شده که به‌صورت شش‌ماهه و ۱۲ ماهه گزارش تفریق باید برای شورای شهر ارسال شود.

وحیدنیا خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر و کمیسیون برنامه‌وبودجه نظارت مستقیم بر عملکرد شهرداری داشته و با توجه به افزایش هزینه‌هایی که به‌صورت تورم وجود دارد، قاعدتاً به‌گونه‌ای است که درآمدها پاسخگوی هزینه‌ها نبوده و به‌ناچار مجبور هستیم از روش‌های دیگری برای تأمین هزینه‌ها از طریق وام و اوراق مشارکت طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در قانون و بودجه اقدام کنیم.

به گفته وی، مدیریت شهری قم سعی کرده در چند سال اخیر پروژه‌ها و خدمات را با کمترین هزینه پیش ببرد و خوشبختانه تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ مطالبات نقدی پیش‌بینی تحقق‌یافته است.

وحیدنیا با اشاره به اینکه بر اساس برنامه معاونت اجرایی، درآمد نقدی شهرداری در سال ۱۴۰۰ وصول‌شده است یادآور شد: شهرداری، درآمد هزینه است و اگر بخواهیم خدماتی ارائه بدهیم باید به درآمدی برسیم؛ از سال ۶۰ شهرداری‌ها خودکفا شده و همه امور را به شهرداری سپرده‌اند که در این شرایط باید مشارکت شود تا بتوان اقدامات مهم شهری به پیش رود.