پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی استان بیش از 3 میلیون تن و به ارزش حدود 100 همت است، گفت: تسهیلات پرداختی بخش کشاورزی استان سال 1400 حدود 4500 میلیارد ریال، سال 1401 حدود 8020 میلیارد ریال و سال 1402 حدود 4050 میلیارد ریال بود.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، حمیدرضا کتان‌فروش افزود: سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان مرکزی  در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۶ هزار و ۷۲۶ میلیارد ریال، سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۱ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال و سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی به موضوع اشتغالزایی در بخش کشاورزی استان مرکزی اشاره کرده و ادامه داد: در ارتباط با اشتغالزایی در بخش کشاورزی نیز سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۷۹ اشتغال، سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۳۷ اشتغال و سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۷۸ اشتغال در استان ایجاد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در رابطه با اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ که سال ۱۴۰۲ عملیاتی شده است، اظهار داشت: در بانک کشاورزی ۲۱۹۶ میلیارد ریال سهمیه ابلاغی اعلام شده است.

کتان‌فروش به تعداد سرمایه‌های در گردش و ثابت و همچنین میزان اعتبارات جذب شده برای آنها اشاره داشته و تصریح کرد: در این راستا تاکنون ۵۹ فقره برای سرمایه در گردش و سرمایه ثابت ارائه شده و برای آنها مبلغ حدود ۱۷۲۰ میلیارد ریال جذب اعتبار شده است.

وی بیان داشت: ۱۱۸ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی بانک توسعه تعاون بوده که در مجموع ۳ فقره طرح با اعتبار ۱۰۶ میلیارد ریال ارائه و جذب اعتبار شده است. همچنین ۵۸ میلیارد ریال نیز مربوط به صندوق کارآفرینی امید بود که از این میزان ۷۸ میلیارد ریال برای ۱۰ فقره طرح جذب اعتبار شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: میزان تولید بخش کشاورزی در کنار تجهیزات، منابع، ساختارها و زیرساخت‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این بخش زیاد است و با در نظر گرفتن حمایت مالی باید از این بخش که در واقع امنیت غذایی کشور است، حفاظت شود.

کتان‌فروش با تأکید بر این نکته که اقدامات مؤثری در دولت برای بخش کشاورزی از جمله تأمین سرمایه این بخش انجام شده است، ابراز داشت: نیاز کشاورزی استان مرکزی با توجه به ارزش تولیدات این بخش بیش از اعتبارات مذکور است و باید نگاه ویژه در برنامه هفتم توسعه به این بخش شود.

وی اضافه کرد: استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.