روایتی از پشت پرده مخالفت جلیلی با FATF / گرم نشدن فضای انتخابات نشان می‌دهد مردم به ما اعتماد ندارند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز فضای انتخابات گرم نشده و این نشان می‌دهد مردم به ما اعتماد ندارند، باید به اعتمادسازی برگردیم و ببینیم با صداقت چه کردیم، واقعیت های اجتماعی را بی‌ارزش دیدیم و کاری برای خنثی‌سازی آنها نکردیم و حالا داریم نسخه می‌پیچیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره عادلانه کردن یارانه‌ها، نحوه توزیع یارانه‌ها و فقرزدایی گفت: خدمات رسانی عدالت‌محور مساله اساسی برای همه دولت‌هاست.

وی افزود:‌ این مساله در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد که یارانه‌ها به گونه‌ای توزیع شود که خدمات به همه طبقات به‌ویژه طبقات محروم برسد اما نحوه توزیع یارانه موجب آرامش طبقات محروم نشده و عدالت هم آن چنان که مطلوب بود رعایت نشد و سبب غنی‌ترین شدن عده‌ای و فقیرتر شدن دهک‌های پایین شده و توزیع یارانه‌ها به این شکل با تحریم‌ها همزمان شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۱۰ تا ۱۱ سال است که اقتصاد ما برای تبادلات مالی قفل است و ما منابعی نداریم، تحریم‌ها تشدید شد در حالیکه قرار بود در داخل خنثی‌سازی شود.

پورمحمدی گفت: من پیشتر گفتم مشکل یارانه‌ ها جدی است و کل منابع ما را می‌بلعد، دوستان ما که اینجا هستند یا به تحریم بی‌توجه بودند و یا به خنثی‌سازی و اقتصاد مقاومتی توجه نکردند.

وی افزود: هنوز فضای انتخابات گرم نشده و این نشان می‌دهد مردم به ما اعتماد ندارند، باید به اعتمادسازی برگردیم و ببینیم با صداقت چه کردیم، واقعیت های اجتماعی را بی‌ارزش دیدیم و کاری برای خنثی‌سازی آنها نکردیم و حالا داریم نسخه می‌پیچیم.

دوستان حاضر نمی‌توانند پاسخگوی بخشی از مسائل مهم کشور باشند

پورمحمدی در بخش دوم صحبت های خود گفت: مشکلات و راه حل آنها پیوسته گفته شده اما واقعیت این است که نمودارها منفی است و در همه دوره‌ها نقدینگی و تورم بیشتر می‌شود و خط فقر توسعه می‌یابد و همه این حرف‌ها تکرار می‌شود. باید به علت‌ها بپردازیم و فکر نکنیم با سکوت می‌توانیم از مشکلات بپریم.

وی با بیان اینکه باید به یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری توجه کنیم، گفت:  دوستان حاضر به بخشی از مسائل مهم کشور نمی‌توانند پاسخگو باشند. زمانی در شورای امنیت ملی مساله اف‌ای‌تی‌اف مطرح شد و من گفتم که چقدر مشکل داریم آقای جلیلی در آن زمان گفتند اگر تو مسئول باشی من قبول دارم اما آقایان را قبول ندارم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای پزشکیان که در ستادشان غلغله است همه چیز را به برجام گره زده‌اند و آقای قالیباف چهار سال رئیس مجلس بود اما تلاشی برای برجام نکردند.   من فکر می‌کنم باید با مردم صادق باشیم و راهکار درست برای مشکلات اتخاذ کنیم.

نتیجه افزایش فروش نفت را در کشور ندیدیم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگر از دومین مناظره انتخاباتی با موضوع پیشگیری نسبت به درمان، دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و هوشمندسازی نظام سلامت گفت: باید در میدان برجام لحظه‌ها را شکار کنیم و با قدرت پیش برویم، معلوم است که اینها دشمن هستند.

