تأمین اجتماعی، در آستانه یک بحران جدی است/ دولت‌ها فقط از جیب سازمان هزینه کرده‌اند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
یک فعال کارگری با بیان این که سازمان تأمین اجتماعی متعلق به کارگران و بازنشستگان و حق الناس آنان است، هشدار داد: امروزه سازمان تامین اجتماعی به محلی برای رفع چالش ها و تامین نیازهای غیر منطقی دولت ها تبدیل شده است.

حمیدرضا امینی دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با بیان این که هشدار می دهم که سازمان تأمین اجتماعی در آستانه یک بحران جدی قرار دارد، گفت: تاکنون ۲۶ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که هر یک از این قوانین باری بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته است.

وی افزود: هر کجا که دولت از ارائه خدمات به کارگران ناتوان بوده یا با اعتراض های گسترده آنها روبرو شده، قانونی در مجلس به تصویب رسیده که سازمان تامین اجتماعی جور ناتوانی ها و سوءمدیریت ها را بر دوش بکشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اعلام اینکه اکنون طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: هر کجا که دولت تصمیم گرفته به کارفرمایان امتیازی بدهد یا از محرومیت کارگران در یک صنف یا بخش اقتصادی بکاهد، از جیب سازمان تامین اجتماعی هزینه کرده است.

وی با اعلام اینکه از نگاه دولت‌ها، سازمان تامین اجتماعی یک منبع پولی چاق و چله و بی حساب و کتاب است گفت: در تمامی سال های گذشته همواره برداشت های بی رویه از سازمان صورت گرفته و کار به جایی رسیده که امروزه سازمان تامین اجتماعی با کسری ماهیانه هفت هزار میلیارد تومانی روبرو شده است.

امینی با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی همواره به عنوان قلک دولت‌ها به ویژه در شرایط بحران اقتصادی محسوب شده است گفت: بدتر اینکه بنگاه های اقتصادی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به محلی برای پایان دادن به بیکاری آقازاده‌ها تبدیل شده، به نوعی که بسیاری از آقازاده ها که سواد تخصص و تجربه لازم را هم نداشتند، در هیئت مدیره ها و بخش های مدیریتی شرکتهای شستا جاخوش کرده و پول های کلانی را بابت حضوری که نداشتند، دریافت کردند.

*دولت نهم سرآغاز حضور افراد دست نشانده دولت در تأمین اجتماعی

وی با اعلام اینکه بزرگترین چالش سازمان تأمین اجتماعی، کمبود نظارت است گفت: در گذشته سازمان تامین اجتماعی در قالب شورای عالی تامین اجتماعی مدیریت می‌شد و نمایندگان کارگر و کارفرما در آن حضور داشته و بر عملکرد مسئولان نظارت می کردند، اما با تعریف هیئت امنا و هیئت مدیره در دولت نهم، به جای رعایت سه جانبه گرایی و حضور نمایندگان واقعی کارگر، افراد دست نشانده دولت ها وظیفه نظارت را بر عهده گرفتند که به جای نظارت، بر خطاها و کمکاری ها چشم پوشی کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با ابراز تاسف از اینکه در بسیاری از موارد، سوءمدیریت ها و بحران ها در تامین اجتماعی را نادیده گرفته اند گفت: نادیده گرفتن خطاها و اشتباهات کار را بجایی رسانده که سازمان تامین اجتماعی در آستانه بحران قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه در بیشتر موارد، دولت‌ها بدهی خود را نپرداخته و اکثر اعضای هیئت امنا، هیئت مدیره و مدیران سازمان به دنبال دریافت طلب سازمان از دولت ها نبوده اند گفت: بحران بجایی رسیده که امروزه برای آنکه سازمان بتواند حقوق بازنشستگان را بدهد، ناچار است از بانک رفاه کارگران با بهره های سنگین استقراض کند و همین امر باعث شده به شرایط اسفباری دچار شود.

امینی با اشاره به سابقه عملکرد وزرای کار و مدیران عامل تأمین اجتماعی در دوره های گذشته گفت: به هر دولتی که نگاه می کنیم، طلب سازمان در پایان دوره دولت، نسبت به طلب سازمان در آغاز دوره، افزایش چشمگیری داشته و تأسف آور این که در بیشتر موارد، مدیران به فکر دریافت مطالبات سازمان نبوده اند، چرا که مدیر منصوب دولت، نگران از دست دادن صندلی ریاست است و سکوت می کند.

پایان پیام