پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به هنرمندان صنایع‌دستی استان مرکزی / مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی: صنایع‌دستی باید دارای پیوست فرهنگی بوده و با فرهنگ منطقه عجین شده باشد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
استاندار مرکزی گفت: در دولت سیزدهم 500 میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره 18 به هنرمندان صنایع‌دستی استان اختصاص داده شد. این استان در پرداخت تسهیلات از محل تبصره 18 جزء 3 استان برتر کشور شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه در آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان دارای مهر اصالت جهانی و نشان ملی، افزود: موضوعات فرهنگی، همواره جزء عناصر شکل‌دهنده جامعه هستند و صنایع‌دستی، نظام هویتی و فرهنگی جامعه را به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: صنایع‌دستی یک امر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که تمام این عناصر را تقویت می‌کند. از ابعاد مهم صنایع‌دستی، بخش اقتصادی است که اگر در مسیر درست قرار گیرد می‌تواند به اشتغال منجر شود و به ارزش افزوده کمک کند.

استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه توسعه صنایع‌دستی و حمایت از آن می‌تواند مانع از مهاجرت شود، اظهار داشت: به منظور توسعه اشتغال و جلوگیری از مهاجرت، ویژگی‌های برجسته از جمله هنرهای صنایع‌دستی باید در مسیر درست مورد حمایت قرار گیرند.

مخلص‌الائمه به اقدامات دولت سیزدهم در راستای حمایت از صنایع‌دستی اشاره داشته و تصریح کرد:  این دولت در احیای خانه‌های صنایع‌دستی اقدامات مؤثری داشته است. در استان مرکزی نیز «خانه قنبری» واقع در شهر اراک به این منظور در نظر گرفته شد.

وی به تأکید دولت سیزدهم در برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی اشاره کرده و بیان داشت: همچنین شهید جمهور دستوری مبنی بر برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرها داشتند که این اقدام در استان مرکزی نیز مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: صنایع‌دستی برای ماندگاری و ایجاد زمینه ارزش‌گذاری باید دارای پیوست فرهنگی بوده و با فرهنگ منطقه عجین شده و پیوند داشته باشد. تلاش ما بر این است که صنایع‌دستی استان را با تاریخ و فرهنگ پیوند بزنیم.

محمود مرادی نراقی بر اهمیت توجه به حوزه صنایع‌دستی تأکید داشته و افزود: بعضاً در تولیدات صنایع‌دستی مواد کم‌ارزش به کالای با ارزش تبدیل می‌شود. اما آن چیزی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند هنر دستان هنرمند صنایع‌دستی است که با زحمت شبانه‌روزی به دست می‌آید.

وی ادامه داد: برخی از آثار صنایع‌دستی استان موفق به دریافت نشان ملی و مهر اصالت جهانی شده‌اند که باید به لحاظ اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند. در صورتی که صادرات صنایع‌دستی انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. تقویت ورود گردشگر به استان نیز می‌تواند در حمایت از صنایع‌دستی تأثیر مستقیم داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: یکی از صنایع مغفول مانده در کشور و این استان صنایع‌دستی است، این در حالی است که صنایع‌دستی می‌تواند یکی از راه‌های تحقق فعالیت‌های اقتصادی باشد.

مرادی نراقی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت میراث‌فرهنگی در حوزه صنایع‌دستی متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال ۳۰۰ میلیون ریال است. این در حالی است که این رقم در صنعت ۳۰۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. بنابراین با حمایت از بخش تولید صنایع‌دستی می‌توان با حداقل سرمایه اشتغال‌آفرینی کرد.

وی بیان داشت: حذف پیمان‌سپاری ارزی برای اولین بار با موافقت ریاست‌جمهوری انجام گرفت تا گره حوزه صنایع‌دستی باز شود. همچنین لغو روادید با ۳۰ کشور جهان به صورت یک‌طرفه از دیگر دستاوردهایی است که به حل مشکلات حوزه صنایع‌دستی کمک کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: برای رونق صنایع‌دستی بهتر است اتاق بازرگانی استان با این اداره‌کل هماهنگ باشد تا زمینه معرفی و صادرات تولیدات و محصولات در این بخش فراهم شود.

مرادی نراقی ابراز داشت: برگزاری بیش از ۳۰ جشنواره ملی، ثبت شهر ملی تفرشی دوزی، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در ورودی همه شهرهای استان، پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات، از دستاوردهای دولت در حوزه صنایع‌دستی استان است.

وی اضافه کرد: نمونه برجسته صنایع‌دستی استان مرکزی گیوه‌دوزی است. هنر گیوه‌دوزی ثبت ملی و جهانی شده که نتیجه تلاش هنرمندان است. صنعت فرش و فرش‌بافی در ایران از مهمترین صنایع‌دستی کشور است که سابقه زیادی در کشور دارد و باید برای احیای این هنر بیش از گذشته تلاش شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی همچنین گفت: یکی‌ از آثاری که امروز رونمایی خواهد شد ساخت نماد درنای خاکستری تالاب میقان اراک توسط هنرمند صنایع‌دستی روستای چقا از توابع شهرستان اراک است.

مرادی نراقی به ویژگی‌های درنای خاکستری اشاره کرده و افزود: درنا یکی از پرندگان مهاجر در استان مرکزی است که در تالاب میقان زیست می‌کند. بنابراین ساخت تندیس این پرنده در استان می‌تواند به برند استان مرکزی تبدیل شود.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی استان مرکزی که در سال گذشته موفق به دریافت نشان ملی و مهر اصالت شده بودند و همچنین هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی این استان با اهداء لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.