کارگران سیمبان خواهان روشن شدن وضعیت شغلی خود شدند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کارگران حجمی و شرکتی «سیمبان» کشور خواستار تبدیل وضعیت قراردادهای خود از پیمانکاری به قرارداد مستقیم و تصویب قانونی که امنیت جانی انها را تضمین کند، هستند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، شماری از کارگران حجمی و شرکتی سیمبان کشور که در خطوط سرد و گرم توزیع برق مشغول کارند، خواستار تبدیل وضعیت قراردادهای خود از پیمانکاری به قرارداد مستقیم و تصویب قانونی که امنیت جانی انها را تضمین کند، از سوی نمایندگان مجلس هستند.

این کارگران گفتند: متاسفانه نیروهای سیمبان شرکتی و حجمی که در خط مقدم شرکت توزیع نیروی برق از جان و سلامتی‌شان مایه می‌گذارند تا چراغ هیچ خانه و کارخانه‌ای خاموش نباشد و آنها که در بحران‌هایی مثل سیل، زلزله، توفان، برف و… اولین نیروهای خدمت‌رسان هستند، از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

به گفته آن‌ها؛ شرکت‌های توزیع برق برای سیمبانان حجمی، امنیت جانی و مالی را تامین نمی‌کنند.

آن‌ها اظهار داشتند: رفع تبعیض و بی‌عدالتی، یک خواسته قانونی است؛ وقتی ما برای شرکت توزیع برق کشور کار می‌کنیم، چرا قراردادمان مستقیم نیست و بخش زیادی از درآمد ماهانه‌مان به شرکتهای تامین نیرو و واسطه‌ها تعلق می‌گیرد.

این کارگران همچنین اظهار کردند: چندین سال است پیگیر تبدیل وضعیت و دریافت مطالبات قانونی از پیمانکاران هستیم که انجام نمی‌شود این در حالیست که از چند ماه پیش به‌ دنبال ابلاغ بخشنامه مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه، تبدیل وضعیت شماری از کارگران ایثارگر شرکت توزیع برق ابلاغ شد.

کارگران با بیان اینکه جدا از موضوع تبدیل وضعیت، سیمبانان از امنیت جانی برخوردار نیستند، گفتند: سالهاست با حقوق نابرابر در ارتفاع بالای تیرک‌های برق در سخت‌ترین شرایط و استرس‌زا به کار مشغول بوده‌ایم و در این راه شمار زیادی از همکاران خود را بر اثر حوادث شغلی از دست داده‌ایم با این حال علارغم پیگیری‌های زیاد در بهبود وضعیت شغلی و جانی‌مان نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

یکی از این کارگران گفت: وزارت نیرو سیمبانان را جزو نیروی انسانی خود به حساب نمی‌آورد و می‌گوید آن‌ها از نیروهای پیمانکاری هستند و وزارت نیرو مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد.

وی افزود: همگان به سختی و مشقت‌بار بودن شغل سیمبانی اذعان دارند. شماری از سیمبانان در سال‌های و ماه‌های گذشته جان خود را از دست داده‌اند و شماری دیگر مصدوم و قطع عضو شده‌اند لذا از مسئولان بویژه نمایندگان مجلس استدعا داریم اقدامات لازم جهت تبدیل وضعیت و امنیت جانی این شغل را صورت دهند.

  • منبع خبر : ایلنا