نشست رسانه‌ای شهردار قم-۲/ سال ۱۴۰۱ سال امیدبخش برای بافت فرسوده قم/ اختصاص اراضی برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه شهر
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شهردار قم با بیان اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد گفت: با تصمیمات جدید در سال 1401 به‌صورت جدی می‌توانیم مشکلات بافت فرسوده را حل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد امروز در نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی استان قم سه سال بوده که با ایجاد تحولات وزارت راه و شهرسازی تعطیل‌شده است اظهار داشت: حتی در دوره‌ای مدیریت مسائل ستاد بازآفرینی به دست سه نفر در استان داده شد و هشت پروژه مهم تعریف شد که بلافاصله با تغییراتی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی این تغییرات نیز انجام و این تفویض اختیارات منتفی شد و مشکلات بازآفرینی دوباره به مرحله نخست بازگشت.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد اضافه کرد: دو قطعه زمین در پردیسان از دهه ۷۰ به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده‌شده بود، اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد.

شهردار قم یادآور شد: شهرداری قم در زمین‌های ۴۸ هکتاری ۱۶ میلیارد تومان هم هزینه کرد و حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده ۱۰۱ هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود، اما متأسفانه این فرآیند از سوی دولت تعطیل شد.

وی شروع فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: در دولت جدید و در سفری که ریاست‌جمهور به قم داشتند، بنا شد اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل‌شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.

دکتر سقائیان نژاد افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از این جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه همچنین اختصاص ۸۰ هکتار از پردیسان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه از شهر و اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های شرق حرم مطهر نیز صورت گرفته است، گفت: این تصمیمات نویدبخشی است که نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ به‌صورت جدی می‌توانیم مشکلات بافت فرسوده را حل کنیم.

شهردار قم بزرگ‌ترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند؛ در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هرسال ۱۰ درصد بافت های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها اجرایی نشد.

وی با اشاره به اینکه باید برای سرمایه‌گذاران جذابیت در بافت فرسوده ایجاد شود خاطرنشان کرد: قرار بود تسهیلات بانکی ۴ درصد در بافت‌های فرسوده فراهم شود، همچنین نیمی از هزینه‌های پروانه ساختمانی تخفیف داده شود اما این اقدامات صورت نگرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده داریم خاطرنشان کرد: در این زمینه هم بازیگران مختلفی وجود دارند و شهرداری یک عنصر ضعیف این عرصه است.