معوقات مزدی کارگران پیمانکاری آبفای رودبار از هفت ماه گذشت
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
پرداخت معوقات حقوقی کارگران پیمانکاری آبفای رودبار دراستان گیلان از مرز هفت ماه گذشت.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حدود ۴۰ کارگر شبکه آبرسانی و انشعابات آب و فاضلاب رودبار که زیر نظر پیمانکار تامین نیرو باعناوین شغلی مختلف مشغول کارند، به دلیل آنچه از سوی کارفرما «کمبود منابع مالی» عنوان می‌شود؛ هفت ماه مزد معوقه طلبکارند.

یکی از این کارگران با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته؛ پرداخت حقوق کارگران به تاخیر افتاده است، افزود: در حالی مطالباتمان با تاخیر دریافت می‌کنیم که نه پیمانکار و نه آبفای رودبار و گیلان، هیچکدام مسئولیت پرداخت طلب مزدی تسویه نشده را برعهده نمی‌گیرند.

این کارگر با اشاره به میانگین ۱۵تا ۲۰ سال سابقه کاری خود همکارانش در آبفای رودبار گفت: تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران در این مجموعه نشان داده که مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این اداره ندارند بلکه در عمل به عاملی برای تهدید امنیت شغلی کارگران تبدیل شده‌اند.

وی افزود: ما کارگران با روزی ۱۲ ساعت کار شبانه‌روزی و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان اداره آبفای رودبار به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

او درباره سایر مطالبات خود و همکارانش گفت: علاوه بر دستمزد حداقلی که با تاخیر هفت تا هشت ماهه دریافت می‌کنیم، فاقد بیمه تکمیلی هستیم. در عین حال آبفای رودباراز پرداخت برخی مزایای عرفی و مناسبتی و همچنین حق لباس و اضافه کاری به کارگران خوداری می‌کند.

این کارگر با بیان اینکه بعد از گذشت حدود ۴۸ روز از آغاز سال جدید هنوز فاقد قرارداد کار هستیم، افزود: معوقاتی از سالهای گذشته و پیمانکاران قبلی طلبکاریم که برای دریافت آن دست کارگران به جایی بند نیست.

به ادعای وی؛ اکثر کارگران به علت افزایش معوقات با مشکل روبه‌رو هستند. در عین حال به هر مسئولی شکایت می‌بریم فقط شنونده است و هیچ اقدامی نمی‌کند.

طبق اظهارات این کارگر آبفای رودبار؛ برای جبران بی‌پولی و تامین مایحتاج روزانه خانواده‌هایمان فرصت کار کردن در خارج از ساعت کاری، را نداریم و ناچاریم از آشنایان پول قرض کنیم.

به گفته او؛ کارگران پیمانکاری خواستار عقد قرارداد مستقیم با شرکت آب و فاضلاب هستند و از کار با پیمانکار خسته شده‌اند. انتظار داریم مسئولان برای خواسته‌ی کارگران در ارتباط با حذف شرکت‌های پیمانکاری برای معوقات مزدی کارگران آبفای رودبار اهمیت قائل شوند و آن را پیگیری کنند چراکه کارگران این واحد خدماتی برای تامین معاش خانواده‌های خود دچار مشکلات زیادی هستند.

  • منبع خبر : ایلنا