نمی‌گذارم حق یک‌کارگر هم ضایع شود
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
اعضای هیات اجرائی خانه کارگر استان قزوین با عین اله کشاورز ترک، سرپرست جدید اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان قزوین، دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین) با اشاره به اینکه کارگران با مشکل تعدیل نیرو و عدم پرداخت‌ حقوق در آستانه سال نو مواجه‌اند، گفت: با توجه به سوابق درخشان کار وعلمی مدیرکل کار تازه منصوب شده قزوین، انتظار داریم این مشکلات با تدابیر به زودی مرتفع شود.

وی  با اظهار اینکه مشکلات پرداخت عیدی، حقوق کارگران و اخراج‌های آنان در آخر سال بزرگترین گرفتاری اسفند ماه اداره کار و تشکل‌های کارگری است، در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال و تاکید ایشان بر موضوع تولید گفت: فقدان امنیت شغلی کارگران موضوع نگران کننده‌ای است که به اصل تولید آسیب می‌زند.

این فعال کارگری با اشاره به آمار فعالیت حدود ۴ هزار واحد تولیدی در استان گفت: خانه کارگر معتقد است نیمی از این واحدها تعطیل کامل‌اند و نیم دیگر زیر ظرفیت‌های اسمی فعالیت می‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با اشاره به ظرفیت‌های نیمه فعال در صنایع گفت: زمانی در البرز ۷۰ هزار بیمه شده داشتیم که هم اکنون ۳۵ هزار نفر است که با تدبیر ادارات کل کار و صنایع می‌شود این ظرفیت را بالا برد.

کریمی خواستار فعال شدن اداره کار برای افزایش فعالیت تشکل‌های قانونی کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی استان شد و بیان کرد: حضور نمایندگان واقعی کارگران و کارفرمایان در تشکل‌های مربوطه دغدغه جامعه کارگری است.

وی با اظهار اینکه بعضا مشاهده شده در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کارگری نمایشگاه دار، آپاراتی، پیمانکاران نیروی انسانی و مدیر کاریابی‌ها عضو هستند، افزود: این مسائل شائبه منفی در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که نیازمند بررسی قوی‌تری است.

نمی‌گذارم حق یک‌کارگر هم ضایع شود

در ادامه این دیدار «عین اله کشاورز ترک» سرپرست جدید اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان قزوین نیز با بیان اینکه برگزاری جلسه با تشکل‌های کارگری موجب افزایش مشارکت می‌شود، گفت: وزارت کار، وزارت مردمی است که با مشارکت همه گروهای ذینفع در آن نهادینه شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال ۷ کارگروه با حضور همه تشکل‌های مردم نهاد و صنفی پیش بینی شده است، افزود: نمی‌گذارم حق یک کارگر یا یک عضو تعاونی‌ها ضایع شود.

وی با اشاره به فعالیت ۳۴۰۰واحد تولیدی و صنعتی و ۱۷۱ هزار کارگر در استان قزوین گفت: برنامه ریزی و اجرای هر عملیاتی بدون مشارکت همه گروه‌ها و افراد امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه با کاریابی‌های متخلف برخورد خواهد شد، افزود: اگر یک ساختار خوب تعریف شود و آسیب‌شناسی گردد شاهد بروز خیلی از مشکلات فعلی نخواهیم بود.

سرپرست جدید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با تاکید بر اینکه فعالیت کاریابی‌ها با توجه به گسترش فضای مجازی با هدف نظارت هوشمتد و کاهش هزینه بزودی انجام خواهد شد، گفت: در حوزه‌های تعاون، روابط کار، فرهنگی ورزشی و هنری کارگروه‌های تشویل خواهیم داد تا از ظدفیت‌های بالقوه همه واحدهای صنعتی استان با هدف ارتقای فرهنگ کار و تلاش استفاده شود.

وی با اظهار اینکه در حوزه مسکن‌گارگران ورود جدی خواهیم داشت گفت: به دنبال تامین مسکن زنان سرپرست خانوار و معلولین هستیم.

وی در خصوص تعاونی‌ها نیز گفت: بنا داریم در شب عید از ظرفیت توزیع تعاونی مصرفی برای توزیع عادلانه و ارزان کالاهای اساسی استفاده بهینه کنیم.

وی با اشاره به افزایش رشد اقتصادی سال آینده نیز گفت: باید در حوزه صنعت و تولید طوری برنامه ریزی شود تا سهم استان در رشد اقتصادی به شکل قابل احساسی افزایش یابد.

همچنین در این جلسه ابوالفضل چگینی (عضو کمیته بیمه و درمان استان قزوین) و فاطمه دیدار نو، دبیر کانون زنان کارگر استان قزوین به بیان مشکلات بیمه و درمان کارگران قرار داد سفید امضا در زمان وقوع حادثه و مشکلات زنان سرپرست خانوار پرداختند.