برگزاری هفت نشست تخصصی در هفتمین همایش سلامت معنوی اسلامی قم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: هفت نشست تخصصی در هفتمین همایش ملی «سلامت معنوی اسلامی و نظام آموزش کشور» در قم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حسن ابوالقاسمی روز چهارشنبه در همایش ملی سلامت معنوی در قم با اشاره به برنامه های این همایش گفت: مراسم افتتاحیه این مراسم امروز با قرائت پیام آیت الله ئیسی رییس جمهور توسط رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی آغاز شد و روز نوزدهم اسفندماه جاری به کار خود پایان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین تجلیل از دکتر محمدعلی محققی الگوی سلامت معنوی در عرصه علوم پزشکی کشور با سخنرانی دکتر سیدعلیرضا مرندی و رونمایی از کتاب «آشنایی با سلامت معنوی اسلامی، ویژه آموزش عالی سلامت» با سخنرانی آیت‌الله علی اکبر رشاد برنامه‌های جنبی روز نخست همایش است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در این همایش هفت نشست تخصصی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: برگزاری نشست اول با عنوان چیستی، مولفه‌ها و شاخص‌های سلامت معنوی(با تأکید بر تفاوت دیدگاه اسلام و غرب) با حضور اساتید و شخصیت‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه و نشست دوم با عنوان ضرورت تعمیق سلامت معنوی در نظام آموزش کشور همراه خواهد بود.

رئیس گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی، راهکارهای نهادینه سازی سلامت معنوی در نظام آموزش کشور، چگونگی استفاده از ظرفیت محیط‌های بهداشتی- درمانی و آموزشی در جهت ارتقای سلامت معنوی و راهکارهای تعمیق همکاری علمی بین دستگاه‌های متصدی آموزش کشور در موضوع سلامت معنوی و آموزش سلامت معنوی در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را نشست های تخصصی روز دوم همایش سلامت معنوی اسلامی برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: پایان بخش این همایش نشست تخصصی سلامت معنوی، رسانه و فضای مجازی(نشست دانشجویی) است که با ارائه اساتید، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مسئولان فرهنگستان علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

آموزه های سلامت معنوی را در نظام آموزشی و سلامت کشور تعمیق دهیم

معاون آموزشی وزیر بهداشت نیز در این همایش گفت: باید آموزه های سلامت معنوی را در نظام آموزشی و سلامت کشور تعمیق دهیم تا با این مفاهیم بیشتر آشنا شویم.

ابوالفضل باقری فرد گفت: وزارت بهداشت تولیت سلامت جامعه را به عهده دارد و سلامت شامل سلامت جسمی و معنوی است.

وی بیان داشت: ۴۰ سال قبل بهداشت جهانی بعد معنوی سلامت را مورد تاکید قرار داد که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: منشاء سلامت معنوی غرب با مکتب مادی گره خورده است اما سلامت معنوی جامعه اسلامی ما با مکتب اسلام و مباحث و تعالیم و مبانی دینی است.

باقری فرد تاکید کرد: نظام آموزشی ما باید متخلق به سلامت معنوی در مباحث آموزشی بوده و این امر مهم باید در راستای بهره گیری و آشنایی با مفاهیم سلامت معنوی همراه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این همایش ها در راستای سلامت جامعه و سلامت معنوی که امر مهمی است، گام برداریم.

استفاده از آموزه های کلام وحیانی در علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این همایش لزوم استفاد از آموزه های کلام وحیانی در علوم پزشکی را مورد توجه قرار داد و گفت: توجه به سلامت معنوی دارای اهمیت بسیار بالایی بوده که باید به صورت همه جانبه به آن توجه جدی شود.

مهدی مصری اظهار داشت: این همایش نخستین همایشی است که بعد از همه گیری ویروس کرونا در کشور به همت فرهنگستان علوم پزشکی و به میزبانی استان قم برگزار می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به برگزاری نخستین همایش بین المللی دانشگاه اسلامی در سال آینده اشاره کرد و گفت: تمام تلاش وزیر بهداشت و وزیر علوم در دولت سیزدهم این است که بحث دانشگاه اسلامی به سرانجام برسد.

وی بایسته های مورد نیاز برای دانشگاه اسلامی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رفع موانع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است؛ همچنین توجه به سلامت معنوی دارای اهمیت بسیار بالایی بوده که باید به صورت همه جانبه به آن توجه جدی شود.

مصری در پایان بر لزوم استفاده از آموزه های کلام وحیانی در علوم پزشکی تاکید کرد: در گفتمان دینی و قرآن کریم اشاره به قولا کریما شده است؛ به همین دلیل از آیات قرآن کریم در جهت دهی به علوم اسلامی و انسانی در دانشگاه ها استفاده شود.