محجوب: سرحدی‌زاده و پیران با همه مسئولان دوره خود متفاوت بودند / صادقی: سرحدی‌زاده خدمات ماندگاری به کارگران ایران کرد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
در این مراسم دبیرکل خانه کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به ویژگی‌های شاخص سرحدی‌زاده و پیران اشاره کردند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مراسم یادبود دومین سالگرد وفات ابوالقاسم سرحدی زاده (وزیرکار دولت جنگ تحمیلی) و محمد پیران(نماینده ادوار مجلس) که اخیرا وفات یافته است ذیل عنوان “مراسم یادبود مردان خستگی ناپذیر جامعه کارگری” در دفتر تهران خانه کارگر برگزار شد.

در این مراسم دبیرکل خانه کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به ویژگی‌های شاخص سرحدی‌زاده و پیران اشاره کردند.

حسن صادقی(رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر) با اشاره به مشی این سرحدی زاده و پیران، گفت: مسیر این دو شخصیت بزرگ دفاع از حقوق طبقه کارگر و انقلابی زیستن بود که همراه با ساده زیستی بود.

وی ادامه داد: سرحدی‌زاده شخصیتی بود که با عشق به جامعه کارگری دار فانی را وداع گفت. به یاد دارم وقتی قرار بود به خوزستان بروم، آقای سرحدی‌زاده من را دیدند که بدون وسیله هستم، فورا سوییچ پاترول را به ما داد و این روحیه انقلابی و ایثارگری در بسیاری موارد دیگر نیز در ایشان دیده می‌شد.

صادقی افزود: ما در جایی با زندان بان شخص مرحوم سرحدی زاده در یکی از شهرک‌های اطراف تهران آشنا شدیم که این فرد در زندان اوین زمان شاه بسیار از اخلاقیات وی تعریف می‌کرد. پس از انقلاب که آقای سرحدی زاده وی بیکار شده بود و همسرش به او اصرار کرده بود که به کار برگردد. این فرد با وجود ترس از زندانی شدن به نزد سرحدی‌زاده رفت که ایشان خودش به استقبال این زندان‌بان خود آمده بود و به کار و معیشت او رسید.

این عضو خانه کارگر در ادامه گفت: اما خدمت ماندگار سرحدی به جامعه کارگری، بیش از این‌ها بود. این بن کارگری که امروز بازنشستگان دارند، مدیون آقای سرحدی زاده است. همچنین استفساریه قانون کار که از امام خمینی انجام شد و تشکیل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مدیون وجود سرحدی‌زاده است. ما امروز در سوگ چنین مردی هستیم.

وی با اشاره به محمد پیران و فوت او به دلیل سکته قلبی در دو روز پیش از خدمات و پیگیری‌های ایشان در زمینه حقوق کارگرا در مجلس گفت: ایشان نیز هم بند و همفکر مرحوم سرحدی زاده بودند که از حضور ایشان محروم شدیم.

علیرضا محجوب(دبیرکل خانه کارگر) سخنران بعدی این مراسم بود که به ویژگی‌های سرحدی‌زاده و پیران اشاره کرده و بیان کرد: سرحدی زاده انسانی متفاوتی بود و بنده بارها گفتم که باید درباره ایشان کتا نوشته شود. سرحدی‌زاده وزیر منتخب خانه کارگر بود. ما با اول ایشان را به شهید رجایی معرفی کردیم. ایشان در واکنش گفت که ایشان آقای میرمحمدصادقی را معرفی کردند. این خضوع باعث نارضایتی من شد و به سرحدی زاده گفتم چرا نیامدید که وی گفت من کار در زندان را ترجیح می‌دهم و مسئولیت دولت سنگین است.

وی ادامه داد: روزی که برای انتخابات مجلس اسم ایشان مطرح شد، با مرحوم شهید بهشتی بر سر اینکه کاندید نشود مجادله کرد و سرانجام ایشان بخاطر کاندید نشدن به اعضا حزب جمهوری شیرینی دادند. این مسائل باعث می‌شد از بسیاری از افراد دوره خودش متفاوت شود‌.

محجوب تصریح کرد: بسیار اصرار به اختصاص هتل‌های تحت تملک دولت به کارگران داشت و دنبال واگذاری آنها به کارگران بود. حتی با اینکه ما از مسائل و هزینه‌های آن می‌گفتیم، می‌گفت که مشکی ایجاد نمی‌شود. من شخصا احساس می‌کنم در آن دو دوره‌ای که نماینده مجلس بودیم، روزهایی تکرار نشدنی برای‌مان رقم خورد و ما به چنین افرادی نیاز داشتیم.

وی درباره محمد پیران گفت: ایشان با آقای سرحدی زاده در یک زندان و در یک دوره زمانی حبس بودند و علایق مشترکی نیز به یکدیگر و نظرات هم داشتند. ایشان بسیار از مرحوم سرحدی زاده خاطرات داشتند که متاسفانه ایشان را نیز اخیرا از دست دادیم.

دبیرکل خانه کارگر افزود: ایشان وقتی انقلاب شد به شهر خود در رزن همدان برگشت و به کشاورزی مشغول شد و ایشان نیز از پست‌ گرفتن خودداری داشت. حتی نمایندگی مجلس نیز برای آقای پیران مسئولیتی سنگین می‌دانست. ایشان حتی پیگیر مساله بیمه خود نشدند اما ایشان بارها گفتند که من بخاطر بیمه به زندان نرفتم که این خود حاکی از ایثارگری و از خودگذشتگی ایشان مانند مرحوم سرحدی زاده بود. امیدواریم این روحیه در همه ما به‌وجود بیاید.