ترویج زبان فارسی در جهان راهکاری برای پیگیری اهداف دیپلماسی کشورمان در دنیاست
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: با توسعه وپیشرفت و ترویج زبان فارسی می توان بسیاری از مباحث دیپلماسی خودمان را در جهان دنبال کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، محمدصالح جوکار درباره لزوم گسترش زبان فارسی در جهان و توجه به فعالان در این عرصه همچون بنیاد سعدی بیان کرد: زبان فارسی یک زبان بین المللی و زبان مشترک چند کشور محسوب می شود به طوری که امروزه خیلی از کشورها با زبان فارسی آشنا هستند و با همان زمان صحبت می کنند.

وی در ادامه ترویج فرهنگ و ادبیات فارسی را کار بسیار مهمی خواند و اظهار کرد: این کار بر عهده وزارت علوم و بنیادهای فعال در این عرصه همچون بنیاد سعدی است. ما مشترکات بسیار زیادی با بسیاری از کشورها از جمله هند، تاجیکستان، افغانستان و کشورهای آشنا به زبان فارسی داریم که لازم است از این فرصت و پتانسیل بهترین استفاده را ببریم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی در بسیاری از دانشگاه های کشورهای دنیا تدریس می‌شود و حتی کرسی‌هایی هم برای رشته فعال است و متون فارسی در نظر گرفتند که باید تقویت شود. بنابراین اگر بتوان این رشته را در دیگر کشورها نیز دایر کرد، اقدام بسیار مهمی انجام داده ایم چون نتیجه آن ترویج و تعمیم زبان فارسی در کل دنیا است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به فعالان ترویج دهنده زبان فارسی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گسترش هر زبانی یک قدرت نرم برای کشورها محسوب می شود و در دنیا افراد بسیاری علاقه مند به آشنایی و یادگیری زبان فارسی هستند، باید دراین راستا مسئولان مربوطه همت بیشتری داشته باشند تا بتوان از طریق توسعه و پیشرفت زبان فارسی، بسیاری از مباحث دیپلماسی خودمان را دنبال کنیم.