پروژه ایجاد لیست مشترک بیمه و مالیات کارفرمایان بزودی اجرایی خواهد شد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
عبدالله حسینیان نوشت: سرعت و سهولت اقدام برای کارفرمایان با ارائه یک لیست برای هر دو منظور (بیمه و مالیات) کمک شایانی برای حذف دوباره کاری‌های اداری دارد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، عبدالله حسینیان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمین‌ اجتماعی) طی یادداشتی از دستاوردها و رویکردهای این مرکز در درون مجموعه سازمان تامین اجتماعی سخن گفته است.

در این یادداشت که در ادامه می‌خوانید، آمده است: رویکرد حوزه فناوری اطلاعات، در طول دوره مدیریت جدید سازمان تامین اجتماعی، یکپارچه‌سازی، هوشمندسازی و شفاف سازی و بهره گیری از توان شرکتهای دانش بنیان در مسیر دستیابی به سازمان تامین اجتماعی هوشمند است.

پروژه نسخه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان است که  از سال‌های گذشته در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار داشته و  از ابتدای دی ماه سال گذشته، با عنایت به تاکیدات رئیس جمهور، با سرعتی مضاعف اجرائی گردید. یکسان سازی کدینگ دارویی در کلیه سامانه های نسخه نویسی و نسخه پیچی و کدینگ پاراکلینیک مطابق با کدینگ ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت به منظور امکان تعامل با کلیه سیستم های مشابه کشوری و در نتیجه ارائه خدمت به کلیه  هموطنان گرامی از جمله اقدامات بارز در این پروژه است.

از دستاوردهای این طرح امکان مشاهده اقلام نسخ دارویی یا پاراکلینیک تجویزی مراکز ملکی در سامانه های وزارت بهداشت و داروخانه‌های غیر طرف قرارداد و یکسان سازی دستورات دارویی در سیستم بیمارستانی است که موجب تسهیل روند ثبت نسخه دارویی و یکپارچه‌سازی خدمات شد.

این مرکز در تلاش است با سرلوحه قراردادن شعار سال مبنی بر «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» و همچنین تاکیدات مدیرعامل محترم سازمان به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توان موجود در کشور در جهت ارائه خدمات مطلوب و بهتر به مخاطبان سازمان، با بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان این امکان را برای درمانگران فراهم نماید تا تحت نظارت این مرکز در خصوص رعایت شاخص‌های فنی، نرم افزارهای مناسب و مطابق با سلیقه خود را انتخاب نمایند. بدیهی است استفاده از شرکت‌های دانش بنیان باعث خواهد شد تا چابکی این شرکت‌ها به موازات اقدامات سازمان عملیاتی شده و به پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات سرعت ببخشد.

همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اولین پل ارتباطی بین حوزه بیمه و حوزه درمان با طراحی و پیاده‌سازی سیستم کمیسیون پزشکی به صورت فرآیندی و دو طرفه با امکان ارسال مکانیزه تقاضای بیمه‌گذاری مراجعین است.

با اجرای این طرح مراجعه حضوری بیمه شدگان به شعبه و کمیسیون پزشکی و ارائه مستندات کاغذی حذف یا به حداقل رسیده است که موجب افزایش سرعت رسیدگی به تقاضا و افزایش رضایتمندی در بیمه شدگان محترم شده است.

همچنین بواسطه ثبت دقیق اطلاعات اولیه، از بروز خطاهای متعدد جلوگیری شده و شرایط بهینه برای رسیدگی به تقاضای از کارافتادگی بیمه شدگان و امکان هوشمندسازی رسیدگی‌ها فراهم گردیده است.