وی افزود: از فرصتی که برای افزایش فروش نفت پیش آمد هم استفاده نکردیم و نفت خود را ارزان فروختیم و نتیجه این افزایش فروش را در کشور ندیدیم آیا با افزایش فروش نفت تورم کنترل شد و اثر آن را مردم دیدند؟

پورمحمدی با بیان اینکه مساله پیشگیری هم مهم است، گفت: ۴۵ درصد کادر پزشکی در تهران مستقر هستند و در چند سال گذشته پزشکان و پرستاران زیادی مهاجرت کرده‌‌اند اما امر مهم در این موضوع تامین نیازهای کادر درمان و احترام به جامعه درمان است.

وی با تاکید بر اینکه تا پزشک‌ها وضعیت مالی خوبی نداشته باشند مشکلات حل نمی‌شود، گفت: شمار زیادی از پزشکان و پرستاران وضعیت سختی دارند در حالی که پزشکی، صنایع دارویی و فناوری‌های مرتبط با این بخش در ایران بسیار پیشرفته است تا جایی که الان گردشگری پزشکی ایران بسیار رشد کرده است. اساتید فن زیادند اما باید به آنها اعتماد کنیم و مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم.

خانواده کادر درمان از فرهیختگان هستند که مشکلات آنها باید حل شود

پورمحمدی در بخش بعدی مناظره گفت: موضوع سلامت از نقاط مثبت در کشور است و ظرفیت‌هایی که پس از انقلاب ایجاد شده مطلوب است، در دانش، آموزش، تجهیزات و بیمارستان‌ها در وضعیت خوبی هستیم و مهم است که این‌ها را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه سالمندی مساله‌ای جدی در کشور ماست و برخی بیماری‌های جدید مانند اوتیسم دارد توسعه پیدا می کند، گفت: باید به این موضوعات نگاهی جامع و کامل داشت. من  همچنان بر تدبیر، برنامه‌ریزی، ایجاد اعتماد و خوش‌بینی و همکاری متقابل تاکید دارم.

پورمحمدی تاکید کرد: خانواده کادر درمان از فرهیختگان هستند که مشکلات آنها باید حل شود. مدیریت اقتصاد سلامت و درمان اکنون اهمیت زیادی دارد. یقین دارم با مدیریت در موضوع یارانه سوخت و انرژی که ۱۶ سال است در طیف‌های مختلف این جناح و آن جناح می‌شود و هنوز سامان نگرفته و همچنان در مصرف انرژی اسراف می‌شود می‌توانیم مصرف سوخت اروپا را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهیم و کل مشکلات اقتصادی کشور را با درآمدهای حاصل از مدیریت انرژی حل کنیم.

آموزش و پرورش جایگاه رقابت، اختلاف و کشمکش‌های سیاسی نیست

پورمحمدی در بخشی دیگر از دومین مناظره انتخاباتی با تمرکز بر موضوع ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و کاهش مشکلات این بخش و همچنین مهاجرت نخبگان و ارتقای صنعت و دانشگاه گفت: آموزش و پرورش، آموزش عالی و نهادهای تحقیقاتی مساله‌ای محوری برای رشد و توسعه هر جامعه است و کشور ما از ظرفیت گسترده در این زمینه برخوردار است و باید قدردران این حجم عظیم نیروهای دلسوز و متعهد فعال  در این حوزه باشیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی دنیا عوض شده است، گفت: نباید بر بیش از یک میلیون کادر آموزشی و ۱۷ میلیون دانش آموز و چند صد تن دانشجو و استاد دانشگاه یک نظام بسته را اعمال کنیم و می توانیم محتوای آموزشی را به خود آنها واگذار کنیم بنابراین باید نظام آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌ آموزش و پرورش جایگاه رقابت سیاسی و اختلاف و کشمکش‌های سیاسی نیست و همه سرمایه ما نیروی انسانی و فرزندان ما هستند.

آموزش و پرورش در گذشته سهم ۲۰ درصدی از بودجه داشته که این سهم الان به ۱۰ درصد کاهش یافته است پس اقتصاد کشور بر این موضوع نیز تاثیر گذاشته بنابراین هر رئیس جمهوری که سرکار بیاید بدون سرمایه نمی‌تواند کار کند. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه به صورت مبسوط به موضوع آموزش و پرورش پرداخته شده است.

