افزایش ۲۰ درصدی واکسیناسیون طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: سال 1402 تعداد 6 میلیون و 642 هزار و 52 دُز واکسن علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به جمعیت طیور استان مرکزی تزریق شد. این میزان واکسن نسبت به سال 1401 با افزایش 20 درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، محمد فتاحی به پایش‌های مجموعه دامپزشکی از پرندگان و طیور استان اشاره کرده و افزود: در این بازه زمانی ۲۱ هزار و ۷۶۱ پایش و مراقبت فعال و غیرفعال از سطح مرغداری‌ها، واحدهای پرورش طیور، تالاب‌ میقان اراک و آبگیرهای استان مرکزی انجام شد.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در جریان پایش‌ها از واحدهای مرغداری و پرندگان تلاب میقان و آبگیرهای استان ۱۳ هزار و ۴۲۰ مورد نمونه‌برداری انجام شد که با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است. همچنین سال گذشته ۹۳۴ آزمایش انجام شده که با افزایش ۲ برابری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن مواجه بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به عدم وجود بیماری در بین پرندگان در جریان پایش‌های سال گذشته اشاره کرده و اظهار داشت: در آزمایش‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ هیچگونه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مشاهده نشده است.

فتاحی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان و علائم تنفسی پرنده‌ها همراه است.

وی بیان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران، نشست هماهنگی با تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها و تعاونی مرغداری‌ها و ممیزی از واحدهای پرورش طیور و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی از دیگر اقدامات این اداره‌کل برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان در سال ۱۴۰۲ بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به واکسیناسیون علیه بیماری آنگارا و کاهش کانون این بیماری در سطح استان اشاره داشته و تأکید کرد: سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۱۸ هزار دُز واکسن علیه بیماری آنگارا در مرغداری‌های صنعتی استان مرکزی تزریق شد.