عیوضی: افزایش ۱۰درصدی حقوق کارگران با تورم موجود تناسب ندارد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از عملکرد مدیران و مسئولان مربوطه در مجلس و دولت در خصوص کارگران و بازنشستگان گفت: در سال های گذشته برخی تصمیماتی که گرفته شده، به زیان کارگران و دهک‌های پایین جامعه تمام شده است.

علی اکبر عیوضی در گفت وگو با پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، در پاسخ به این سؤال که عملکرد مجلس یازدهم در خصوص کارگران و بازنشستگان را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: هر چهار سال یک بار نامزدهای نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری به سراغ کارگران و دهک‌های پایین جامعه می آیند تا از آنان رای بگیرند و در تمامی ایام تبلیغات انتخاباتی، وعده رفع مشکلات و چالش‌ها را میدهند، اما برخی از آنها، به محض آنکه خیالشان راحت شد و به صندلی مجلس یا کرسی ریاست جمهوری تکیه زدند، همه چیز را فراموش می کنند و نه تنها به خاطر نمی آورند چه قولی به کارگران، بازنشستگان و طبقات محروم جامعه داده‌اند، بلکه علیه آنان اقدامات و مصوباتی انجام می دهند که باعث می شوند مردم از رایی که داده اند، پشیمان شوند.

*بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با یادآوری اینکه پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان مطالبات سازمان تامین اجتماعی برای ادامه متناسب‌سازی در مجلس قبل تصویب شده بود گفت: متاسفانه مجلس یازدهم طرحی تهیه کرده تا ۸۹ هزار میلیارد تومان پرداخت نشود و بازنشستگان تامین اجتماعی از ادامه متناسب‌سازی محروم بمانند. در چنین شرایطی باید تکلیف خودمان را بدانیم و متوجه شویم تا چه اندازه به زیان کارگران و بازنشستگان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۸۹ هزار میلیارد تومان را قرار نیست دولت به تامین اجتماعی و بازنشستگان تامین اجتماعی بخشش کند گفت: دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و بحث ما این است که بخشی از بدهی خود را بپردازد تا سازمان بتواند به تعهدات خود در برابر بازنشستگان عمل کند.

عیوضی با بیان اینکه دولت با سرمایه کارگران و از جیب تامین اجتماعی می خواهد مملکت را اداره کند گفت: اگر دولت می‌خواهد ۲۶ رده شغلی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد و پذیرفته که سهم حق بیمه کارفرمایان را بپردازد، باید به تعهد خود پایبند باشد. قرار نیست دولت از جیب تامین اجتماعی و حق بیمه ای که کارگران سال هاست به سازمان می پردازند، کشور را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه دولت برای متناسب سازی بازنشستگان کشوری و لشکری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است گفت: سؤال این است که پرداخت این پول از کجا تأمین شده است؟ بهتر است دولت تکلیف خود را با بازنشستگان تامین اجتماعی و بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را هر چه سریعتر روشن کند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته حقوق ماهیانه خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کنند گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و بیمه پردازی، درآمدهای سازمان تامین اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرده و اگر سازمان نتواند مستمری بازنشستگان را به موقع پرداخت کند، آنگاه نمی‌توان از بازنشسته ای که با حداقل ها زندگی می کند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته، انتظار تحمل داشت.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین چالش کانون بازنشستگان تهران این است که طرح های مجلس و لوایح دولت را به روز زیر نظر داشته باشد گفت: هر روز ترس داریم که مجلس یا دولت مصوبه ای علیه کارگران و بازنشستگان داشته باشد. بنابراین بخشی از توان کانون برای رصد دائم مصوبات دولت و مجلس صرف می شود.

*نگرانی بابت ملاک قراردادن افزایش ۱۰درصدی حقوق از سوی دولت

عیوضی با اشاره به اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: میرکاظمی سنگی می اندازد و منتظر بازخوردهای آن می ماند. اگر نسبت به افزایش ۱۰ درصدی اعتراض های گسترده صورت بگیرد، در اظهار نظرهایش تجدید نظر می‌کند که نمونه آن را مشاهده کردیم و بحث افزایش پلکانی تا ۳۰ درصد برای حداقل بگیران مطرح شد.

وی با اعلام اینکه افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار صورت می‌گیرد و ربطی به مصوبه دولت و حقوق کارمندان ندارد گفت: در شورای عالی کار نماینده کارگر، کارفرما و دولت وجود دارد و نگران این هستیم که نماینده دولت در شورای عالی کار بحث افزایش ۱۰ درصدی را ملاک قرار دهد.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با طرح این پرسش از میرکاظمی که مگر در مملکت ما تورم نیست و شما از گرانی ها خبر ندارید گفت: ماده ۴۱ قانون کار تورم سالیانه را ملاک افزایش دستمزد قرار می‌دهد؛ یا می بایست سبد هزینه ملاک قرار گیرد؛ افزایش ۱۰ درصدی شامل کدامیک از این موارد می شود؟

وی با اعلام اینکه برخی دولتمردان بین کارگران و کارفرمایان تفرقه می‌اندازند گفت: اکنون برخی دولتمردان به دنبال افزایش ۱۰ درصدی حقوق هستند و کارفرما نیز از این امر استقبال می‌کند، بنابراین برخی دولتمردان مانند برخی ادوار گذشته، به جای آنکه رابط خوبی بین کارگر و کارفرما باشد، در زمین کارفرما بازی کرده و به زیان کارگر رای داده که همین امر باعث می شود، مذاکرات کارگر و کارفرما از واقعیت‌ها فاصله بگیرد.

پایان پیام.