اجماع و وفاق با حرف درست نمی‌شود

پورمحمدی در بخشی دیگر از دومین مناظره انتخاباتی گفت: امروز به جد نیازمند یک وفاق در حوزه‌های گوناگون هستیم و اگر از غیر از این مسیر برویم این امر به شدت تکثیر می‌شود و هیچ وقت راهگشای ما نخواهد بود اما اجماع و وفاق با حرف درست نمی‌شود، الان جامعه ما درگیر عدم وفاق شده چون رانت‌ها و حاشیه‌ها به فاصله‌گیری اجتماعی انجامیده و در حوزه مدیریت با نظامی متورم رو به‌رو هستیم که مزاحم پیشرفت ما هستند.

وی افزود: آموزش و پرورش و علم و تحقیقات حوزه های انسانی و عاطفی است، باید با روابط انسانی با آن برخورد کرد بنابراین باید جایگاه دانشجو و استاد را قبول کرد و پذیرفت نسل امروز با من فرق می‌کند و من باید این را قبول کنم و دانشجو باید به من اعتماد کند. رهبری بر محیط جذاب، مستقل و آزاد در دانشگاه تاکید داشته اند در حالی که ما برخلاف این رفتار می‌کنیم، حقوق استاد و معلم را ببینید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیرین آماده کمک هستند اما باید دلگرم باشند، سبک مدیریت و رفتار ما با مردم و نخبگان باید تغییر کند. عمل باید باشد و باید وفاق اجتماعی و احترام به رویکردها در زندگی و اعمال ما نمایان باشد.

حرف از خدمت می‌زنیم اما رفتارمان با جامعه قیم‌مدارانه و آمرانه است

هر روز پرونده‌هایی درمی‌آید

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع بندی حرف های خود گفت: در وضعیت فعلی امکانات محدودی داریم و باید از این امکانات بهترین برداشت را داشته باشیم و نظام بهره‌وری را اصلاح کنیم. چابک‌سازی دولت از مسائل اساسی است، همه حرف از چابک‌سازی و کوچک‌سازی می‌زنیم اما دولت‌ها پیوسته بزرگ‌تر  می‌شوند.

وی افزود: مشکل اینجاست که مکانیزم روابط اداری را خوب درک نمی‌کنیم و نمی‌دانیم چالش‌های آن چیست و نسخه‌های رویایی برای آن تجویز می‌کنیم برای اصلاحات اساسی باید نظام اداری را خوب بشناسیم در حالی که هنوز رفتار اداری معیوب ارث برده از رژیم گذشته را حفظ کردیم. اصلاح نظام اداری رکن رکین هر تحولی است. پیوسته حرف از خدمت می‌زنیم اما رفتارمان با جامعه قیم‌مدارانه و آمرانه است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: توسعه عدالت را مطرح می‌کنیم اما رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها چیز دیگری می‌گوید و اجرای عدالت سرشار از حاشیه و حمله است، تا این‌ها را حل نکنیم ادعای تحول در نظام اداری گزافه‌گویی است.

وی با بیان اینکه مساله عمده ما استفاده از همه ظرفیت‌هاست، گفت: ما الان نخبه‌گریزی داریم اگر می‌خواهیم کشور را بسازیم باید نخبگان را جذب کنیم و تنوع فکری را بپذیریم در حالی که آستانه تحمل‌ ما به شدت پایین است و آدم‌ها را به راحتی حذف می‌کنیم، در جامعه ۸۵ میلیون نمی‌توان با این روش رفتار کرد.

پورمحمدی تاکید کرد: در بحث مبارزه با فساد روش‌های سنتی جوابگو نیست، گرفتار ملاحظات و بی‌برنامه‌گی هستیم و هر روز پرونده‌هایی درمی‌آید و این امر به حساسیت و ناامیدی مردم می‌افزاید. دولت قرار، قرارش بر تغییر جدی رویکردهاست.

  • منبع خبر : ایلنا