تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر / کاهش ۵۰ درصدی فرایند مازوت‌سوزی در استان مرکزی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
استاندار مرکزی با بیان اینکه دولت در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انقلاب ایجاد کرده است، گفت: تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور توسط وزارت نیرو ساتبا در دستور کار قرار گرفته است و به زودی تمام نقاط کشور از نتایج توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، افزود: پیش‌ از این، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر چندان مورد توجه متولیان امیر نبود. اما نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی وجود داشته و ایران نیز قابلیت بالایی در منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی و بادی دارد.

وی به اقدامات دولت در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرده و ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و به دلیل کاهش آلایندگی‌های نیروگاه‌های فسیلی، موضوع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی در دستور کار دولت قرار گرفت و اکنون گام‌های بلندی در این حوزه برداشته شده است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: این استان اکنون در تولید انواع تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز است و تلاش بر این است که این خطه به قطب تولید تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود و به واسطه آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان افزایش یابد.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: ۲۰ دستگاه ملی اجرایی و اداری در استان مرکزی به نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی تجدیدپذیر اقدام کرده‌اند و در حال نصب این تجهیزات هستند. در این راستا نهادهای متولی باید نسبت به تسریع در  فرایند این موضوع همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی بیان داشت: نیروگاه خورشیدی استان مرکزی یک مگاواتی است. این در حالی است که بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور ۱۰ مگاواتی است. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به نرم کشوری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی تدوین شود.

استاندار مرکزی به موضوع کاهش آلایندگی‌های هوا اشاره داشته و  تأکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه محیط‌زیست انجام می‌شود، اما باز هم تا نقطه مطلوب فاصله زیاد است. بنابراین باید تا رسیدن به نتایج خوب هم‌افزایی و اقدامات فرابخشی توسعه یابد.

مخلص‌الائمه ابراز داشت: شهرداری باید اقدامات لازم را در خصوص مقابله با آلودگی هوا را انجام دهد. برخی دستگاه‌ها نیز که گزارش اقدامات را در حوزه کاهش آلودگی ارائه نکرده‌اند، ظرف ۱۵ روز باید این موضوع را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری و صنایع در قبال آلایندگی‌های محیط‌زیستی مسئول هستند، اضافه کرد: از میزان عوارض آلایندگی‌هایی که دریافت می شود ۵۰ درصد در اختیار شهرداری و دهیاری‌ها قرار می‌گیرد و ۵۰ درصد توسط کارگروه هزینه می‌شود.

استاندار مرکزی در خصوص وضعیت ریزگردها در استان گفت: پدیده ریزگردها در تابستان این استان را فراخواهد گرفت که مهار آن از عهده استان خارج است. اما باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی و اقدامات اساسی در حد توان اقدامات لازم را برای مهار این پدیده انجام داد.

مخلص‌الائمه افزود: برای بررسی وضعیت ریزگردها و چگونگی مهار آن باید نشست‌های تخصصی با مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی و با حضور نهادهای متولی از جمله ادارت کل حفاظت محیط‌زیست و همچنین منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شود و نتایج برای تصمیم‌گیری به کارگروه کاهش آلودگی استان ارجاع گردد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه منشاء بخش عمده‌ای از ریزگردهایی که وارد شهرستان اراک می‌شود از سمت شرق این شهرستان است، لازم است لازم است از سوی استانداری مرکزی جلسه‌ای با استانداری قم درباره چشمه ریزگردها برگزار شود و یک هم‌افزایی برون استانی شکل گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته ۵۴ جلسه مرتبط با کاهش آلودگی هوا در استان برگزار شده است، گفت: اقدام در راستای کاهش آلودگی هوای اراک تنها کار یک دستگاه اجرایی نیست و سایر دستگاه‌ها و حتی اقشار مختلف مردم نیز باید در این راستا مشارکت داشته باشند.

یوسف یوسفی افزود: سال گذشته با تمامی تلاش‌های صورت گرفته فرایند مازوت‌سوزی در استان مرکزی ۵۰ درصد کاهش داشت. هر چند حتی یک لیتر مازوت هم نباید سوزانده شود، اما همین میزان کاهش نسبت به سال پیش از آن، چشمگیر بوده و امید است در سال جاری نتایج مطلوب‌تری حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی در استان مرکزی دریافت شده است، ادامه داد: در این بازه زمانی میزان عوارض آلایندگی دریافت شده در شهر اراک بیش از ۱۳۷۰ میلیارد ریال بوده که بیش از ۱۲۲۰ میلیارد ریال آن توسط شهرداری اراک دریافت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم هوا در سال جاری اشاره کرده و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ روز هوای پاک، ۷۴ روز هوای سالم و یک روز هوای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس در این استان به ثبت رسیده است.