سرطان، آلاینده‌ها، خودکشی و جوانی جمعیت، اولویت‌های پژوهشی استان مرکزی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: 11 واحد فناور در مرکز رشد این دانشگاه مستقر هستند. این مرکز طراحی وب‌سایت ارائه خدمات توانبخشی در منزل، تولید مقرون به صرفه نانوذرات اکسید روی با کاربردهای پزشکی و طراحی نانو کپسول پپتید ضد میکروبی  LL37 را در حال پیگیری دارد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، داوود حکمت‌پو در دیدار با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران، افزود: موضوعاتی همانند سرطان، آلاینده‌ها، خودکشی و جوانی جمعیت، از اولویت‌های اصلی استان مرکزی در حوزه پژوهش و تحقیقات است.

وی به دیگر فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اشاره کرده و ادامه داد: فعالیت در حوزه هسته‌های پژوهشی اجتماعی، سرطان، سلامت زنان و مطالعات ثانویه نیز از دیگر اقدامات و فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به همکاری مراکز تحقیقاتی با صنایع استان اشاره کرده و اظهار داشت: ۳ طرح پژوهشی توسط معاونت تحقیقات در حال پیگیری است. همچنین در کنار صنایع، شهرداری‌ها از جمله شهرداری اراک نیز درخواست همکاری با دانشگاه را دارند.

حکمت‌پو تصریح کرد: «بازنگری طرح جامع مدیریت پسماند اراک»، «مکان‌یابی و طراحی ایستگاه‌های انتقال پسماند» و «مدیریت مکانیابی و طراحی محل دفن پسماندهای ساختمانی شهرستان ملایر»، ۳ طرح پژوهشی ارتباط با صنعت است.

وی بیان داشت: اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقات آلاینده‌ها، اخذ مجوز مرکز تحقیقات طب سنتی، اخذ مجوز پژوهشکده دانشگاه، اجرایی کردن طرح‌های یک درصد ماده ۵۶، اجرای طرح‌های ارتباط با صنعت، راه‌اندازی حیوان‌خانه تحقیقات و ساخت برج پژوهش از دیگر برنامه‌های آینده معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به فعالیت مرکز تحقیقات مولکولی این دانشگاه اشاره داشته و تأکید کرد: این مرکز با اهدافی همانند توسعه و راه‌اندازی تست‌های جدید تشخیص مولکولی با توجه به نیاز مراکز درمانی، فعال است.

حکمت‌پو ابراز داشت: همچنین طراحی و تولید نمونه آزمایشگاهی کیت‌های آزمایشگاهی، جذب و آموزش دانشجویان دکتری تخصصی و پژوهشی داخلی و بین‌الملل و طراحی و تولید فرآورده‌های بیولوژیک مورد نیاز نظام سلامت، از دیگر اهداف مرکز تحقیقات مولکولی است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مرکز تحقیقات عفونی این دانشگاه نیز برنامه‌هایی همانند تأمین اعتبار جهت خرید دستگاه‌های مورد نیاز، تأمین زیرساخت‌های لازم جهت چاپ نشریه، برگزاری دوره دکتری تخصصی پژوهشی و تأمین ردیف استخدامی جهت جذب و نگهداشت نیروی انسانی را پیگیری می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در رابطه با فعالیت ۲ مرکز تحقیقاتی شامل مرکز تحقیقات مولکولی و مرکز تحقیقات عفونی این دانشگاه، گفت: اما مسئله اینجاست که این ۲ مرکز تحقیقات، تجهیزات و دستگاه‌های به روزی ندارند.

حکمت‌پو با اشاره به بازسازی کتابخانه مرکزی این معاونت، افزود: ۲۰ سال از ساخت این کتابخانه گذشته بود و طی ۲۰ سال اخیر هیچ‌گونه بودجه‌ای برای ساماندهی این کتابخانه اخذ نشده بود. اما در حال حاضر بهسازی این کتابخانه در اولویت قرار گرفته و امروز در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی دارای ۷ معاونت، ۷ دانشکده و ۵ مرکز آموزشی درمانی است. ۱۹ استاد تمام، ۵۰ دانشیار، ۱۸۷ استادیار و ۴۶ مربی در این دانشگاه فعالیت دارند. در مجموع ۳۵۴۵ دانشجو و ۱۲۵ دانشجوی بین‌المللی (اکثراً از کشورهای پاکستان و لبنان) در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: این معاونت تا سال ۱۳۹۲ با معاونت آموزش این دانشگاه ادغام بود. اما پس از آن به یک معاونت مجزا تبدیل شد و روند تولید مقالات به ویژه مقالات بین‌المللی نیز در حال افزایش بوده است.

حکمت‌پو تصریح کرد: علیرغم اینکه تاکنون ۳۳۵۷ عنوان مقاله از طریق معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تهیه و منتشر شده است، اما چارت این معاونت چارت قدرتمندی نیست و تعداد کارشناسان آن کم است. با توجه به حجم امور و فعالیت‌های موجود، این تعداد کارشناس مکفی نیست.

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد طرح‌های تحقیقاتی مصوب شده بالغ بر ۴۲ طرح است و ۱۵۸ پایان‌نامه و ۱۳۷ مقاله نیز تهیه شده است. در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز در حوزه طب سنتی ۳۱ طرح خاتمه یافته ثبت شده بود.