شیعه و تحریف قرآن
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی زندقزوینی از خطبا و اندیشمندان حوزوی، در یادداشتی که برای پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا» ارسال کرد، به موضوع رد شایعه شیعه و تحریف قرآن پرداخت و نوشت:

از مباحث داغ در طول تاریخ اسلامی تا کنون مساله ی تحریف یا عدم تحریف قرآن بوده است. متاسفانه فهم نادرست از برخی احادیث در منابع شیعه و سنی سبب شده که عده ای از مسلمانان به غلط معتقد به تحریف قرآن شوند. اما حقیقت این است که آن روایات مطلب دیگری را اشاره میفرمایند که آن دستکاری در تفسیر و تاویل قرآن است نه تحریف متن قرآن.

البته امروز عده ای با مقاصدی معین و با استناد به همان احادیث سعی در تزلزل اندیشه ی مسلمانان خاصه شیعیان نسبت به قرآن کریم دارند. حتی گاهی از برخی گویندگان دینی متاسفانه این زمزمه به گوش میرسد که صراحتا در سخنرانی ها قرآن را تحریف شده معرفی میکنند.

اما خوشبختانه بزرگان و فحول و اعاظم شیعه به صراحت این اندیشه را باطل معرفی کرده اند و تصریح فرموده اند که قرآن تحریف نشده است. ما در اینجا به نظر سه تن از بزرگانی که سرآمد مکتب حدیثی کوفه و قم بوده اند و با اینکه اختلاف در برخی مبانی دارند اشاره میکنیم که اتفاق نظر در عدم تحریف قرآن دارند:

۱. شیخ صدوق رحمه‌الله‌علیه: اعتقاد ما این است که قرآنی که از طرف خداوند بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم نازل شده، همین کتابی است که بین دو جلد است و در دسترس همه مردم است و بیش از این نیست… و هر کس به ما نسبت دهد که قرآن بیش از این است درغگو است.

اعتقادات صدوق صفحه ۸۴

۲. شیخ مفید رحمه‌الله‌علیه در مساله صیانت قرآن از تحریف این چنین می‌فرماید: روایت صحیح از ائمه علیه‌السّلام وارد شده است که ما را به خواندن آنچه که بین دو جلد آمده، بدون اینکه به زیاد بودن و یا کم بودن اشاره شود، امر نموده‌اند. همچنین گفته است: آنچه که در بین دو جلد آمده از قرآن و تمامش کلام خداوند است که نازل نموده است و کلام بشر در آن نیست.

المسائل السرویه صفحه ۷۹

۳. شیخ طوسی رحمه‌الله‌علیه در مقدمه تفسیر تبیان گفته است: زیادت در قرآن به طور اتفاق باطل است و اعتقاد مسلمانان بر عدم وجود نقصان در قرآن است و نظر صحیح در اعتقاد شیعه نیز به این سزاوارتر است، چنانکه سید مرتضی رحمه‌الله‌علیه این نظریه را تایید کرده و این نظر نیز از روایات استفاده می‌شود.

التبیان ج ۱ صفحه ۳

پس با وجود این تصریحات اعاظم شیعه سزاوار نیست مدعیان حدیث و سخنرانان مکتب تشیع به ذوق خود سخن گفته و شیعه و جوانان را گرفتار انحرافات اعتقادی و مشکلات خارجی کنند.

پایان پیام

  • نویسنده : شیخ علی زندقزوینی