آقایان مسئول! «گرانی‌» بسیاری از ما کارگران را شرمنده خانواده کرد/ افزایش حداقل حقوق ۱۴۰۱ مطابق نرخ تورم باشد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با بیان این که مسئولان باید بدانند که گرانی و تورم، بسیاری از ما کارگران و بازنشستگان را شرمنده خانواده کرده است و باید فکری به حال آن کنند، گفت: اخیرا می شنویم که برخی مسئولان، افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ را مطرح می کنند؛ سؤال این است که مگر صراحت قانونی نداریم که افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم باشد؟

ناصر ملک نژاد در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با اشاره به مباحث مختلف مطرح پیرامون افزایش حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: اخیرا مطرح می شود که برخی افراد از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی حداقل حقوق برای سال ۱۴۰۱ حرف می زنند؛ اما سؤال این است که مگر صراحت قانونی نداریم که افزایش حقوق ها باید بر اساس نرخ تورم باشد؟ و مگر نرخ تورم را خود بانک مرکزی ۴۲ درصد اعلام نکرده؟

وی افزود: بر اساس قانون و ماده ۴۱ قانون کار، می بایست افزایش حقوق نیروی کار به اندازه‌ای باشد که تورم موجود را پوشش دهد؛ جالب اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار، میزان تورم را ۴۲ درصد اعلام کرده اند و از طرفی برخی کارشناسان اقتصادی نرخ تورم را بیشتر از این آمار می دانند، اما با این وجود از سوی برخی افراد مسئول، صحبت از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی حقوق می شود؟ لطفا این برخی آقایان بفرمایند با کدام ماشین حساب این افزایش حقوق را اعلام می کنند؟

عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران یادآور شد: امروزه بخش هایی از بازار گرفتار تورم و گرانی شده و بد حادثه اینجاست که بعضا نظارتی بر این گرانی ها صورت نمی گیرد؛ برای مثال برنج که تا همین چندماه پیش با قیمت کیلویی ۲۴هزار تومان پیدا میشد اکنون به بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده و برای برخی خانوارهای کارگری و بازنشسته خرید گوشت بسیار سخت شده است.

ملک نژاد با بیان این که آقایان مسئول باید بدانند که «گرانی‌» بسیاری از ما کارگران و بازنشستگان را شرمنده خانواده کرده است، گفت: تا چه زمانی باید یک نان آور خانواده سرش را در مقابل زن و فرزندش پایین بیندازد و یک بازنشسته به اندازه‌ای درآمد نداشته باشد که بتواند به عروسش و نوه اش یک هدیه کوچک بدهد؟

عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران، با بیان این که طبق اصل ۴۱ قانون کار، افزایش حداقل حقوق باید بر مبنای تورم باشد، گفت: ما کارگران و بازنشستگان چیز اضافه ای نمی خواهیم، بلکه ما انتظار داریم که افزایش حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان مطابق قانون باشد و قانون هم می گوید که این افزایش بر اساس نرخ تورم و سبد خانوار صورت گیرد.

پایان پیام