هشدار جدی برای به‌کارگیری کارگران افغانستانی در کرمانشاه
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
با وجود آمار بالای بیکاری در استان کرمانشاه پدیده قاچاق انسانی و به‌کارگیری غیرمجاز کارگران افاغنه در این استان رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از کرمانشاه، از تابستان سال جاری بر اساس ابلاغیه وزارت کشور تردد و به‌کارگیری اتباع افغانی در برخی از استان‌ها نظیر کرمانشاه ممنوع اعلام شد با این حال هر روز در یک نقطه این دیار از تعدادی کارگر به‌کارگیری شده افغانی رونمایی می‌شود.

بدون توجه به پیامدهای منفی این پدیده رو به تزاید نظیر رهم زدن فرهنگ بومی استان کرمانشاه، افزایش بزهکاری، ایجاد ناامنی، افزایش بیکاری و محرومیت جوانان کرمانشاه ظلمی است که با دستان کارفرمایان کارگران افاغنه روا می‌شود.

به‌دنبال تشدید اوضاع مذکور مقامات کرمانشاه نیز در قالب صدور هشدار از برخورد قاطع و بدون اغماض با کارفرمایان و کارگران افاغنه خبر دادند که امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

حمزه سلیمانی اظهار داشت: مهاجران افغانستانی غیرمجاز ساکن در استان کرمانشاه باید این استان را ترک کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه افزود: برابر با دستورالعمل ابلاغی از شورای عالی امنیت کشور، ورود، اسکان و اشتغال اتباع غیر مجاز افغانستانی در استان کرمانشاه ممنوع است.

وی گفت: در راستای اجرای قانون ابلاغی با استان کرمانشاه مهاجران غیر مجاز افغانستانی به قید فوریت استان کرمانشاه را ترک کنند، در غیر این صورت شناسایی و دستگیر می‌شوند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: مجبور هستیم مطابق با قانون با کارفرمایان و پیمانکارانی که از نیروهای فاقد مجوز استفاده کرده‌اند، برخورد کنیم که تبعاتی مبنی بر ابطال پروانه کسب و کار و تعطیلی صنف را برای آنها به‌دنبال دارد.

وی تصریح کرد: ششمین طرح شناسایی، دستگیری و طرد اتباع افغانستانی در سطح استان استمرار دارد و تاکنون تعداد قابل توجهی از اتباع غیر مجاز دستگیر شده‌اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه گفت: تعدادی از صاحبان اصناف متخلف هم دستگیر و برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

وی پلیس امنیت عمومی و انتظامی، اجرائیات، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی را از جمله دستگاه‌هایی معرفی کرد که در اجرای این طرح همکاری دارند.

صدراله بابلی نیز در این باره اظهار داشت: استفاده و به‌کارگیری هرگونه نیروی کار افغانی در تعاونی‌ها، واحدهای تولیدی، زمین‌های کشاورزی، پروژه‌ها و در این شهرستان مطلقا ممنوع است.

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: با عنایت به داشتن نیروی کار مجرب و متعهد در شهرستان و‌ لزوم به‌کارگیری نیروهای بومی، همه مشاغل موظف هستند از میان نیروهای بومی استخدام و آنها را به‌کارگیری کنند.

بابلی در ادامه گفت: با استناد به موارد قانونی در خصوص به‌کارگیری کارگران افغانی و ممنوعیت فعالیت آنها در شهرستان در صورت مشاهده دستگاه‌های نظارتی یا گزارشات مردمی در این خصوص با آن کارفرما برخورد جدی و قانونی می‌شود.

وی با تأکید بر اجرای گشت‌های مشترک با همکاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع اتباع غیرمجاز، تصریح کرد: ادارات و نهادهای مرتبط با گشت‌های مشترک و مستمر، بر نحوه فعالیت کارگاه‌ها، تعاونی‌ها، اصناف و…نظارت داشته و در صورت به‌کارگیری اتباع، برخوردهای قانونی را اعمال کنند.

ساماندهی وضعیت فعلی قاچاق انسان و به‌کارگیری غیرقانونی کارگران افغانی مطالبه عمومی جوانان بومی استان کرمانشاه است که باید به‌طور جدی اجرایی شود‌.

  • منبع خبر : مرصاد