از دیگر اقدامات حوزه فناوری اطلاعات می‌توان به یکپارچه‌سازی سامانه‌ها اشاره کرد. در این راستا ارتباط سازمان تامین اجتماعی با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها در راستای وظایف محول شده در برنامه توسعه کشور با شبکه ملی فناوری اطلاعات برقرار گردیده است و در حال حاضر و بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تامین اجتماعی با دریافت ۱۶ سرویس تا پایان خردادماه ۱۴۰۱، بیشترین میزان تراکنش دریافت اطلاعات را در میان سایر دستگاه‌های اجرایی دارا است. همچنین سازمان تامین اجتماعی تا تاریخ فوق در حال ارائه ۲۱ سرویس به سایر ارگان‌ها است.

اقدام دیگری که در راستای رسیدن به هدف یکپارچه‌سازی صورت پذیرفته است، مهاجرت از پلتفرم‌های قدیمی و جزیره‌ای، با رویکرد پیاده‌سازی متمرکز اطلاعات، شفاف‌سازی فرایندها و پیشگیری از جعل و تخلفات اداری مرتبط است.

در این راستا حوزه فناوری اطلاعات موفق شد با از دسترس خارج ساختن سامانه قدیمی ارسال لیست حق بیمه کارفرمایان (samt)، این سرویس را به سامانه جدید ارائه خدمات غیرحضوری (es) منتقل سازد. متمرکزسازی بخش‌هایی از سامانه بازرسی دفاتر قانونی اقدام دیگری است که در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند و به‌زودی در کل کشور تعمیم خواهد یافت.

همچنین امکان برقراری ارتباط برخط با شهرداری به منظور پیشگیری از تخلفات، جعل اسناد و حذف فرآیندهای مازاد اجرایی در زمان صدور گواهی عوارض پروانه ساختمانی نیز، از دیگر اقدامات با ارزشی است که طی این مدت به مرحله اجرا رسید.

از دیگر پروژه‌های مهمی که در این مدت به بهره برداری رسیده می‌توان به ایجاد امکان ثبت درخواست و انعقاد قرارداد با کلیه دانشجویان، با برقراری تبادل اطلاعات با وزارت علوم، تحقیقات و آموزش پزشکی، در سامانه ارائه خدمات غیرحضوری و سامانه غیرحضوری کارگران ساختمانی با رویکرد متمرکزسازی اطلاعات و شفافیت در سهمیه‌بندی که فعلا در مرحله بهره برداری آزمایشی است، اشاره کرد.

پروژه بزرگ و مهم دیگری تحت عنوان لیست مشترک بیمه و مالیات مراحل نهایی‌سازی خود را طی می‌کند و در حال حاضر در ۳ شعبه بزرگ تهران پایلوت شده است. این طرح گام بلندی در حرکت به سمت اهداف دولت الکترونیک بوده و مزایای بسیار زیادی برای کلیه ذینفعان خواهد داشت. سرعت و سهولت اقدام از سمت کارفرمایان با ارائه یک لیست برای هر دو منظور (بیمه و مالیات) کمک شایانی برای حذف دوباره کاری‌ها داشته و با اجرای آن، از بروز خطاهای احتمالی و مغایرت‌هایی که بعدا سبب ایجاد مشکلات عدیده برای کارفرمایان می‌شود جلوگیری خواهد شد.

اتصال سامانه مدیریت کاربران متمرکز سازمان تامین اجتماعی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند یکی دیگر از دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات است که در اجرای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بوده و گام دیگری از اهداف دولت الکترونیک است. همچنین با توجه به گسترش خدمات مبتنی بر تلفن همراه، نرم‌افزار سازگار با تلفن همراه سازمان (موبایل اپلیکیشن) نیز طراحی و پیاده‌سازی شده است و به زودی آماده رونمایی و بهره برداری است.

در انتها توجه به این نکته نیز ضروری‌ است که با توسعه سیستم‌ها و سامانه‌ها و بالطبع افزایش حجم داده‌های مربوطه، پایداری خدمات و سرویس‌ها در ماه‌های اخیر بهبود قابل توجهی داشته و با تلاش شبانه‌روزی همکاران مجموعه فناوری اطلاعات، مشکلات مربوطه به حداقل رسیده است و همچنان بهبود شرایط پایداری سیستم‌ها اولویت اول این مرکز است.