تعیین اعتبار و کمک سازمان جهانی کار به اشتغال در مشاغل سبز
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
در هفته اول کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، سازمان جهانی کار با مشارکتی پر ریسک برای تسریع ایجاد مشاغل سبز و ابزارهای حمایت مالی، شرایط را برای ورود به مشاغلی که ضامن محیط زیست هستند، تسهیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، ILO به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد بین‌المللی حمایت از حقوق کار در جهان به مناسبت هفته کنفرانس تغییرات اقلیمی و زیست محیطی در سازمان مجلل متحد، پیشنهاد ارائه ابزارهای مالی، حمایتی و آموزشی به جوانان برای ایجاد مشاغل سبز را آغاز کرد.

طبق این گزارش، در هفته اول کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، سازمان جهانی کار با مشارکتی پر ریسک برای تسریع ایجاد مشاغل سبز برای جوانان، و همچنین ایجاد ابزارهای حمایت مالی عدالت‌محور، شرایط را برای ورود افراد به مشاغلی که ضامن حفظ و نگهداری از محیط زیست هستند، تسهیل می‌کند.

در طرح سازمان جهانی کار، فعالیت‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنایع سبز و کمتر آلوده کننده مورد حمایت قرار گرفته تا بهتر راه اندازی شوند و در تعیین این اعتبارات، عدالت منطقه‌ای و اقتصادی نیز لحاظ شده است.

لازم به ذکر است، سازمان جهانی کار (ILO) اولین پیمان مشاغل سبز برای جوانان را در کنفرانس تغییرات آب و هوا در مصر امضا کرد که با نام COP27 نیز شناخته می‌شود.

پیمان زیست محیطی سازمان جهانی کار با مشارکت سازمان ملل متحد و آژانس‌های دیگر، با هدف از بین بردن شکاف مهارتی برای جوانان در کشورهای در حال توسعه و همزمان حمایت از محیط زیست در برابر تغییرات آب‌وهوایی طراحی شده است. هدف پیمان موسوم به COP27 ایجاد یک میلیون شغل سبز، حمایت از سبز شدن یک میلیون شغل موجود مضر برای محیط زیست و آب و هوا یا خطرناک برای لایه اوزون است. در این پیمان کمک و حمایت مالی و فنی و آموزشی به ۱۰ هزار کارآفرین سبز نیز در نظر گرفته شده است.

این پیمان جمعی بخشی از کار ILO برای ترویج یک گذار عادلانه به آینده‌ای با توسعه پایدارتر و سبزتر برای جهانی عاری از مشکلات زیست محیطی محسوب می‌شود. در کنار سازمان جهانی کار، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، کمیسیون اروپا، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد در حمایت از کودکان و نوجوانان در مورد تغییرات آب و هوا (YOUNGO) نیز با همراهی شرکت خدمات مجازی لینکدین، در این این پیمان مشارکت دارند.

در مراسم راه اندازی COP27، در روز شنبه، مصطفی کمال گی، هماهنگ کننده جهانی مشاغل سبز در سازمان جهانی کار، به شرکت کنندگان در جلسه کمیته محیط زیست این سازمان یادآور شد که “سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز ازجمله انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، ساخت و ساز همسو با اصول توسعه پایدار و کشاورزی پایدار باعث ایجاد ۸.۴ میلیون شغل برای جوانان خواهد شد که این میزان تا سال ۲۰۳۰ قابل تحقق است.

  • منبع خبر : ایلنا