انتظار کارگران از دولت این است؛ تعیین حداقل حقوق‌ مطابق خط فقر
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر رشت با انتقاد از مطرح شدن ایده افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران برای سال بعد، گفت: ما انتظار زیادی از دولت نداریم و نمی‌خواهیم کارگران و بازنشستگان را به زندگی ایده آل و لاکچری برسانند، بلکه خواهش ما از دولت این است که ما را فقیر به حساب بیاورد و حقوقمان را مطابق خط فقر تعیین کنند.

حسن ایزدی در گفت وگو با پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با انتقاد شدید از نگاه برخی مسئولان دولت سیزدهم به حقوق بگیران بازنشسته کارگری و مطرح شدن مباحثی در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حداقل حقوق در سال جدید، گفت: دولت رئیسی با شعار عدالت محوری روی کار آمد، اما اکنون از افزایش حقوق ۱۰ درصدی سخن به میان می آید، در صورتی که قیمت ها هر لحظه رو به افزایش است و تورم بر اساس برخی آمارها بیشتر از این ۱۰ درصد است.

وی با اعلام اینکه در برخی سنوات گذشته افزایش دستمزد مطابق با قانون نبوده است، گفت: برخی دولت‌ها دستمزد را به صورت سلیقه‌ای افزایش داده‌اند و برای اثبات این ادعا کافیست به حداقل دستمزد و فاصله آن با خط فقر توجه کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت افزود: این فاصله نشان می‌دهد که هرگز افزایش دستمزد بر اساس تورم موجود نبوده و همین رویکرد باعث شده که امروز خط فقر بیشتر از حداقل حقوق باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها در بسیاری سال های گذشته افزایش دستمزد را مهار کرده و اجازه واقعی شدن آن را نداده‌اند گفت: برخی دولت ها به بهانه های مختلف از جمله ناتوانی کارفرمایان در پرداخت حقوق ها و چالش احتمالی بنگاه های اقتصادی، مانع افزایش دستمزد شده اند، در صورتی که بحرانها هیچ ربطی به جامعه کارگری ندارد.

ایزدی با تاکید بر اینکه تاوان بحران های ناشی از تورم هم بر سر کارفرما و هم بر سر کارگر خراب می‌شود گفت: بدتر این است که آوار تمامی بحرانهای سومدیریت، ناکارآمدی ها، فسادها، رانتها، فسادها و سواستفاده ها را بر دوش کارگران می گذارند.

وی با اعلام اینکه سفره کارگران نسبت به تورم بسیار عقب مانده است گفت: انتظار زیادی از دولت نداریم و نمی‌خواهیم کارگران و بازنشستگان را به زندگی ایده آل و لاکچری برسانند، بلکه خواهش ما از دولت این است که ما را فقیر به حساب بیاورد و حقوقمان را مطابق خط فقر تعیین کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت با تاکید بر اینکه در تمامی سال های گذشته هرگز اعضای کارفرمایی و برخی نمایندگان دولت در شورای عالی کار استدلال‌های منطقی نمایندگان کارگری را نپذیرفته‌اند گفت: نه این که استدلالها را قبول نداشته یا منکر شوند، بلکه فرافکنی می کنند.

وی با یادآوری اینکه جامعه کارگری سبد معیشت را بر اساس حداقل ها تعیین می کند گفت: جامعه کارگری برای افزایش دستمزد حاضر است آمار تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار را بپذیرد، اما با کمال تاسف نمایندگان دولت و کارفرما حتی آمارهای خودشان را هم قبول ندارند و حاضر نیستند بر اساس آن آمارها توافق کنند.

ایزدی در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان کارگری مصوبه دستمزد را می پذیرند؟ گفت: نمایندگان کارگری چاره ای ندارند، زیرا در شورای عالی کار در اقلیت قرار دارند و در بسیاری مواقع دولت در کنار کارفرمایان ایستاده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه دولت، کارفرمایی بزرگ است گفت: برای آن که هزینه‌های جاری دولت بالا نرود و مجبور نباشد حقوق بالایی به کارکنان خود بپردازد، سعی می‌کند مانع افزایش دستمزد برای کارگران شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت در پایان سخنان خود با اعلام اینکه در استان گیلان بیش از ۱۵۰ هزار بازنشسته کارگری وجود دارد گفت: بیش از ۷۰ درصد بازنشستگان کارگری حداقل بگیر به پایین هستند؛ در این شرایط چگونه می‌توان ادعا کرد بازنشستگان استان گیلان در آسایش به سر می برند؟

پایان پیام