نگاهی به کمیته‌های سخت و زیان‌آور و تشخیص بازنشستگی پیش از موعد/ شغلِ غسالی و رانندگی آمبولانس آرامستان‌ها «سخت و زیان‌آور» شدند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
احسان سهرابی گفت: شغل غسالی و راننده‌های آمبولانس جزو مشاغل سخت پذیرفته شده است. لذا باید افراد به صورت فردی درخواست خود را در کمیته سخت و زیان آور مشاغل ثبت و مطرح کنند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، احسان سهرابی (نماینده کارگران در شورایعالی حفاظت فنی وزارت کار)  گفت: ۷ گروه شغلی آرامستان‌ها جزء مشاغل گروه ب سخت و زیان آور هستند و سایر مشاغل از طریقه کمیته‌های استانی بررسی می‌شود که جزء مشاغل گروه الف خواهند بود. آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور در سال ۱۳۸۶ تصویب شده است که با توجه با آیین نامه مذکور کلیه مشاغل و سخت وزیان آور به دو گروه تقسیم شده است و حدود و ثغور هر گروه به تفکیک آمده است:

ماده ۱- کارهای سخت و زیان ‌آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می‌‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد. مشاغل سخت و زیان ‌آور موضوع این ماده به دو گروه تقسیم می ‌شوند:

الف- مشاغلی که صفت سخت و زیان ‌آوری با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می ‌توان با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان ‌آوری آنها را حذف نمود.

ب- مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان ‌آور بوده و با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان‌ آوری آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان ‌آوری آنها حفظ می ‌گردد.

وی افزود: مشاغل غسال و غساله، کمک غسال، کمک غساله، کارگر دفن و کارگر سردخانه در جلسه ۱۶۳ شورای عالی حفاظت و فنی وزارت کار در مهرماه ۱۳۹۹ جزء گروه (ب ) مصوب گردید. با توجه به نگرانی‌های کارگران آرامستان‌ها باید گفت کارگرانی که ۷۳۰۰ روز بیمه داشته باشند به روایتی ۲۰ سال مستمر، بدون شرایط سنی بازنشسته پیش از موعد می‌شوند و تاکید می‌کنم باید ۲۰ سال سابقه داشته باشند و سپس از طریقه کمیته‌های استانی روند اداری آن را طی نمایند. در خصوص راننده آمبولانس‌های آرامستان‌ها بر اساس ضوابطی که در دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور و کمیته‌های استانی وجود دارد، به عنوان مشاغل سخت و زیان آور گروه الف مورد تأیید قرار گرفته است.

سهرابی با بیان اینکه «بر اساس ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی و ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی این قانون، عموما مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شده و اینکه به چه شغلی سخت و زیان‌آور گفته می‌شود تشخیص فردی نیست» افزود: برای تشخیص یک شغل به عنوان شغل سخت و زیان‌آور، در سطح استان کمیته‌ای با عنوان کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور داریم و افرادی که مدعی هستند شغل‌شان سخت و زیان‌آور است باید درخواست خود را به این کمیته بفرستند؛ کمیته طی جلساتی که دارد، درخواست افراد را بررسی می‌کند و بعد از اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اگر عوامل زیان‌آور بیش از حد استانداردهای تعریف شده بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد، شغلی را سخت و زیان‌آور تشخیص می‌دهد.

وی افزود: این کمیته با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده سازمان تأمین اجتماعی، نماینده کارگران و یک نفر نماینده کارفرمایان (نماینده تشکل‌های کارگری و کارفرمایی) تشکیل می‌شود و عموما کمیته تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور با بررسی‌های ‌کارشناسی و اندازه‌گیری عوامل زیان‌آوری تشخیص می‌دهند که این شغل سخت هست یا نیست.

نماینده کارگران در شورایعالی حفاظت فنی تاکید کرد: شغل غسالی و راننده‌های آمبولانس جزو مشاغل سخت پذیرفته شده است. لذا باید افراد به صورت فردی درخواست خود را در کمیته سخت و زیان آور مشاغل ثبت و مطرح کنند تا پس از بررسی و تأیید این کمیته، سازمان تأمین اجتماعی بپذیرد و حکم بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها را صادر کند.

  • منبع خبر : ایلنا