روز جهانی کارگر چه روزی است؟
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
روز جهانی کارگر مصادف با اول ماه مه است و به یاد اعتصاب سراسری کارگران آمریکا در ماه مه سال ۱۸۸۶، در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، روز جهانی کارگر چه روزی است؟ روز جهانی کارگر مصادف با اول ماه مه است و به یاد اعتصاب سراسری کارگران آمریکا در ماه مه سال ۱۸۸۶، در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود. اعتصابِ سراسری کارگران آمریکا برای رسیدن به حق ۸ ساعت کار در روز انجام شد. کارگران در آمریکا با الهام از اعتراضاتِ کارگران سنگ‌تراش شهر ملبورن استرالیا، برای کاهش ساعات کاری، برای احقاق حقوق خود بسیج شدند.

بعد از اعتصابات و اعتراضاتِ طولانی برای رسیدن به این حق، اعتراضاتِ سراسری‌ای در ماه مه سال ۱۸۸۶ در شیکاگو برگزار شد. این اعتراضات مسالمت‌آمیز اما به شدت سرکوب شد و سال‌ها بعد در برخی از کشورها به یاد این تجمعِ خونینِ شیکاگو تجمعاتی برگزار کردند و بعد از سال‌ها این روز به عنوان روز جهانی کارگر معرفی شد.

این روز برای کارگران به خصوص تشکل‌های کارگری و احزاب چپ از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از کارگران در این روز برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند.

امسال به دلیلِ کبیسه بودنِ سال، اول ماه مه، مصادف با چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه است اما در ایران همان ۱۱ اردیبهشت به نام روز کارگر معرفی شده و برخی از کارخانه‌‎ها کارگران خود را در این روز تعطیل کرده‌اند.

طبق ماده ۶۳ قانون کار علاوه بر تعطیلات رسمی کشور روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید.

  • منبع خبر : ایلنا